نحوه بهره گیری از "بلاک چین" در بازار سرمایه ایران و صندوق های سرمایه گذاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرزاد جعفری در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ با اشاره به تاریخچه بلاک چین  که از سال ۱۹۹۹ راه اندازی و نحوه استفاده آن در بازار سرمایه همه کشورها در حال بررسی است ، گفت : چنانچه این فناوری به عنوان یک صنعت پذیرفته شود، امکان تعریف و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF ) و مبتنی بر کریپتو کارنسی ها و ورود آنها به بازار سرمایه نیز وجود دارد.

وی افزود: بلاک چین در حال نفوذ به فعالیت های مختلف زندگی بوده و ممکن است تا ۱۰ سال آینده نقش آفرین اصلی فضای مجازی باشد. به طوریکه ارزش افزوده این فناوری حدود ۳۰ میلیار دلار است و طبق پیش بینی موسسه گارتنر تا سال ۲۰۳۰ به ۲۱۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این مقام مسئول گفت: میزان استفاده شرکت ها از بلاک چین در آسیا و در دنیا ۱۶ و ۱۹ درصد است و سازمان ها و شرکت های رگولاتوری بزرگ عنوان کرده اند در حال بررسی برای سرمایه گذاری روی بلاک چین هستند .در کانادا و آمریکا ETF هایی بر مبنای بلاک چین تولید و وارد بورس این کشورها شده است، انگلیس نیز از این مساله عقب نمانده، کره جنوبی سرمایه گذاری سنگینی در این زمینه کرده و در استرالیا و ژاپن نیز پروژه هایی در این زمینه در حال انجام است.

به گفته جعفری، پرداخت و نقل و انتقالات مالی، رمزگذاری، شبکه های IOT و اینترنت اشیاء، مدیریت پروژه ها، رای گیری و انتخابات، سرمایه گذاری، پروژه های دولتی، داد و ستد ارز تجاری بین کشورها، کنترل سلامتی افراد جامعه، مدیریت انرژی و... از کاربردهای بلاک چین است.

وی در خصوص کاربرد بلاک چین در بازارهای مالی نیز گفت: تامین مالی زنجیره تامین، تسویه بانکی ،مدیریت وثایق، وام دهی، رد دیون (بانکداری شرکتی)، توکن نایز کردن دارایی ها، کشف ذی نفع واحد، KYC، انتقال وجوه بین المللی و... از مهمترین کاربردهای بلاک چین در بازار های مالی است.در حال حاضر بانک مرکزی با همکاری شرکت برنا، پلتفرم احراز هویت را ایجاد کرده و در بازار سرمایه نیز شرکت سپرده گذاری مرکزی به دنبال این مساله است.

جعفری گفت: در ژاپن سرمایه گذاری بزرگی روی نحوه استفاده از بلاک چین در بورس انجام شده است. چین و هند نیز در این زمینه مشغول فعالیت هستند.آلمانی ها در بحث تسویه معاملات بورس ها از بلاک چین بهره می برند. در بورس روسیه نیز کاربردهای مختلف بلاک چین مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام