آخرین تحولات توقیف نفتکش انگلیسی با توضیح سپاه، احضار کاردار ، یک ادعا و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، واکنش ها و تحولات مربوط به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی و به درخواست سازمان بنادر همچنان ادامه دارد .

توضیحات سپاه

در این میان ، سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه گفت: این نفتکش بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال برخورد با سایر کشتی‌ها وجود داشت .

وی افزود: این نفتکش پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

شریف ادامه داد: یک کشتی جنگی نیروی دریایی بریتانیا این نفتکش را اسکورت می‌کرد و می‌خواست مانع توقیف نفتکش اسینا ایمپرو شود و حتی دو فروند بالگرد هم به پرواز درآورد اما در نهایت نیروهای سپاه این نفتکش را متوقف و به ساحل بندرعباس منتقل کردند.

احضار کاردار سفارت ایران در لندن و ادعای وزیر دفاع

از سوی دیگر ، وزارت خارجه انگلیس کاردار سفارت ایران در لندن را احضار و دولت انگلیس دومین بار تشکیل جلسه داد و بر کاهش تنش ها با ایران تاکید کرد.

پنی موردانت وزیر دفاع انگلیس نیز مدعی شد این نفتکش در محدوده آب‌های عمان حرکت می‌کرد و اقدام ایران ، عملی خصمانه است.

تماس وزیر خارجه بریتانیا با ظریف و طرح موضوع در مجلس

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا هم با اعلام تماس تلفنی با محمدجواد ظریف در توییتر نوشت : ظریف هفته گذشته به وی اطمینان داده بود که خواهان کاهش تنش‌ها است اما آنها کاملا برخلاف گفته عمل کرد. اگر به دنبال راه حلی هستیم ملاک عمل است نه حرف . دریانوردی بریتانیا باید محافظت شود و حفاظت خواهد شد. "

وی همچنین به خبرنگاران گفت: توقیف کشتی که پرچم بریتانیا داشته، تردیدهای جدی برای دریانوردی بریتانیا و جهان در تنگه هرمز را ایجاد کرده و بزودی دولت بیانیه ای صادر خواهد کرد و همچنین فردا دوشنبه درباره اقدامات بعدی بریتانیا در مجلس صحبت خواهد شد.

پاسخ ظریف

ظریف اعلام کرد: برخلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

واکنش مالکان نفتکش

مالکان سوئدی نفتکش بریتانیایی توقیف شده هم در بیانیه ای اعلام کردند: در حال تهیه درخواست رسمی برای ملاقات با ۲۳ خدمه (از کشورهای هند، روسیه، فیلیپین و لتونی) این نفتکش هستند و شرکت‌های بیمه در منطقه با اداره دریانوردی بندرعباس در تماس هستند.

انتهای پیام