نکات مسئولان سازمان بورس ، فرابورس و... درباره بازار پایه +شرح یک سوء تفاهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در جریان جلسه عصر دیروز نشست تبیینی و توجیهی بازار پایه که با حضور ، مسئولان سازمان بورس و فرابورس ، دو عضو شورای عالی،  مدیریت فناوری بورس تهران، نماینده کانون نهادهای مالی و کارگزاران و... برگزار شد ، گفت : درحالی به دلیل برخی مشکلات نظیر کمبود فضا و زمان، امروز دوشنبه دو جلسه هم با حضور برخی صاحب‌نظران تشکیل می شود که سازمان بورس در گذشته نیز مانند بحث گزارش تفسیری و حذف EPS ، نظرات مختلف را بررسی کرد.

دامنه نوسان غیر منطقی یک ریالی در بازار پایه

وی افزود: در بازار سرمایه اعتماد بهترین سرمایه است و تحت هیچ شرایطی نباید مخدوش شود. در خصوص بازار پایه نیز تغییر قوانین باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود و سهامداران راضی باشند. تاکید وزیر اقتصاد از ابتدای ماجرای بازار پایه بر رضایت سهامداران بوده و بر همین اساس چندین جلسه در شورای عالی بورس و کانون‌ها برگزار شده تا نظرات فعالان بازار پایه شنیده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهامداران دامنه نوسان یک ریال را در بازار پایه جدید منطقی نمی‌دانند و سازمان بورس این موضوع را پذیرفته و در این زمینه پیشنهاداتی مبنی بر اینکه در تابلو زرد دامنه نوسان به ۳ درصد، نارنجی ۲ درصد و قرمز به یک درصد افزایش بیابد، مطرح شده است.

اجرای اصول حاکمیت شرکتی

محمدی در پاسخ به گلایه برخی فعالان بازار در رابطه با بدقولی برخی شرکت‌ها در خصوص ارائه گزارش ها به ارائه راهکاری مختلفی برای ملزم کردن شرکت‌ها به افشای اطلاعات اشاره کرد و افزود: اصول حاکمیت شرکتی که سال گذشته ابلاغ‌شده، در سال جاری نیز کماکان باید اجرایی شود.چرا که گاهی مدیرانی که تمایلی به افشای اطلاعات ندارند، جریمه می‌شوند و این کار به دلیل حمایت از حقوق سهامداران انجام می‌شود اما مواردی نظیر مجازات تبری شرکت برای افزایش سرمایه یا جریمه ریالی مدیر لزوما به معنی رسیدن سهامدار متضرر به حق خود نیست و باید به دنبال راهکاری جامع‌تر در این خصوص بود تا ضمن اینکه از حقوق سهامداران حمایت می‌کند و انگیزه مدیران را نیز تضعیف نمی‌کند و در مجموع بهینه پارتو بازار را ارتقا دهد.

توضیح درباره سوء تفاهم مشاهده سفارش های Tsetmc

وی با اشاره به سو تفاهم میان برخی فعالان بازار و شبکه‌های اجتماعی در خصوص مشاهده عمق قیمت‌گذاری ادامه داد: به هیچ عنوان موضوعی تحت این عنوان که به جز کارگزاران، دیگران امکان دیدن سفارش ها را نداشته باشند صحت ندارد و اگر قرار باشد کسی قیمت را نبیند، هیچ‌کس قیمت را نخواهد دید، اما اگر قرار بر مشاهده قیمت‌ها باشد، یکی از پیشنهادات این است که طی ۶ ماه اول، سه سفارش مندرج در Tsetmc و به مرور در بازه‌های ۶ ماهه، یکی یکی حذف شوند و به حالت "دارک" بروند اما ممکن است شورای عالی بورس با آن مخالفت کند و خواستار ادامه وضعیت اولیه باشد.

محمدی ادامه داد: تمام نظرات و پیشنهادهای مطرح‌شده چه موارد تجمیعی از سوی کانون‌ها و چه موارد مطرح‌شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قابل بررسی است و در همین جلسه ، ۴۵ مورد یادداشت شده که قطعا بر روی تک‌تک آن‌ها بررسی خواهد شد و برای بازار پایه هم راه‌حلی ارائه خواهد شد که مورد قبول حداکثری باشد و همه شرکت‌های بازار پایه در آینده‌ای نزدیک به شفافیت دست پیدا کنند.

