پیش بینی عقب نشینی دلار برای به کانال ۱۰ هزار تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، موج جدید کاهش قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و ادامه دارد و نرخ دلار که تا ۱۵ هزار تومان نیز بالا رفته بود به تدریج روند نزولی یافت. در گام نخست، دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان و سپس کانال ۱۳ هزار تومان شد و پس از اندکی توقف دوباره به پله های پایین تر سقوط کرد.

در هفته های اخیر نرخ دلار وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شده و در حال نوسان است، اما شواهد نشان می دهد در این رقم نیز ماندگار نبوده و به زودی به سوی رقم های پایین تر حرکت خواهد کرد. بر این اساس، کانال ۱۱ هزار تومانی به عنوان نخستین هدف قیمتی به شمار می رود که دلار به آن خواهد رسید و در گام بعدی به کانال ۱۰ هزار تومانی عقب نشینی خواهد کرد.

افزایش تنش در سیاست خارجی، وضع تحریم ها توسط آمریکا و بی ثباتی اقتصادی از مهمترین دلایل رشد قیمت دلار در سال گذشته بودند. این عوامل باعث ایجاد تلاطم در بازار ارز و در نتیجه موج سواری دلالان و رشد قیمت ها شدند.اما اکنون، تاثیر همه این عوامل تلاطم زا از بین رفته به طوری که حنای تهدیدات دونالد ترامپ دیگر رنگی ندارد و وی هر کاری در توان بوده، انجام داده است.

ناکامی تاثیر تنش های مربوط به سیاست خارجی در رشد قیمت دلار به حدی است که حتی حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات و دریای عمان و سرنگونی پهپاد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست بهای دلار را افزایش دهد.مدیریت هوشمندانه بازار ارز توسط دولت و بانک مرکزی نیز در برقراری ثبات در بازار ارز و کاهش تلاطمات، تاثیرگزار بوده به طوری که به اعتقاد کارشناسان، بخش مهمی از ثبات بازار ارز در هفته های اخیر ناشی از کنترل بازار توسط دولت بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، بخشی از رشد نرخ دلار در ماه های گذشته مربوط به جولان دلالان ارز در بازار سیاه بود که طی هفته های اخیر از میزان فعالیت آنها کاسته شده است.به نظر می رسد همزمان با افزایش کنترل دولت و کاهش نرخ دلار، انگیزه دلالان برای فعالیت از بین رفته و قیمت ها در بازار، رنگ واقعی گرفته است.

انتهای پیام