راز مدیریت 10 ساله بورس، قیمت واقعی بدترین عرضه اولیه ، بزرگترین حمایت دولت، قضیه عکس معروف و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل ، دومین مدیرعامل بورس تهران است که مهر سال گذشته بعد از 10 سال از این سمت کناره گیری و راهی دانشگاه شد تا پرونده ایی بسته و فصل دیگری در بازار سرمایه شروع شود.

وی که مدیرعامل سرمایه گذاری امید بود از آبان 87 عهده دار مسئولیت شرکت تازه تاسیس و 15 میلیارد تومانی بورس تهران و جانشین علی رحمانی شد و در روز اعلام به عنوان مدیرعامل به دلیل تشابه اسمی، برخی رسانه ها و مردم به اشتباه گمان کردند قالیباف از شهرداری پایتخت راهی بورس تهران شده است .

در دوران مدیریت قالیباف اصل ( متولد 1348 مراغه و دارای روحیه محافظه کار و محتاط ) ، رویدادهایی مانند افزایش حضور شرکت های دولتی و مشمول اصل 44 در بورس ، اوج تحریم ها ، لغو عضویت در فدارسیون جهانی بورس ها ، تغییر نگرش دولت احمدی نژاد به بورس ، ظهور ابزارهای و بازارهای مالی متعدد ، رکود چند ساله بازار سهام ، تغییر سه باره وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و... رخ داد با این حال وی مورد تایید مسئولان و  هیات مدیره بورس بود.    

در این میان گزارش ها و مصاحبه هایی در مورد عملکرد 10 ساله این مدیر سابق منتشر شده اما وی در گفت وگویی متفاوت با بورس پرس ، نکاتی در مورد چگونگی و راز حضور چندین ساله در بورس ، آخرین وضعیت ساختمان جدید، ارتباط با وزیران اقتصاد و روسای سازمان بورس، بزرگترین حمایت دولت از بازار سرمایه، کشف قیمت یکی از بدترین عرضه های اولیه ، بزرگ ترین و سخت ترین شرکتی که وارد بورس شد، عکس با مرحوم هاشمی رفسنجانی و عدم دیدار با احمدی نژاد و... اعلام کرد که در ادامه می خوانید:

قبول مدیرعاملی پس از 3 بار پیشنهاد و استخاره تلفنی

بورس پرس : چگونه به سمت مدیرعاملی شرکت بورس تهران انتخاب شدید؟

قالیباف اصل: 10 سال پیش مدیرعامل سرمایه گذاری امید بودم و در آن زمان هم "وامید" برای عضویت در دوره دوم انتخاب هیات مدیره شرکت بورس نامزد شده بود که در مجمع رای آورد. باتوجه به اینکه نماینده این شرکت در بورس تهران بودم، بحث انتخاب مدیرعامل مطرح شد که هیات مدیره به جمع بندی نرسید. رییس هیات مدیره آن دوره شرکت بورس که دکتر بت شکن بود، زنگ زده و گفت این سمت را بپذیر که پس از 3 بار پیشنهاد با شماره ای استخاره گرفتم و موافقت کردم.

با توجه به اینکه 3 سال در این هلدینگ بزرگ بورسی مشغول به فعالیت بودم، تصمیم گیری در این مورد سخت بود. در راه برای این دودلی و تغییر شغل استخاره گرفتم که جواب این بود: سخت است ولی نتیجه خوبی دارد. پس از سال ها فردی که از وی استخاره گرفته بودم آمد و گفت، بعد که دیدم به چه سمتی منصوب شدی متوجه شدم جواب این استخاره چقدر دقیق بود. رییس سازمان بورس که در آن دوره علی صالح آبادی بود هم از این انتخاب بسیار استقبال و حمایت کرد.

