اخبار خوش مدیرعامل "حتاید" با دو افزایش سرمایه، عرضه اولیه سهام گنج پنهان و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین زارعی که از آذر سال گذشته مدیرعامل تایدواتر شده ، دیروز اولین برنامه خبری بعد از خصوصی شدن این شرکت  ( باخرید بلوک 63.9 درصدی توسط شرکت فراز انرژی دنا در خرداد سال گذشته ) ، را برگزار کرد تا آخرین اقدامات و برنامه های آینده این شرکت 100 میلیارد تومانی را اعلام کند.

براساس این گزارش، وی با اشاره به اینکه "حتاید" شرکتی قدیمی با عمر 50 ساله ، زمانی در اختیار دولت و شبه دولتی ها و دارای مشکلات عدیده بود، گفت : مهمترین رویداد یک سال اخیر این مجموعه ، تغییر نگاه و اتخاذ رویکرد جدید بخش خصوصی حرفه ایی بود که منجر به تحولات متعددی شده و یک هدف اصلی یعنی کسب سود مدنظر قرار گرفته است.

مهمترین اقدامات 8 ماهه هیات مدیره جدید

این مقام مسئول درباره اقدامات 8 ماهه هیات مدیره جدید توضیح داد: افزایش سود 100 میلیارد تومانی ( از 60 میلیارد تومان سال 96 به 160 میلیارد تومان سال گذشته) ، سالم سازی محیط مالی و حذف سیستمایتک رویکردهای غیرسالم و غیرشفاف ، حل مسئله 10 ساله بیمه و مالیات با پرداخت حدود 60 میلیارد تومان ، مدیریت هزینه ها و بازنگری و کاهش 50 درصدی قراردادها، کاهش خریدهای خارجی به 20 درصد و مهندسی معکوس 80 درصدی، بازنگری در رویه های مالی و دریافت 50 درصد از مطالبات 200 میلیارد تومانی ، تسویه همه بدهی های هزینه زا زیرمجموعه ها به جز یک شرکت ، تشکیل بانک تجهیزات و دارایی های مازاد مانند 200 خودرو ، افزایش درجه شفافیت نزد سازمان بورس از جمله اقدامات مهم انجام شده است.

زارعی افزود: علاوه براین، انجام تعمیرات اساسی، افزایش فعالیت های دریایی در کنار امور بندری ، رشد تخلیه و بارگیری بخش فله ، تعامل با رقبا و  مدیریت امور یخچالی برای کالاهای فاسد شدنی، دورن سپاری امور به جای برون سپاری ( که منجر به افزایش انگیزه 4300 نیروی انسانی و رشد سودآوری شد ) از دیگر رویدادهای با اهمیت است.

برنامه های مهم و گنج پنهانی که سال آینده عرضه اولیه می شود

وی با اعلام اینکه "حتاید" به مجموعه ای کاملا هلدینگ تبدیل شده و با عدم فعالیت های اجرایی از طریق تولید آمار و اطلاعات  فقط بر زیرمجموعه ها و قراردادها نظارت می کند، درباره برنامه های آینده هم گفت: یکی از گنج های پنهان ، وجود شرکتی به نام رهیاب رایانه گستر و دارنده انحصاری اولین سرشماره پیامکی ایران با عدد هزار اما نیمه فعال و دارای قراردادهای محدود واسطه ایی است . 

وی افزود: این شرکت مانند شرکت آسان پرداخت ( آپ ) و درحال انعقاد قرارداد با چند بانک بوده و احتمالا" 20 درصد سود تایدواتر در سال مالی جاری را تامین کند. همچنین قرار است سال آینده سهام این شرکت در بورس عرضه اولیه شود .

افزایش سرمایه 100 درصدی در تیر / برنامه 800 درصدی از تجدید ارزیابی دارایی ها

نایب رئیس هیئت مدیره "حتاید" ادامه داد: یکی دیگر از برنامه ها ، افزایش سرمایه 100 درصدی است که اخیرا" به سازمان بورس اعلام شده و قرار است طی 20 روز آینده و هنگام برگزاری مجمع سالانه ، اعمال و سرمایه شرکت به 200 میلیارد تومان برسد. این تامین مالی از محل آورده نقدی است اما با توجه به برنامه تقسیم سود حداکثری در مجمع سالانه ، نیازی به آورده نقدی حدود 10 هزار سهامدار فعلی نیست.