جایگاه ویژه شرکت های حاضر در بازار پایه

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس هم گفت: ۱۸۲ شرکت در بازار پایه فرابورس حضور دارند و ۶۱ درصد نمادهای معاملاتی فرابورس با ارش روز بازار ۶۴ هزار میلیارد تومانی و سهم ۲۸ درصدی در این بازار درج شده‌اند. در حال حاضر هم ۷۸ شرکت لغو پذیرش شده در بازار پایه هستند و ۱۰۲ شرکت که موجب قانون احکام دائمی در این بازار درج نماد شده‌اند، همچنین نماد فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در تابلو الف این بازار حضور دارند و در مجموع نماد ۱۸۲ شرکت در بازار پایه درج شده است.

علت تغییر قوانین و دستورالعمل بازار پایه از زبان مدیرعامل فرابورس

وی افزود: ۶ گروه از فعالان و ناشران بازار پایه به نشست دعوت شده‌اند که شامل ناشران شفاف این بازار، سهامداران عمده و سهامداران حقیقی و حقوقی بر اساس بالاترین میزان ارزش معاملات خرد و بلوک، کارگزاران، سهامدارانی که بالاترین میزان سود را در این بازار کسب کرده‌اند و تنها بازارگردان فعال در بازار هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: در تابلو جدید و بر اساس اطلاعات سال گذشته ناشران، ۱۱۲ شرکت در تابلو زرد ، ۵۷ شرکت در تابلو نارنجی و ۱۳ شرکت هم در تابلو قرمز قرار می‌گیرند . برخی مشکلات موجود در بازار پایه منجر به تغییر قوانین این بازار شد که از آن جمله باید به افزایش تعداد پرونده‌های تخلفاتی و مجرمانه، عدم وجود شفافیت اطلاعاتی در شرکت‌های بازار پایه و نبود بازیگران معتبر در بازار اعم از بازارگردانان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های پوششی اشاره کرد.

هامونی در خصوص دیگر عوامل زمینه‌ساز اصلاح قوانین بازار پایه هم توضیح بیان کرد: مواردی همچون معطوف شدن توجه عموم به عنوان اعضای کانال‌های تلگرامی به بازار پایه و در نتیجه تبعیت از مدیران کانال و کاهش ضریب نفوذ تحلیل‌های بنیادی، افزایش دستکاری بازار از طریق سیگنال‌دهی، اثر کهربایی موجود در نوسانات نزدیک به سقف و کف قیمت، تلاش برای تخمین عمق بازار توسط مشتریان برخط در مرحله پیش گشایش با ورود یا ویرایش سفارشات و در نهایت افشای عمق بازار توسط معامله‌گران، مهم‌ترین عواملی هستند که منجر به تغییر و اصلاح قوانین بازار پایه در دستورالعمل جدید آن شدند.

وی در خصوص اصلاحات مقررات بازار پایه نیز گفت: مواردی شامل طبقه‌بندی ناشران بازار پایه بر اساس میزان انتشار و زمان‌بندی ارائه اطلاعات در سه تابلو پایه زرد، نارنجی و قرمز؛ تغییر در نحوه انجام معاملات، جلسه معاملاتی و تعداد انجام حراج پایانی برای هر تابلو؛ ایجاد سازوکار حفظ کنترل شرکت از طریق ایجاد برخی محدودیت‌ها در عرضه سهامدار عمده به بازار خرد برای خروج از شرکت؛ حذف دامنه نوسان قیمت به منظور از بین بردن اثر کهربایی و نرمال‌سازی از موارد اصلاحی بازار پایه است.

مدیرعامل فرابورس افزود: افزایش هزینه و کاهش امکان دستکاری بازار از طریق برقراری الزام به انجام آزمون در صورت نیاز، اعطای اختیار تنظیم ریزساختارهای بازار به هیات‌مدیره فرابورس، محدود کردن نوسان پس از رشد یا افول ۳۰ درصدی، عدم انتشار عمق بازار، انتشار قیمت نظری گشایش در مرحله پیش گشایش نیز دیگر محور اصلاحات انجام شده در مقررات فعلی بازار پایه به شمار می‌رود.

هامونی ابهامات مطرح‌شده از سوی فعالان بازار در خصوص دستورالعمل جدید بازار پایه شامل عدم انتشار مظنه‌های خرید و فروش و ایجاد شبهه نسبت به غرری بودن معاملات، نوسان محدود یک ریالی و ایجاد شبهه در خصوص تعیین قیمت توسط نهاد ناظر و تعداد روزهای معاملاتی کشف قیمت محدود و کاهش امکان نوسان قیمت عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسه با کانون نهادها و کانون کارگزاران و پس از آن اعطای فرصت مجدد جهت گردآوری نظرات، جمع‌بندی نظرات گردآوری‌شده توسط کانون‌ها و برگزاری دو جلسه کمیته فقهی و ارائه شبهات مطروحه اقداماتی بودند که برای بررسی ابهامات فعالان بازار پایه صورت گرفتند.