استقلالی که قابل مقایسه با گذشته نیست

بورس پرس : در آن دوره شائبه ای مبنی بر عدم استقلال بورس تهران وجود داشت که سازمان بورس خواسته ها را از طریق شرکت بورس پیاده می کند. میزان استقلال بورس تهران در زمان تحویل گرفتن این پست از لحاظ مدیریتی و اجرایی چند درصد بود و در حال حاضر با تحویل دادن این سمت چند درصد است؟

قالیباف اصل: البته همیشه در فضای بازار سرمایه صحبت هایی مبنی بر تفکیک دقیق اجرا و نظارت مطرح می شد اما سازمان بورس 2 ساله با تمام امور همراهی یا حتی کمک فکری می داد. برخی از فعالیت هایی که مربوط به حوزه نظارت بر ناشران بود نهایتا به بورس محول شد که اتفاق بسیار خوبی بود.

ابتدای امر سازمان بورس و شرکت یکی بودند تا سال 84 که از هم جدا شدند. عمده بحث ها در حوزه ناشران بود که زمان نیاز داشت تا اتفاق بیفتد و اعتماد سازمان به بورس و فرابورس جلب شود. در قانون، ارائه صورت های مالی شرکت ها با توجه به وظیفه نظارتی به سازمان بورس سپرده شده است. این تفویض اختیار به بورس تهران موجب بهبود شفافیت و به موقع شدن ارائه اطلاعات ناشران به بازار شد.

در آن زمان برای انتقال عملیات بازار و برخی حوزه های دیگر به بورس تهران تهیه شده بود که با گذر زمان به فعالیت ها افزوده شد. بخش حقوقی شرکت بورس ظرفیت هایی که در قانون و مقررات وجود دارد و وظایفی که متوقف شده بود را مورد بررسی قرار داد و اکنون عمده این ظرفیت ها به انجام می رسد.

استقلال برخی حوزه ها همانند معاملات بازار تغییر کرده و نسبت به قبل بیشتر شد.حوزه پذیرش نیز کاری مشترک با سازمان بورس است که دستورالعمل آن دو مرحله تغییر یافته و دستورالعمل کنونی(افزایش میزان سهام شناور و سرمایه شرکت ها، افزودن مقررات در حوزه افشا و حاکمیت شرکتی،تغییرات در دسته بندی تابلوها) قابل مقایسه با گذشته نیست.

بورس پرس : شما بورس های مختلفی را از نزدیک دیدید. در حال حاضر بورس تهران با استانداردهایی که می تواند داشته باشد، چقدر فاصله دارد؟

قالیباف اصل: انجام بعضی از امور می تواند برای سازمان و شرکت بورس منجر به دوباره کاری شود. بطور مثال بورس تهران در حوزه نظارت بر کارگزاران بورس تهران مسئولیت بیشتری داشته باشد یا بحث های معاملات اعتباری در حوزه این بورس نیست. در حوزه معاملات عمده که هر دو وارد می شوند هم می توانند تفکیک بیشتری انجام داد. باتوجه به اینکه حوزه معاملات بازار در بورس ها انجام می شود قاعدتا باید کلا به آنها واگذار شود.

پاسخ به یک انتقاد

بورس پرس : یکی از انتقاداتی که به ساختار پنهان بازار سرمایه به درستی وارد می شود، این است که بورس ها نقشی در ارکان مهم بازار همانند شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس ندارند، نظر شما در این مورد چیست؟

قالیباف اصل: کار فناوری اجرایی است. سازمان و شورای عالی بورس باید فکری جدی در این مورد کند. مسئولیت شرکت فناوری، کار سازمان را نیز سخت می کند. بورس که در این شرکت نقشی نداشته و سیستم معاملات را در اختیار ندارد . بنابراین مدیرتی بر روی آن انجام نمی دهد و فشارها به سازمان وارد می آید.

بورس پرس : اما در دنیا اینگونه نیست .

قالیباف اصل: خیر، بورس ها باید خود به فکر سیستم معاملات باشند.

بورس پرس : در دوره ریاست بر بورس تهران این موضوع مهم را به عنوان درخواست با سازمان بورس مطرح کردید که حداقل مشارکت بورس ها را افزایش دهد؟

قالیباف اصل: در بورس تهران این علاقه وجود داشت و مطرح شد اما سازمان با در نظر گرفتن ملاحظاتی اقدام نکرد . البته مخالفتی را هم اعلام نکرد. این بحث بسیار طولانی شده و جایی باید تمام شود. حوزه معاملات و نرم افزارهای لازم بورس ها باید در اختیار خود آنها قرار گیرد.

