دو نیاز فولاد مبارکه برای ایجاد ارز و سودآوری اقتصادی / مهم‌ترین پروژه ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید عظیمیان در بیست‌و‌ششمین همایش بهره‌وری با تأکید بر لزوم ارتقای حداکثری بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات گفت: خون توسعه و بهره‌وری همیشه در رگ‌های فولاد مبارکه جاری بوده و امروز با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، بیش از هر زمان دیگر به ارتقای هدفمند این دو مقولۀ مهم نیازمندیم تا همچنان برای ذی‌نفعان ارز و سودآوری اقتصادی ایجاد کنیم.

وی افزود: تاکنون این مجموعۀ عظیم با تولید انواع ورقهای فولادی نیاز داخل را تأمین کرده اما از این پس، صرفا تولید ورق هدف نخواهد بود، بلکه باید به سوی صاحب فناوری شدن حرکت کنیم.برای اجرای توسعهها دو راه پیش رو داریم،راه اول این است که اجرای توسعهها را به دست صاحبان فناوری خارجی و اصطلاحا کلید در دست بسپاریم و راه دوم این است آن را با سپردن به دست توانمند شرکتهای داخلی و الگوبرداری از فناوریهای روز دنیا با هدف صاحب فناوری شدن پیش ببریم. بهخوبی روشن است که راه دوم به خیر و صلاح است.

عظیمیان ضمن بیان اهمیت تولید محصولات با ارزشافزودۀ بیشتر گفت: باید با نورد کردن حداکثری فولاد خام تولیدی در گروه فولاد مبارکه ارزشافزوده بیشتری برای شرکت و اقتصاد حاصل کنیم.

عملکرد سال گذشته "فولاد"

منوچهر نیکفر معاون فناوری فولاد مبارکه نیز با ارائۀ گزارشی از عملکرد و وضعیت بهرهوری کارکنان و تجهیزات در سال 97 گفت: سال گذشته علیرغم همۀ محدودیتها از تمامی جهات برای فولاد مبارکه سال پرخیروبرکتی بود.

وی افزود: در واحد گندلهسازی با تولید 7.4 میلیون تن، 102 درصد برنامه سالانه محقق شد. در واحد ریختهگری با تحقق 97 درصد برنامه 6.3 میلیون تن فولاد خام تولید شد. در واحد نورد گرم با تحقق 106 درصدی برنامه، 5.1 میلیون تن ورق گرم تولید شد. در واحد نورد سرد نیز با تولید 1.5 میلیون تن محصول، 104 درصد برنامه تحقق یافت.پ

نیکفر با بیان اینکه از ابتدای بهرهبرداری فولاد مبارکه تاکنون بیش از 87 میلیون تن انواع محصولات فولادی به بازارهای داخلی عرضه شده، گفت: این شرکت با نگاه به بازارهای جهانی همواره تلاش کرده در عرصۀ صادرات نیز با اولویت تأمین بازار داخل، ارزآوری مناسبی ایجاد کند.روند روبهرشد تولید در فولاد مبارکه حاصل اجرای طرحهای توسعه و افزایش بهرهوری نیروی انسانی و تجهیزات بوده تاجاییکه بطور مثال، در سال 91 به ازای هر نفر 393 تن فولاد تولید شده و این میزان با افزایش قابلتوجهی در سال 97 به 581 تن افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه اکنون بهعنوان یک شرکت جهانتراز باید در زمینۀ بهرهوری به شرایط بهتری دست یابد،گفت: برای اینکه بتوانیم با شرکتهای پیشرو و الگو مانند اردمیر (719 تن بر نفر)، تاتا استیل (918 هزار تن بر نفر)، پوسکو (1.416 هزار تن بر نفر) و بائو استیل( 1.47 میلیون تن بر نفر) رقابت کنیم، نیاز به تلاش زیادی داریم در غیر این صورت رقابتپذیری شرکت به مخاطره خواهد افتاد.

پروژههای به بهرهبرداری رسیده و در حال اجرا

معاون فناوری فولاد مبارکه درخصوص پروژههای به بهرهبرداری رسیده در سال 97 و در حال اجرا در سال جاری گفت: مهمترین این پروژهها شامل توسعۀ زیر سقف مجتمع فولاد سبا برای افزایش ظرفیت از 750 به 1.65 میلیون تن، افزایش ظرفیت کارخانۀ آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه با احداث دو کورۀ 400 تنی در دو فاز و در مجموع 800 تن در روز، احداث نیروگاه CHP مجتمع فولاد سبا با طراحی و اجرای 7 دستگاه CHP4.2 مگاواتی، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز بهمنظور تأمین گاز موردنیاز طرحهای توسعۀ ظرفیت فولاد خام تا 7.2 میلیون تن،  احداث تصفیهخانۀ پساب صنعتی فولاد مبارکه با ظرفیت 3000 مترمکعب در ساعت، بهرهبرداری از طرح جمعآوری، تصفیه و انتقال پساب شهرهای مجاور شرکت با ظرفیت 450 لیتر بر ثانیه است.

نیکفر با اشاره به پروژههای ویژۀ اجراشده در کمیتههای تحول شرکت پرداخت و بیان ایکه اقدامات کمیتهها در راستای گفتۀ معروفِ منابع محدود، ولی خلاقیتها نامحدودند صورت گرفته، گفت: از محل اجرای 171 پروژه از سال 94 تا پایان سال 97 جمعا به میزان 1.01 هزار میلیارد تومان صرفهجویی اقتصادی برای شرکت حاصل شده است.

وی درخصوص مهمترین حوزههای تمرکز در مسیر تعالی طی سال 98 گفت: ارتقای ایمنی؛ ارتقای بهرهوری؛ تمرکز بر تولید محصولات ویژه؛ مدیریت هزینهها در کلیۀ بخشها؛ کاهش مصارف انرژی و مواد و ضایعات؛ افزایش کیفیت و تنوع محصولات؛ ارتقای چابکی سازمانی از طریق قابلیت انطباق سازمانی با تغییرات طور سریع و اثربخش؛ توسعه و توانمندسازی کارکنان و مدیران و ارتقای شاخصهای زیستمحیطی را می توان از این جمله نام برد.

این مقام مسئول ظرفیت حال حاضر فولادسازیهای جهان را 2.1 میلیارد تن اعلام کرد و گفت: کشش بازار فولاد جهان حدود 1.8 میلیارد تن است. بنابراین رقابت شدیدی در بازار فولاد وجود دارد. آنچه تمایز شرکتها و حفظ رقابتپذیری آنها را تضمین میکند بهرهوری آنها است. بهرهوری بطورکلی شامل بهرهوری از منابع انسانی،مواد اولیه،انرژی، موارد زیستمحیطی و سرمایه است. شرکتهایی میتوانند در این عرصه از رقابت موفق و پایدار باشند که شاخصهای بهرهوری را بهتر برنامهریزی کنند تا بتوانند با رقبا رقابت کنند. در فولاد مبارکه برنامهریزی بهگونهای است که تا سه سال آینده به بهرهوری 1000 تن بر نفر برسیم.

نیکفر با تاکید بر اهمیت کسب فناوری ساخت کارخانجات فولاد و لزوم تولید محصولات جدید گفت: این دو راهبرد جدید به استراتژی پیشین سازمان اضافه شده و از آنجا که برای اجرایی شدن نیاز به راهکارهای خاص دارد با خرد جمعی سازمان و توان داخلی در حال برنامهریزی برای دستیابی به این اهداف هستیم.

انتهای پیام