اصلاح جانانه و دور از انتظار شاخص بورس با ثبت سومین ریزش سنگین سال + دلایل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی میانگین بازدهی 4 ماه اخیر سرمایه گذاری در بورس با تکیه بر ارقام شاخص به بیش از 40 درصد رسیده تا بعد از مدت ها به بهترین بازار تبدیل شود که از روزهای قبل برخی از کارشناسان با تکیه بر وضعیت سیر نزولی دلار و لزوم اصلاح شاخص بورس، افت قیمت سهام را پیش بینی کرده بودند.

براساس این گزارش، نشانه هایی از این گمانه زنی در چند روز گذشته مشاهده شد اما امروز به اوج رسید و از همان ابتدای شروع بازار ، چنان بر حجم عرضه ها و فشار فروش افزوده شد که از 285 شرکت بورسی تنها 18 شرکت با رنگ سبز و رشد اندک قیمت روبرو شدند و 267 سهم بزرگ و کوچک شاهد رنگ قرمز و کاهش قیمت بودند.

با این شرایط درحالی برخی سرمایه گذاران ریسک پذیر فرصت را در برخی سهام ارزشمند مساعد دیده و دست به خرید زدند که بیش از 2.9 میلیارد سهم به ارزش 1.1 هزار میلیارد تومان ، داد و ستد شد اما شاخص بورس سومین رکورد منفی سال را ثبت کرد و بعد از سقوط 8236 و 7623 واحدی در 16 و 17 اردیبهشت با 7 هزار و 35 واحد ریزش به 246 هزار و 505 واحد رسید.

این اصلاح جانانه دماسنج بازار در نتیجه کاهش قیمت سهام شرکت های ارز آور بزرگ از صنایع پتروشیمی ، معدنی ، فلزی و ... مخصوصا  هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ، فولادمبارکه، پالایشگاه های بندرعباس و تهران ، مپنا، سرمایه گذاری امید و تاپیکو بود که با اثر منفی 644 تا 236 واحدی بر شاخص ، زمینه ساز یکی از بدترین روزهای بازار در سال جاری شدند.

در این میان بیشترین حجم معاملات هم مربوط به بانک های تجارت ، صادرات و دی با بیش از 737 ، 217 و 144 میلیون سهم، پترول و ذوب آهن با 108 و 104 میلیون سهم بود.

براساس این گزارش، عده ایی از کارشناسان ، اثر منفی و دور از انتظار دلار ، رفتار نوسان گیران و اقدام به شناسایی سود ، راه اندازی سامانه مدیریت ریسک، خط مقاومت سخت و روانی شاخص در کانال 254 هزار تایی ، حضور سهم اولی ها با رفتار هیجانی ، روزهای پایانی فصل داغ مجامع  و... را از جمله دلایل منطقی و لازم کاهش قیمت ها دانسته اند.

اما به باور اکثر فعالان ، سیر نزولی قیمت ها و شاخص بعد از هر دوره رونق و رشد کاملا" طبیعی و حتی واجب بوده و با توجه به افزایش ضریب نفوذ بورس و ظرفیت های پیدا و پنهان شرکت ها با آرام شدن اوضاع سیاسی و تعیین تکلیف نهایی برجام و آینده مذاکرات ، می توان شاهد روزهای مثبت و روشن در آینده بود .    

انتهای پیام