اتفاقا این کار دشوار و اضافه ای برای سازمان است. نقش سپرده گذاری مرکزی در ابزارهای جدید خصوصا مشتقات مهم است و اگر در بحث توسعه ابزارها بورس ها مشغول به فعالیت هستند باید هماهنگی در این بین وجود داشته باشد که این مورد در شرکت فناوری بورس هم مصداق دارد. اگر بورس به دنبال ابزاری برود که در اولویت های سازمان قرار گرفته باشد، فناوری و سپرده گذاری اقدام می کنند. سازمان بورس باید بر این موارد نظارت داشته و در اجرای آن حضور نداشته باشد.

فرایند رفع تعلیق بورس تهران از فهرست جهانی بورس ها

بورس پرس : باتوجه به تعلیق بورس تهران از فهرست جهانی بورس ها به عنوان یکی از اتفاقات حادث در این دوران 10 ساله ،درخصوص سختی ها یا خاطرات آن توضیح می دهید؟

قالیباف اصل: اتفاقا یکی از دغدغه های این دوره همین مسئله بود .در آن زمان ابوالفضل شهرآبادی مسئول روابط بین الملل شرکت بورس تهران بود و تلاش زیادی انجام داد که این اتفاق نیفتاد . حسین ارکان مدیرعامل بورس استانبول هم کمک زیادی در هیات مدیره فدراسیون انجام داد اما مسئله این بود که نهاد ناظر ایران عضو آیسکو نبود و در اجلاس آفریقای جنوبی تعلیق بورس تهران اعلام شد.

به رغم اینکه گفته شد قبل از نهاد ناظر به عضویت فدراسیون بورس های جهانی درآمدیم اما در پرسش نامه ای که هر ساله از اعضای فدراسیون دریافت می شد این عضویت بررسی می شود و مقررات عضویت نهاد ناظر هر کشور در آیسکو قبل از بورس های آن کشورها وجود داشت.

خوشبختانه سازمان بورس عضو وابسته و سپس به عضویت دائم آیسکو درآمد. بعد از این با بورس تهران تماس گرفته و برای حضور در دوحه دعوت شد. عضویت در این فدراسیون ها اعتبار و وجهه بین المللی به همراه دارد بخصوص برای بورس هایی که ورود و خروج سرمایه به آن کشورها آزاد است و سرمایه گذار خارجی حضور دارد. اما در دوره تحریم ها سرمایه گذاری صورت نمی گرفت تا اینکه عضویت در فدراسیون مهم باشد. بورس تهران جزو اعضای قدیمی بود ولی دبیرکل آن زمان تمایلی به حضور این بورس نداشت .

بورس پرس : در آن دوره واکنش مسئولان ارشد همانند وزیر و رییس جمهور به این رویداد چه بود؟ آیا درخواست کمکی از وزارت امور خارجه شد؟

قالیباف اصل: عمدتا دکتر این رویداد را دنبال می کرد. سازمان بورس روی مشخص شدن وضعیت در آیسکو چه در زمان صالح آبادی و فطانت و چه در دوره کنونی شاپور محمدی حساس بوده و این موضوع را پیگیری می کردند. به سراغ مسئولین در وزارت امور خارجه نرفتیم . چون زمانی که این رویداد در هیات مدیره فدراسیون مطرح شد، مدیرعامل بورس اسرائیل و دو تا 3 عضو هم از آمریکا حضور داشتند که با این اوصاف از وزارت خارجه هم کاری برنمی آمد.

پروژه ای مهم که به هنوز به سرانجام نرسیده

بورس پرس : یکی دیگر از پروژه های شرکت بورس در دوره مدیریت حدود 10 ساله شما ، تغییر محل ساختمان بود که تاکنون هم به اتمام نرسیده است. در این خصوص توضیح می دهید .