زارعی افزود: این درحالی است که با توجه به وجود اموال و تجهیزات قابل توجه شرکت ، برنامه افزایش سرمایه 700 تا 800 درصدی از محل تجدید ارزیابی ها نیز مدنظر است که بعد از ابلاغ مصوبه قانونی ، پیگیری خواهد شد.

سه برنامه عملیاتی دیگر

وی فعال شدن در حمل و نقل بین شهری و ورود مشارکتی در بندرچابهار با توجه به وجود چند صد شناور را از دیگر برنامه های سال جاری اعلام کرد و ادامه داد: تایدواتر به غیر از زیرمجموعه فرابورسی و شرکت دريايي و کشتيراني خط دريابندر ، 8 شناور دیگر و یک شناور در حال ساخت دارد که طی سال های گذشته حتی یک کار هم نداشته اند. قرار است در کنار استمرار خدمات بندری از طریق زیرمجموعه خلیج فارس خط کیش به حوزه دریایی هم ورود شود تا سهم این بخش از سود با توجه به درآمد ارزی و قراردادهای بلندمدت و درآمد مستمر به 30 درصد برسد.

وی با اشاره به شناسایی درآمد جدید و از سال گذشته "سالویج" ( خارج کردن کشتی های غرق شده ) ادامه داد: در حالی از زمان جنگ حدود 100 کشتی در اطراف خور موسی غرق شده اند که سال گذشته تاید واتر اقدام به خارج کردن 7 کشتی کرد که درآمد جدیدی هم به دست آمد و بخشی از مطالبات سازمان بنادر هم . برای سال جدید هم سه کشتی دیگر وجود دارد که دیروز قیمت  خارج‌سازی سه فروند شناور دیگر در مناقصه به سازمان بنادر داده‌ایم.
که امید می رود تایدواتر در آن حضور داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به دانش اختصاصی شرکت در حوزه "سالویج" و مراجعه عراقی ها برای 48 کشتی مغروق ، احتمال تاسیس یک شرکت تخصصی هم وجود دارد.

قضیه کشتی توقیف شده تایدواتر توسط کویت

زارعی درباره توقیف کشتی تایدواتر توسط کویت هم توضیح داد: اوایل سال قبل و پیش از خصوصی شدن شرکت ، طبق قراردادی 6 ماهه بین شرکت کویتی و پیمانکار کره ایی ، شناور خاص و دارای جرثقیلی با بوم صد متری و حمل بار 2.5 هزار تنی با ورود به آب های بین المللی و به رغم داشتن مجوز خروج ، توسط کویت برگردانده می شود.

وی ادامه داد: در حالی تاکنون امکان کویت حتی یک خط توضیح نداده و مانع از ارسال غذا و سوخت و حضور نماینده شرکت و وکیل و صدور ویزا شده که طبق اخبار غیر رسمی دلیل توقیف کشتی مواردی مبهم مانند تغییر شناور پرچم یا اسم و آلودگی دریایی مطرح شده که به فرض درست بودن هم ، هیچ نسبتی به شرکت تایدواتر ندارد و باید پیمانکار پاسخ گو باشد.

زارعی افزود: در این میان از وزارت خارجه و سازمان بنار کمک خواسته شده و قرار است هفته آینده جلسه ایی برای هماهنگی برگزار شود و احتمال دارد رویدادهای مثبتی رخ دهد. این درحالی است که از طریق مستندسازی ، برنامه ای برای دریافت غرامت از طریق نهادهای بین المللی به دلیل تحمیل هزینه ها توسط کویت به شرکت مدنظر است که در صورت عملی شدن و به دلیل تفاوت قیمت ارز ، می تواند در سودآوری شرکت موثر باشد.

انتهای پیام