واکنش آمریکا به تصمیم برجامی ایران : غافلگیر نشدیم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، مورگان اورتاگوس در واکنش به تصمیم ایران مبنی بر عبور از سطح تعیین شده تولید اورانیوم غنی‌سازی شده گفت: از این تصمیم ایران غافلگیر نشدیم.

وی با این ادعا که این یک الگوی رفتاری چهل ساله بوده و مطابق رفتار حکومت ایران است، افزود: آن‌ها این کار را وقتی در برجام بودیم انجام دادند درست است؟ آن‌ها به ترقی برنامه هسته‌ای ادامه دادند. تحریم‌ها را لغو کردیم. آن‌ها سربازان آمریکایی را گروگان گرفتند. هیچ رفتار عادی از ایران ندیده‌ایم.

این مقام مسئول با بیان این که آن‌چه با آن مواجه هستیم چالشی واقعی نه تنها در برجام، بلکه در واقع چالشی برای هنجارهای بین‌المللی در نوع رفتار یک کشور، چالشی برای هنجارهای بین‌المللی در آزادی حمل‌ونقل دریایی و آزادی دریاها است، ادامه داد: جامعه بین‌المللی نباید تسلیم اخاذی هسته‌ای ایران شود.

اورتاگوس در پاسخ به این سوال که آیا برای دولت آمریکا پایبندی ایران به برجام با توجه به خروج از این توافق ارزشی دارد یا نه گفت: مدام از حکومت ایران می‌خواهیم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و به تعهدات عمل کند.این تأسف‌بار است که چنین چیزی را اعلام کرده‌اند. دلیل اینکه ترامپ می‌گوید برجام باید با توافقی بهتر و جدید جایگزین شود همین است. ایران همان طور که از اظهارات کمالوندی و همچنین از الگوی رفتار این چند سال اخیر به نظر می‌رسد مشتاق توسعه برنامه هسته‌ای‌ است که اکنون نیز می‌خواهد از محدودیت‌های هسته‌ای‌ پیش از ضرب‌الاجلی که از آن حرف می‌زنند تخطی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تنش‌هایی که رو به افزایش هستند آیا وزیر خارجه کارآمد بودن راهبرد آمریکا در برابر ایران را باور دارد یا نه افزود: کارزار فشار حداکثری ادامه دارد و چیزی خواهد شد که به دنبال آن هستیم. بنابراین به همکاری با متحدان و سایر شرکای بین‌المللی‌ که خواهان کمک برای جلوگیری از این رفتار ایران و بازگرداندن آن‌ها به میز مذاکره و مجاب کردن آن‌ها به رفتار کردن مانند کشوری معمولی هستند، ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام