جزئیات عرضه اوراق جدید و ۳۰۸ میلیاردی ایران خودرو در بورس با سود ۱۶ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا ابوترابی از صدور مجوز سازمان بورس جهت عرضه صکوک رهنی شرکت ایران خودرو به ارزش ۳۰۸.۷ میلیارد تومان در نمادهای "صخود ۱۴۰۴" و "صخود ۰۰۰۴" از طریق بورس تهران در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: دارایی مبنای انتشار در صکوک رهنی این شرکت، مطالبات ناشی از فروش اقساطی خودرو است که به شرکت واسط مالی مهر یکم(با مسئولیت محدود) واگذار می شوند و سپس ایران خودرو با منابع حاصل از انتشار این اوراق، اقدام به تامین سرمایه در گردش می کند.

مطالبات رهنی مبنای انتشار این اوراق مربوط به تعداد ۵۰,۴۵۷ قرارداد فروش اقساطی خودرو مجموعاً به ارزش ۳۳۰.۲ میلیارد تومان بوده و سررسید آن ها در بازه زمانی ۳۱ تیر ۹۸ تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰ قرار دارد. وثایق در رهن شرکت ایران خودرو، خودروهای مورد فروش این شرکت بوده و متوسط نسبت تسهیلات به ارزش وثیقه به طور معمول یک دوم است.

صکوک رهنی ایران خودرو با نرخ ۱۶ درصد، عمر ۲ ساله و پرداخت های هر سه ماه یکبار به شیوه حراج از طریق بورس تهران عرضه می شود.ضامن این اوراق، بانک سپه است و پذیره نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت تامین سرمایه امید به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان و تامین سرمایه نوین به مبلغ ۱۵۸.۷ میلیارد تومان است. ضمناً کارگزاری تامین سرمایه نوی عاملیت فروش و شرکت سپرده گذاری مرکزی عاملیت پرداخت این اوراق را بر عهده دارند.

بنابراین گزارش،این دومین باری است که شرکت ایران خودرو اقدام به تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه می کند. اولین صکوک این شرکت در اسفند ماه ۹۶ تحت ساختار مرابحه با حجم ۷۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه منتشر شد که هم اکنون در نمادهای "صخود۱۴۱۲، صخود ۴۱۲ و صخود ۰۰۱۲ " در بورس تهران در حال معامله است.

انتهای پیام