دلایل ریزش شاخص و نکته مهم در مورد اثر کاهش دلار بر شرکت های صادرات محور

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس واحد سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن که دیروز تحلیلی تکنیکال از شاخص ارایه کرده بود درباره عقب نشینی بیش از 7 هزار واحدی دیروز شاخص به بورس پرس اعلام کرد : این نوسان منفی را می توان متاثر از چند عامل دانست که مهمترین آنها کاهش نرخ ارز و تصمیم هیجانی فعالین بازار سرمایه بود. هر چند که کاهش چشمگیر دلار تا محدوده 11800 تومان می تواند نویدبخش کاهش هزینه های مواد اولیه وارداتی و تجهیزات ارزی نیز باشد.

وی ادامه داد: اما نکته مهم این است که کاهش دلار نمی تواند بر میزان سوددهی شرکت های دلاری و صادراتی تاثیر به سزایی داشته باشد. زیرا ارز ناشی از صادرات توسط این شرکت ها با نرخ نیما تسعیر می شود. بنابراین نرخ ارز آزاد تاثیری مهمی بر روند و نرخ فروش صادراتی نخواهد داشت.

این کارشناس افزود: از سوی دیگر فراگیر شدن و اجرای سامانه جامع مدیریت ریسک در تمام طول معاملات دیروز منجر به کاهش تقاضا و افزایش فشار فروش جهت تامین منابع برای خریدهای مجدد سهامداران شد که به جو منفی بازار دامن زد. از طرفی سهامداران در بازه یک ساله ، سودهای مناسبی را از معاملات  نوسانی و یا ادامه سهامداری در سهام بنیادی به جیب زده اند و در سود هستند. لذا تصمیم به شناسایی این سود از نظر آنها منطقی است .

یوسفی ادامه داد: هرچند ارزش معاملات بورس و فرابورس برای دیروز بسیار عالی بود و امید است نویدبخش این موضوع باشد که اصلاح عمیق و طولانی مدتی در بازار رخ نخواهد داد و سرمایه گذاران با تحلیل سود و روند معاملاتی شرکت ها می توانند در قیمت های اصلاحی و حمایت های داینامیک و معتبر نمادها برای بهینه سازی پرتفوی اقدام کنند .

انتهای پیام