کانون کارگزاران بورس برای دستورالعمل بازار پایه پنج پیشنهاد داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح الله میرصانعی طی نامه ای به حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها، پیرو جلسه ۲۰ خرداد در خصوص اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس و در راستای ارتقاء نقدشوندگی، شفافیت و سلامت بازار موارد زیر در مورد این دستورالعمل پیشنهاد کرد.

۱. واحد پایه هر سفارش(LOT) و حداقل حجم سفارش(MIN Q) همان طور که در بند یک ماده مکرر دستورالعمل مذکور پیش بینی شده، توسط هیات مدیره فرابورس تعیین شود.

۲. بند ۳ ماده ۱۰ مکرر دستورالعمل مذکور به شرح ذیل اصلاح شود:

در صورتی که کارگزار ظن قوی داشته باشد اجرای سفارش های مشتریان منجر به دستکاری بازار معاملات متکی به اطلاعات نهانی می شود، مکلف است مراتب را با ذکر جهت به سازمان و فرابورس گزارش دهد. در صورتی که برای کارگزاران احراز شود اجرای سفارش های مشتریان با مقررات مغایر است،مکلف است از اجرای سفارش مشتریان خودداری کند.

۳. بند ۴ ماده ۱۰ مکرر دستورالعمل مذکور حذف شود و شرایط آزمون های برای مشتریان و معامله گران بازار پایه وجود نداشته باشد.

۴. تبصره بند ۴ ماده مقرر دستورالعمل مذکور حذف شود و سفارشات مشتریان در سامانه معاملاتی در زمان پیش گشایش و در زمان معاملات برای عموم سرمایه گذاران و معامله گران قابل مشاهده باشد.

۵. بند ۱۱ ماده ۱۰ مکرر دستورالعمل مذکور به شرح ذیل اصلاح شود:

معاملات اوراق بهادار شرکت های که در تابلوهای پایه زرد ،نارنجی و قرمز درج شدند در تمامی جلسات رسمی معاملات به صورت حراج پیوسته به ترتیب در محدوده دامنه نوسانی ۴، ۳ و ۲ درصد نسبت به قیمت پایانی جلسه معاملاتی قبل قابل انجام است، انجام حراج پایانی در نمادهای معاملاتی تابلوهای پایه زرد، نارنجی و قرمز، بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و به ترتیب سه روز در هفته، دو روز در هفته و یک روز در هفته امکان پذیر است، مگر آن که ناشر رویداد شرکتی داشته باشد.

انتهای پیام