حمایت عضو شورای عالی بورس از دستورالعمل جدید

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس هم با اشاره به اینکه شرکتی در بازار پایه است که قیمت سهام این شرکت بدون دلایل بنیادین از ۴۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یافته، گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر هجمه‌های زیادی علیه نهاد ناظر، سازمان بورس، فرابورس و شورای عالی بورس در خصوص تغییر قوانین بازار پایه شکل گرفت . این درحالی است که در این جلسه همگان نسبت به تغییر قوانین هم‌نظر هستند.

وی افزود : در حالی برای تغییر قوانین بازار پایه چندین ماه، کار کارشناسی شده و یک شبه این تغییرات رخ نداده که پیشنهاد می شود فعالان بازار در بیان انتقادها و نظرات، شرایط نهاد ناظر را درک کنند. فعالان بازار پایه معتقدند اجرای قوانین این بازار باید با رویکرد ارتقای شرکت‌ها در این بازار باشد و رویکرد تنبیهی و مجازات در آن کمتر مدنظر قرار گیرد.

شرایط پذیرش شرکت ها آسان می شود

حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس هم گفت: همان‌گونه که شرکت‌های پذیرش‌شده ملزم به رعایت قوانین و مقررات خاصی هستند، شرکت‌های بازار پایه‌ نیز با توجه به اینکه ثبت‌شده نزد سازمان بورس هستند، قوانینی بر آن‌ها مترتب است اما باید توجه کرد گاهی برای پیشگیری از تخلفات، قوانین باید اصلاح شود.

وی رنگ‌آمیزی و مقررات جدید بازار پایه را یک عامل تشویقی برای شرکت‌های موجود در این بازار عنوان کرد که می‌تواند به ارتقای آن‌ها به تابلوهای بهتر و در نهایت ورود به بازارهای اصلی منجر شود.

امیری از اقدامات انجام‌شده برای تسهیل شرایط پذیرش خبر داد و گفت: اصلاحاتی در دستورالعمل پذیرش انجام شده و شرایط مربوط به پذیرش شرکت‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است. به گفته وی کل فرایند پذیرش نباید بیشتر از ۷۵ روز به طول انجامد. شرکت‌های موجود در بازار پایه به سمتی حرکت کنند که در بازارهای اصلی پذیرش شوند و افکار عمومی نیز از طریق رسانه‌ها این شرکت‌ها را به ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پذیرش تشویق کنند.

بازار پایه متکی به سهامداران حقیقی است اما...

علی سنگینیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام نیز گفت: بازار پایه و به طور کلی بازار سرمایه متکی به حضور سهامداران حقیقی است اما در دنیا این‌گونه نیست و به حضور حقیقی‌ها در بازار تا این حد تاکید نمی‌شود. طی این سال‌ها مردم را تشویق کرده‌ایم برای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند اما باید توجه کرد که بیشتر سیگنال‌گیری‌ها از سوی حقیقی‌ها صورت می‌گیرد. چرا که حقوقی‌ها، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تصمیمات اساسی را بر اساس تحلیل و نه سیگنال می‌گیرند.

وی ادامه داد: درست است که به منظور کمک به نفوذ بازار سرمایه و رشد تامین مالی، حضور حقیقی‌ها  را در این بازار گسترش داده‌ایم اما باید این حضور و تبعات آن مدیریت شود. در این میان با تصمیمات جدید در مورد بازار پایه، نقدشوندگی این بازار کاهش پیدا می‌کند و مچینگ کمتری اتفاق می‌افتدو باید اثربخشی سیاست‌های تغییر بازار پایه بر نقدشوندگی بازار سنجیده شود و برای تشویق شرکت‌ها به ارتقا یافتن به بازارهای اصلی، فرایندهای پذیرش تسهیل شود.

چند پیشنهاد از فعالان

علیرضا توکلی نماینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران هم پیشنهاد داد با توجه به اختلاف زیاد در بین شرکت‌های بازار پایه، بازارگردانی انجام شود و سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بازارگردانی را تسهیل کند.

همچنین یکی از فعالان بازار پیشنهاد کرد بازار سرمایه و فرابورس، شرکت‌های بازار پایه‌ای را ترغیب کنند تا بتوانند با افزایش شفافیت اطلاعاتی به بازارهای اصلی ارتقا پیدا کنند. همچنین پیشنهاد شد اصلاحات بازار پایه به صورت تدریجی اجرا شود.

از دیگر نظرات این بود که در بازارهای اصلی بورس و فرابورس و بازار پایه هزینه نقل‌وانتقال سهام یکسان نباشد و در بازار پایه این هزینه بیشتر باشد تا مانع از گسترش سفته‌بازی شود.

انتهای پیام