آمریکا برای اولین بار دو نماینده مجلس لبنان را به علت همکاری با ایران تحریم کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بی بی سی، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : سه عضو سیاسی و امنیتی ارشد حزب‌الله به علت کمک به ایران در تلاش برای تضعیف حق حاکمیت لبنان ، قاچاق اقلام غیرمجاز، آسیب به نهادهای مالی برای کمک به حزب‌الله و دور زدن تحریم‌ها، تحریم‌ شده اند.

وی افزود: کارزار فشار حداکثری علیه ایران و گروه نیابتی یعنی حزب‌الله، قادر به محدود کردن منابع مالی شده که این گروه از حکومت ایران دریافت می‌کرد. در نتیجه، حزب‌الله که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد مجبور شده تدابیر شدیدی را برای ریاضت اقتصادی اتخاذ کند.

براساس این گزارش، این سه نفر شامل امین شری، محمد حسن رعد و وفیق صفا هستند که به گفته شبکه العربیه به ترتیب نماینده پارلمان از حزب الله، رئیس کتله الوفاء مقاومت (فراکسیون وفاداری به مقاومت) و مسئول یگان ارتباطات و هماهنگی در تشکیلات امنیتی گروه حزب‌الله هستند.

سفارت مجازی آمریکا در ایران هم از طریق توییتر اعلام کرد : وزارت خزانه‌داری آمریکا سه عضو حزب‌الله لبنان و نزدیک به قاسم سلیمانی را به فهرست تحریم‌ها علیه تروریسم اضافه کرده است . نام این افراد محمد حسن رعد، وفیق صفا، و امین شری است.

این نخستین بار است که آمریکا نمایندگان پارلمان لبنان از حزب‌الله را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد از نظارت بر فعالیت‌های حزب الله لبنان غفلت نخواهد شد. محمد حسن رعد عضو شورای حزب‌الله، عالی‌ترین نهاد این تشکیلات است و هدایت واحد‌های حزب‌الله در عملیات نظامی و تروریستی در خارج را برعهده دارد.

امین شری به عنوان رابط سیاسی و مالی حزب‌الله از موقعیت خود برای وارد کردن فشار بر نهادهای مالی لبنان جهت دریافت کمک برای این گروه بهره‌برداری کرده و علنا در کنار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظاهر شده است. سلیمانی در سال ۲۰۱۱ به خاطر ارتباط با نیروی قدس تحریم شد.

وفیق صفا نیز رابط بین حزب‌الله و نیروهای امنیتی لبنان است و در زمینه استفاده از بنادر و سایر مبادی ورودی به لبنان برای وارد کردن اقلام غیرمجاز و همچنین فراهم آوردن تسهیلات برای مسافرت اعضای حزب‌الله فعالیت می‌کند.

سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه‌داری در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: حزب‌الله عوامل خود در پارلمان لبنان را برای تسلط بر نهادهای دولتی در حمایت از منافع مالی و امنیتی خود و به منظور پیشبرد فعالیت‌های بدخواهانه ایران به کار می‌گیرد.

در واکنش به این رویداد، علی فیاض از نمایندگان حزب‌الله در مجلس لبنان، اقدام آمریکا را توهین به تمامی مردم لبنان و به منزله تضعیف حق حاکمیت این کشور توصیف کرد و از دولت خواست موضعی محکم در برابر آمریکا کند.

علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان از امل اسلامی (حزب مرتبط با شیعیان لبنان) نیز اقدام آمریکا را نکوهش کرد و گفت: توجیهی برای تشدید تحریم‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام