دلایل اخراج شرکت‌های بورسی و فرابورسی و انتقال به بازار پایه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید نوروزی در مورد مهمترین دلیل اخراج شرکت‌های بورسی و فرابورسی به بازار پایه به فارس گفت: مهمترین دلیل، ساختار نامناسب مالی شرکت‌ها است که منجر به زیان انباشته بر اساس ماده 141 قانون تجارت می‌شود و سایر موارد مانند اوضاع نامناسب اقتصادی شرکت‌ها نیز در این امر دخیل است، اما ساختار نامناسب مالی تنها عامل تصمیم‌گیری در مورد اخراج یک شرکت از بورس بشمار نمی‌رود.

وی افزود: وقتی یک شرکت به لحاظ اطلاع‌رسانی ضعف داشته باشد با وجود شرایط مختلف اخراج آن از بورس صورت می‌گیرد و وقتی شرایط ارائه اطلاعات مالی به بازار سرمایه که مهمترین دلیل ورود یک شرکت به بورس بشمار می‌‌رود را از دست بدهد، پذیرش آنها لغو شده و به بازار پایه منتقل می‌شوند.شرط اولیه پذیرش هر شرکت در بورس یا فرابورس این است که باید به سمت شفاف‌سازی حرکت کند و هدف اصلی شفافیت هم تعیین معیار روشنی برای گمانه زنی در مورد قیمت سهام به دست آورد.

این مقام مسئول ساختار مالی شرکت‌ها را عامل مهمی دانست که اگر یک شرکت شرایط اولیه و ساختار مالی مناسب نداشته باشد و زیان انباشته قابل توجه داشته باشد، از بورس و یا فرابورس اخراج می‌شود. نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی‌های شرکت از یک حداقلی کمتر باشد، اخراج می‌شود که این نسبت در تابلوی دوم و اول بورس فرق می‌کند و از 15 تا 25 درصد در نوسان است.

نوروزی ادامه داد: سهام شناور نامناسب شرکت ها منجر به سفته‌بازی می‌شود و در مجموع شرایط مختلفی برای یک شرکت اگر به وجود آید، باعث می‌شود از تابلوی اصلی اخراج شود.حجم اندک سرمایه و وجود بازیگران متعدد بر روی قیمت سهام از شرایط حضور یک شرکت در بازار پایه است،باید قیمت سهام یک شرکت منطقی باشد و اگر بخواهد برای برگشت دوباره به تابلوی اصلی بورس تلاش کند، مجدداً باید شرایط پذیرش در بورس را احراز کند از جمله این شرایط می‌توان به سابقه سودآوری یا مثبت شدن وجه نقد حاصل از عملیات اصلی شرکت در یک دوره مالی اخیر اشاره کرد.

وی گفت: وجه نقد حاصل از عملیات در یک شرکت عبارت از این است که درآمدی از محل کسب و کار شرکت به وجود آید و تداوم داشته و رشد کند، مثلاً اگر یک شرکت وجه نقد خود را از فروش یک زمین یا ساختمان بدست آورد، این وجه نقد عملیاتی نیست و پایدار نخواهد ماند، بلکه اگر این وجه نقد از محل فروش محصول تولیدی آن باشد، به این منبع درآمد پایدار و عملیاتی می‌گویند.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران با بیان اینکه شرایط فرابورس نسبت به بورس تهران سهل‌ گیرانه‌تر است،گفت: معیار شرکت‌های بورسی نسبت به فرابورس بیشتر است و مفهومی که در پشت این درآمد عملیاتی نهفته،ریسک است. اگر یک شرکت زیان انباشته دارد یعنی در اثر عملیات شرکت طی 2 تا 3 سال زیان حاصل شده باشد که این یعنی زیان، انباشته شده است.

صورت مالی حسابرسی شده ملاک قضاوت در مورد یک شرکت

نوروزی با تأکید بر اینکه صورت‌های مالی حسابرسی شده ملاک قضاوت در مورد یک شرکت بشمار می‌رود، گفت: برای اطمینان حداقلی از صورت‌های مالی منتشر شده یک شرکت باید صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه شود در حالی که ترازنامه یک شرکت فقط می‌گوید وضع شرکت چگونه است و سود و زیان چه مقدار بوده است.

وی با ذکر مثالی افزود: اگر یک شرکت خودرویی، زمینی فروخت و درآمد آن را جزو درآمدها آورد، عملیاتی نیست، برای سال‌های بعد می‌خواهد چه کند و این تداوم ندارد و نسبت به جریان نقدینگی صندوق یا صورت جریان وجوه نقد باید عملیاتی و قابل اتکا باشد. همچنین سود پرداختی به سهام یک شرکت چه مقدار بر اثر عملیات اصلی شرکت بوده و منبع پایدار داشته است.

نوروزی از طراحی شرکت کارگزاری و پذیرش سامانه تحت وب خبر داد که کل فرآیندهای شرکت‌های کارگزاری در آن سامانه ثبت خواهد شد و ارائه اطلاعات فیزیکی حذف می‌شود، بنابراین سرعت انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و فرآیندها بهتر می‌شود. اینها گلوگاه‌هایی است که در طی زمان قابل توجه قرار می‌گیرد و درخواست کارگزاری‌ها برای معاملات در این سامانه رصد می‌شود.هنوز اسمی برای این سامانه‌ در دست طراحی گذاشته‌ نشده، هر وقت آماده شد برای آن اسم انتخاب می‌کنیم.

انتهای پیام