قالیباف اصل: عدم اخذ پایان کار این ساختمان به شهرداری منطقه برمی گردد. قرار بود طی 3 سال گذشته مجوز پایان کار دریافت شود حتی 3 طبقه تجهیز و مبله شد که به بهانه کسری پارکینگ یا نمای شیشه ای صورت نگرفت و هیچ وقت وضعیت موجود بصورت مکتوب اعلام نشد. بالاخره شهرداری باید همراهی کند تا مشکل این ساختمان حل شود. البته دوباره به رغم عدم خلافی توسط شرکت بورس، درخواست پایان کار ارسال شده است.

بورس پرس : بحث فروش این ساختمان به سازمان بورس مطرح نبوده و نیست؟

قالیباف اصل: در آن دوره، سازمان بورس به این ساختمان نظر داشت اما هیات مدیره با جمع بندی به نتیجه ای نرسید. اکنون از تصمیم سازمان خبری ندارم ولی اگر این مسئله پایان کار حل شود می توان به طور مشترک از این بنای خاص استفاده کرد.

بورس پرس : از اینکه پروژه ساختمان بورس تهران را شروع کردید پشیمان نیستید؟

قالیباف اصل: خیر . این ساختمان دارایی ارزشمندی است که کلنگ آن سال 92 خورد.  دیتا سنتر این بنا بسیار ارزشمند است و نمونه آن در بازار سرمایه برای محافظت از اطلاعات  وجود ندارد. انجام معاملات الگوریتمی و معاملات با بسامد بالا نیاز به دیتاسنتر و سرورهای بزرگ دارد. 80 درصد معاملات در دنیا بصورت الگوریتمی انجام می شود. این یعنی باید تمام اطلاعات را نگه دارید.

بورس پرس : دیتاسنتر شرکت بورس از کجا خریداری شده است؟

قالیباف اصل: طراح و تایید کننده آن شرکتی انگلیسی بود که پس از دوره تحریم ها تجهیزات آن از اروپا خریداری شد. در حال حاضر اگر اراده خرید این تجهیزات هم وجود داشته باشد، کشورها با وضعیت موجود اقدام به فروش نمی کنند. بازار سرمایه به ساختمانی این چنینی نیاز دارد . بطور مثال سازمان بورس در ساختمان های مختلفی حضور دارد و می طلبد  بازار سرمایه همانند بانک مرکزی یک نماد داشته باشد.

بزرگترین حمایت دولت از بازار سرمایه

بورس پرس : این مسئله به دیدگاه حاکمیت و اقتصاد برای سیاست گذاری در بازار سرمایه برمی گردد. در این دوران چقدر حمایت های عملی را از دولت خواستید؟

قالیباف اصل: بورس تهران در این دوران از طرف دولت حمایتی نشد و این پروژه را یک تنه بدون دریافت امتیاز ویژه انجام داد. در زمانی که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر حضور دارد نباید سراغ دولت می رفتم.

بورس پرس : در حوزه بازار با توجه به شوک های سنگین اعمال تحریم ها، خروج سرمایه ها  و وضعیت اقتصادی ایران و...، آبا پیشنهاداتی در قالب لایحه به دولت ارائه شد؟

قالیباف اصل: بورس تهران در آن زمان هرساله بر روی بودجه و برنامه ها نظر می داد اما واقعیت این است که این بورس، شرکت سهامی عام است. دولت ابزاری نداشت و همه مخارج را بر اساس بودجه انجام می داد. در آن دوره به هر جا از جمله به وزیر اقتصاد و مسئولین مراجعه می کردیم از طریق بانک ها و نهادهای وابسته به دولت به بورس کمک می کردند.

بورس پرس : چرا مشوق هایی برای شرکت های بورسی در نظر گرفته نشد تا شرکت ها ، تسهیلات با نرخ کمتر دریافت کنند یا با کم کردن نرخ سود بانکی ، مردم به بازار سرمایه گرایش پیدا کنند؟

قالیباف اصل: این حرف درست است اما پیش نیازهایی لازم دارد. به خاطر دارم با بانک اقتصاد نوین جهت امضای تفاهم نامه مذاکره شد تا به شرکت های بورسی حاضر در بازار اول و دوم با معرفی متغیرها  و مشخص شدن کیفیت به انها تسهیلات با سود کمتر تعلق گیرد. بانک و همکاران بورس تهران بر انجام این امر بسیار راغب بودند ولی وقتی پای امضا رسید بانک مطلبی را اعلام کرد که درست بود مبنی بر اینکه از نرخ موجود برای تامین مالی با ریسک بالا مگر می توان وام داد که بانک به شرکت های بورس بتواند با نرخ پایین وام بدهد.

