توضیح ظریف درباره گفت‌وگو با سناتور فرستاده ترامپ و مذاکره با آمریکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشنال اینترست درباره ادعای ترامپ در سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز گفت: در تماس با تهران، هیچ اطلاعی در این باره نداریم و نمی‌دانیم این پهپاد چه کسی است. واقعیت این است که آمریکا حضور در خلیج فارس را افزایش داده که به امنیت یا ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

وی درباره نقش ایران در نفتکش مفقودی، توضیح داد: یک نفتکش کوچک که تنها یک میلیون لیتر فراورده نفتی چاقاق را حمل می‌کند و نه نفت را توقیف کردیم و آن هم اغلب در خلیج فارس به دلیل یارانه سنگینی است که در ایران به فراورده‌های نفتی تعلق می‌گیرد. قاچاق بسیاری از مرزهای دریایی و زمینی وجود دارد و به طور مرتب تعقیب می‌کنیم. بنابراین اگر تانکری که آنها صحبت می‌کنند، نفتکش قاچاق و نه نفتکش است.

این مقام مسئول در مورد گفت‌وگو با سناتور راند پال به عنوان میانجی یا مذاکره کننده به نیابت از ترامپ هم گفت: باید گفته ترامپ مبنی بر اینکه وی فرستاده نیست را ملاک قرار داد. با اعضای کنگره ملاقات می‌کنم اما در مورد جلسات خاص با اعضای کنگره اظهارنظر نمی‌کنم. اعضای کنگره، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان طرف مذاکرات نیستند بلکه نماینده مردم هستند که برای آنها احترام قایلیم و فقط برای تنویر و نه برای مذاکره با آنها تعامل می‌کنیم. چرا که فقط می‌توانیم با دولت‌ها مذاکره کنیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید ترامپ دوست دارد رفتاری همچون با کره شمالی را درباره ایران تکرار کند و نشست مستقیمی با تهران داشته باشد؟ گفت: رویکرد فشار حداکثری وی را به جایزه نمی‌رساند. پیش از این توافقی با دولت آمریکا وجود داشت. دولت‌ها با هم توافق می‌کنند نه اشخاص. اگر توافق با دولت قبلی تنها تا زمان آمدن ترامپ پایدار باشد این نگرانی وجود دارد که با رفتن ترامپ، رئیس جمهور بعدی هم چنین رفتاری انجام دهد.

انتهای پیام