مواضع ایران درباره سفر دیپلمات فرانسوی، اجرای گام دوم برجامی، نفتکش و . . .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس موسوی در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد و گفت: احتمالا امانوئل بُن مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه طی روزهای آتی به ایران سفر می‌کند.

وی به سؤالی درباره اطمینان ایران از پایبندی چین و روسیه به تعهدات برجامی پاسخ داد: ایران به هیچکس و هیچ کشوری امید نبسته چه دوستان مانند چین و روسیه باشند چه کشورهای اروپایی. مهم عمل به وعده هایی است که ذیل برجام باید انجام دهند. اجازه نمی دهیم کارت بازی کسی باشیم. براساس منافع و امنیت ملی تصمیماتی را به صورت مستقل خواهیم گرفت و اجرا می کنیم.

این مقام مسئول درباره نفتکش ایرانی توقیف شده در عربستان گفت: برای آن مشکل فنی ایجاد شده بود که درخواست کمک کردند و به یکی از بنادر نزدیک عربستان بردند. این کشتی یک کار فنی و حقوقی دارد و وزارت نفت پیگیر آن است و امیدواریم هر چه سریعتر بعد از تعمیر به مسیر ادامه دهد.

موسوی ادامه داد: اقدامات سیاسی و حقوقی ایران درخصوص نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق پیگیری می‌شود. دو بار سفیر انگلیس را خواستیم و با برخی دیپلمات های اروپایی مشورت کردیم و کماکان هر گونه اسناد و مدارک را به دوستانی که قضیه را پیگیری حقوقی می کنند ارائه دادیم و وکیلی هم گرفته شده است. آنچه که در رسانه ها عنوان شد بندری در سوریه نبوده و هیچ یک از بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری آن را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: کماکان از دولت انگلیس می خواهیم حتما و با قید فوریت و اسناد و شواهد ارائه شده از ایران این کشتی را رفع توقیف کند تا به مسیر ادامه دهد و این راهزنی و دزدی دریایی و عملی که منجر به افزایش تنش می شود نمی پذیریم.

وی درباره حضور آمریکا در مذاکرات گفت: مذاکره به آن معنایی که فکر می کنید و برخی مطرح می کنند نیست. مذاکرات در چارچوب برجام ادامه داشته و بیشتر درباره نحوه اجرای برجام  است و موضوع جدیدی نیست که بخواهیم درباره برجام صحبت کنیم. برجام پرونده ای است که خاتمه یافته و کلمه ای به آن اضافه و کم نمی شود و هر کسی بخواهد آن را اجرا کند همین برجام فعلی است.

موسوی از اینکه قرار است مذاکراتی در 24 تیر برگزار شود ابراز بی اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران حق دارد به بی عملی اروپایی ها واکنش نشان دهد و واکنش آن منطقی، حقوقی و براساس بندهای 26 و 36 است و آنها را در جایگاهی نمی دانیم که با توجه به بی تعهدی بخواهند ابراز نگرانی کنند اگر می خواستند باید پیش از این اقدامات ابراز نگرانی می کردند و جلوی اقدامات آمریکا را می‌گرفتند.

موسوی افزود: گفت‌وگو با آمریکا و حضور این کشور در مذاکرات ایران و 1+4 بستگی به واشنگتن دارد. فرش قرمز برای آمریکایی ها پهن نمی کنیم و اگر به تعهدات برگردند می تواند گام مثبت تلقی شود.

وی ادامه داد: اقدام تقابلی و کاهشی را در برجام شروع کردیم و اعلام کردیم بین حقوق و تکالیف ایران در برجام با خروج آمریکا از برجام و بی عملی سایر طرف های باقیمانده به ویژه اروپایی ها تناسبی وجود ندارد و براساس نیاز اقدام به غنی سازی می کنیم. ایران یک بازیگر فعال و مهم و به دنبال صلح و ثبات در منطقه است. گام سوم را بعد از 60 روز، محکم تر و قاطع تر برخواهیم داشت.

موسوی درباره زمان و مکان نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه ایران و 1+4 گفت: نشست بعدی احتمالا اواخر ژوئیه است و زمان و مکان آن را اعلام خواهیم کرد. گفتگوی خارج از برجام را در دستور کار نداریم.

انتهای پیام