خوشبختانه رتبه بندی شرکت ها ایجاد شده و اگر هزینه تامین مالی شرکت ها بر اساس رتبه بندی تعیین شود، مشکل حل می شود. بزرگترین حمایتی که دولت به معنای عام می تواند برای بازار سرمایه انجام دهد ، شفافیت و ثبات قوانین است. ابهاماتی مانند قیمت خوراک پتروشیمی ها، کنترل قیمت محصول، عدم مشخص بودن نرخ قرارداد پالایشگاه ها و ... با اتمام سال مشکل ساز است. در آن زمان پیشنهاد دادیم نرخ خوراک پتروشیمی ها فرمولی و تکلیف سرمایه گذار مشخص شود تا سهامدار منتظر روشن شدن تکلیف قیمت فرآورده نباشد.

در بورس تهران ترک سازمانی نداشتیم / حمایت از جانشین

بورس پرس : یکی از کمبودهای بازار سرمایه ، نبود کارشناسان خبره در این حوزه سخت و پیچیده است و بارها مشاهده شده برخی مدیران و کارشناسان بعد از کسب تجربه و جایگاه ، جذب شرکت های خارج از بورس ها می شود. در حوزه نیروی انسانی بورس تهران چه تحولاتی انجام دادید؟

قالیباف اصل: این مسئله آسیب شناسی می خواهد و فقط بورس تهران نیست بلکه نهادهای دیگر هم هستند. در ایران محدودیت در بورس زیاد است و افراد هزینه - فایده می کنند و به نتیجه می رسند که باید از بورس یا سازمان جدا شوند اما در دنیا برعکس است. افراد از حوزه عملیاتی به جاهایی مثل بورس و نهاد ناظر جابجا می شوند.

با این حال در بورس تهران ترک سازمانی نداشتیم و همه افرادی که جدا شدند در سمت های بالایی سایر ارکان های بازار سرمایه مثل تامین سرمایه ها و ، شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت شده اند. خوشبختانه انتخاب ها و ارتقا ها هم از داخل بود. بورس تهران در حوزه جانشین پروری و تربیت نیروی انسانی ، خوب عمل کرد و برای بازار سرمایه تامین نیرو کرد. نکته مهم این است که مدیرعامل جدید هم از داخل شرکت انتخاب شد.

بورس پرس : از مدیرعامل جدید حمایت کردید؟

قالیباف اصل: بله. چون همیشه به ارتقا از داخل اعتقاد داشتم ولی این جمع بندی هیات مدیره بود. قبلا انتخاب ها از بیرون صورت می پذیرفت اما اکنون بورس تهران از لحاظ ساختار نیروی انسانی وضعیت مطلوبی را دارا است.

راز حضور 10 ساله در مدیر عاملی بورس تهران و علت کناره گیری

بورس پرس : پس از ساختار جدید بورس ، شما باسابقه ترین مدیرعامل شدید. در این دوره های پیاپی دو ساله چه اتفاقاتی رخ داد که منجر به تداوم این سمت شد؟

قالیباف اصل: درست است که هیات مدیره تغییر می کرد ولی در هر دوره با تصویب هیات مدیره مجددا ابقا می شدم . پروژه ساختمانی هم بسیار موثر بود. از زمان شروع مذاکره تا خرید زمین، حدود 3 سال طول کشید ( از 87 تا 90 ) . همچنین اخذ مجوزها جهت تغییر کاربری و ساخت 11 طبقه به سال 92 کشیده شد. در دوره اول که قصد رفتن از بورس تهران داشتم نزد دکتر صالح آبادی رفتم که گفتند با توجه به خریداری زمین باید این پروژه را به سرانجام برسانی.

بورس پرس : آیا در این زمینه با خانواده مشورت می کردید؟

قالیباف اصل: مشورت می کردم اما علاقه ای به ماندن نداشتند و می گفتند این بار دیگر نمان و بیا بیرون.

