برنامه مدیرعامل بورس کالا برای توسعه انبارهای پذیرش شده زیره سبز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی نژاد در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا به راهبردهای این بورس در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: اقداماتی همچون اوراق بهادار سازی محصولات، توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و بکارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متناسب با نیاز مشتریان به گسترش اندازه و عمق بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا کمک می کند که در نتیجه کشف قیمت بهینه تر، تبدیل شدن به مرجع قیمتی و توسعه تجارت در بازار این محصولات حاصل می شود.

وی افزود: هم اکنون در حوزه اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه امکان استفاده از ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران در بورس فراهم شده است.گواهی سپرده کالایی یکی از بازارهای نوین مالی است و معاملات آن در بورس کالا در سال ۹۴ با معاملات سکه طلا راه اندازی شده که تا به امروز نماد گواهی سپرده سکه از نظر حجم و ارزش با رشد قابل توجهی روبه رو شده است. بعد از آن، گواهی سپرده زعفران و پسته راه اندازی شد و امروز شاهد راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: گواهی سپرده کالایی ابزاری برای انجام معاملات پیوسته، کشف بهتر قیمت و ابزاری برای تامین مالی است. همچنین عدم نیاز به تحویل فیزیکی، امکان خرید و فروش مستمر، ایجاد اطمینان خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت محصول خریداری شده و امکان فروش محصول به قیمت واقعی از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی است.

سلطانی نژاد به بازار زیره سبز اشاره کرد و گفت: پس از تجربه موفق معاملات زعفران در بورس کالا و شفاف سازی قیمت و اطلاع کشاورزان از نرخ های واقعی از این پس فعالان بازار زیره نیز می توانند با آمارهای شفاف و بر اساس کشف نرخ های عادلانه در بورس کالا مواجه شوند.در دنیا بزرگترین بازار زیره مربوط به هند است و ایران در تجارت جهانی زیره سبز بین رتبه سوم تا ششم در حرکت است که با توجه به اقلیم می توان میزان تولید و صادرات این محصول را افزایش داد.

وی با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس کالا قرار دارد،گفت: این بورس در تلاش است تا تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز را افزایش دهد بطوری که پذیرش انبار کشت و صنعت زیره ایرانیان در دست اقدام است تا به جرگه دو انبار پذیرفته شده بپیوندد.

همچنین حسین میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر گفت: بورس کالا همانطور که به بازار زعفران کمک کرده،می تواند به ساماندهی سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز کمک کند که این موضوع به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی است.این تامین سرمایه به عنوان بازارگردان در کنار خریدار و فروشنده در بازار زیره به نقدشوندگی بازار و ایجاد رونق در معاملات کمک خواهد کرد. همچنین در راستای راه اندازی قراردادهای جدید معاملات بازهم در کنار بورس کالا خواهد بود.

انتهای پیام