بورس پرس : چطور شد که این بار راضی شدید؟

قالیباف اصل: تحت فشار دانشگاه بودم و تعهداتی به دانشگاه داشتم چراکه عضو هیات عملی دانشگاه الزهرا بودم و انتظار می رفت در دانشگاه هم پست اجرایی بپذیرم و وقت بگذارم. قرار بود از ابتدای سال 97 در دانشگاه مستقر شوم که خواهش کردم مجمع سالانه بورس تهران برگزار و هیات مدیره مستقر شود و بعد از بورس جدا شوم.

بورس پرس : آیا علی رحمانی ( اولین مدیرعامل بورس تهران ) که در این دانشگاه نیز حضور دارد نقشی در گرفتن این پست داشت؟

قالیباف اصل: به من چیزی نگفت اما با توجه به اینکه معاون مالی و اداری دانشگاه هستند، حتما نقش داشتند.

بیشترین ارتباط با وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم و نخستین رئیس سازمان بورس

بورس پرس : در دوران 10 ساله مدیریت در بورس چند تا وزیر دیدید و با کدام یک ارتباط بیشتری داشتید ؟

قالیباف اصل: با دکتر شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم ارتباط داشتم که زمان عملیاتی شدن نرم افزار معاملاتی جدید از بورس بازدید داشت. وی به بورس علاقه داشت و وقت می گذاشت و همیشه در اظهارات بورس را مورد اشاره قرار می داد. آن زمان اوج اجرای اصل 44 و واگذاری ها به بخش خصوصی بود. در تمام جلسات هیات عالی واگذاری دعوت می شدم و بورس ارتباط بیشتری با وزیر داشت. با کمتر شدن شرکت های دولتی و واگذاری ها، ارتباط ما هم کمتر شد.

بورس پرس : در دوران مدیریت شما  3 بار رییس سازمان بورس تغییر کرد . با کدام رییس راحت تر و هماهنگ تر بودید؟

قالیباف اصل: با دکتر صالح آبادی که همکاری طولانی داشتم و در آن دوره با سازمان تعامل زیادی داشتیم. با هر سه رییس سازمان راحت بودم. بیشترین همکاری در زمان ریاست فطانت نیز در حوزه تامین مالی خصوصا از طریق اوراق بدهی بود.

عکسی که حاشیه ساز نشد و دیداری که انجام نشد

بورس پرس : یکی از روزنامه ها عکسی از شما درحضور مرحوم هاشمی رفسنجانی منتشر کرد و برخی مسائل در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح شد . آیا برای شما حاشیه ایجاد نشد؟

قالیباف اصل: خیر. چراکه دیدار اهالی بازار سرمایه بود و مرحوم هاشمی رفسنجانی هم یک مقام مملکتی بود. البته من در عکس اصلا پیدا نبودم. خودم بعد از اینکه خبر را دیدم، خیلی دقت کردم تا چهره را تشخیص دادم.

بورس پرس : احمدی نژاد قبل از حضور در دولت نهم (سال 84 )، نظر مخالفی به بورس داشت و آن را قمار خانه می دانست اما در دور دوم دولت تغییر دیدگاه داد با احمدی نژاد برخوردی در مورد بازار سرمایه داشتید؟

قالیباف اصل: خیر، جلسه ای نداشتم و ارتباط کاری بیشتر با رییس سازمان و وزیر اقتصاد بود. در آن دوره دکتر حسینی وزیر بود و همیشه از بازار سهام حمایت می کرد. دکتر طیب نیا و کرباسیان هم حمایت می کردند.

بورس پرس : دانش جعفری وزیر اقتصاد دوره اول ریاست احمدی نژاد هم چندان به بازار سرمایه ورود نکرد؟

قالیباف اصل: آن موقع در هلدینگ سرمایه گذاری امید مشغول بودم با اینکه این شرکت بورسی شد اما بحث اداره هلدینگ را دنبال می کردم و خیلی مباحث اجرایی و نظارت را دنبال نمی کردم.

بزرگ ترین و سخت ترین شرکتی وارد بورس شد

بورس پرس : بزرگ ترین و سخت ترین شرکتی که در دوره شما وارد بورس شد، کدام شرکت بود؟

قالیباف اصل: شرکت های دولتی با قانون محاسبات عمومی کار می کردند. مخابرات که قصد ورود به بورس داشت، هیچ وقت مانند شرکت های بورسی مجمع برگزار نکرده بود اما الان در اردیبهشت مجمع سالانه را برگزار می کند یا شفاف شدن پروانه ای که از سازمان تنظیم مقررات رادیویی گرفته بود زمان برد . به همین منوال پذیرش بانک ها  و بیمه ها که صورت های مالی پیچیده ای دارند بسیار سخت بود ولی از باب بازاری ، هلدینگ خلیج فارس بسیار پیچیده بود. دو بار عرضه شد و بازار نخرید و بعد از دو بار اصلاح قیمت و عرضه مجدد ، کشف قیمت و خریداری شد.

بورس پرس : در آن زمان کردزنگنه رییس وقت سازمان خصوصی سازی می گفت قبل از عرضه اولیه سهام شرکت های دولتی برای هماهنگی پیش وزیر اقتصاد می رفتیم. آیا این هماهنگی با بورس تهران هم صورت می گرفت؟

قالیباف اصل: بله، دکتر حسینی نظر بورس تهران را هم جویا می شد که معمولا نظر بورس عدد پایینی برای قیمت گذاری بود تا برای بازار جذاب باشد.

سهم 750 تومانی که با 2500 تومان عرضه اولیه شد !!!

بورس پرس : قیمت کارشناسی و بیش از 2500 تومانی عرضه اولیه سهام بیمه دانا  گران نبود؟

قالیباف اصل: قیمت کارشناسی این سهم بسیار پایین تر بود اما بازار اصلا اجازه نداد. آن زمان قصد داشتند هر سهم این شرکت را 750 تومان به فروش برسانند ولی بازار از 1200 شروع کرده و به 2600 رسید.

بورس پرس : تبعات منفی این واگذاری گیربانگیر بورس تهران هم شد.

قالیباف اصل: بله. بالاخره سرمایه گذاری که ضرر می کند از بورس توقع دارد.  کار بورس سخت بود اگر در قیمت گذاری دخالت می کرد، همکاران خصوصی سازی می گفتند چرا بورس درست کردید و اسمش را گذاشتید کشف قیمت؟ خودتان قیمت بدهید. اگر بی تفاوت می شدیم، قیمت بسیار بالاتر از نرخ هایی که مطرح شد می رفت . البته حرف خصوصی سازی درست بود. روش ثبت سفارش دفتری ، به فرایند قیمت در عرضه های اولیه کمک کرد .

علت تجربه ناموفق در اولین عرضه سهام به روش ثبت سفارش

بورس پرس : بیمه دانا تجربه گران سنگی بود و تصور همیشه مثبت فعالان بازار از عرضه های اولیه تغییر کرد اما چرا عرضه اولیه برکت در سال 95 هم که به عنوان اولین شرکت به روش ثبت سفارش انجام شد، با مشکلاتی همراه شد؟

قالیباف اصل: در عرضه برکت باید قیمت پایه، پایین تر می بود . درحالی که در سقف قیمت با افزایش 10 درصدی نسبت به قیمت پایه توسط بازار خریداری شد با اینکه گزارش های ارزشیابی منتشر می شود، ولی به نظر می رسد فعالین چندان به آن توجه نمی کنند   .

برای خرید سهام وسوسه نشدم و قصد حضور در سازمان هم نداشتم

بورس پرس : آیا تا به حال خرید و فروش سهام کرده اید؟

قالیباف اصل: سال ها پیش که کارشناس بودم انجام می دادم .

بورس پرس : در زمان حضور در بورس وسوسه ای مبنی بر خرید سهام یک شرکت با توجه به آگاهی اطلاعات نهانی داشتید؟

قالیباف اصل: ما در بورس تهران، دارنده اطلاعات نهانی نبودیم ولی هیچ وقت هم وسوسه نشدم معاملات عام انجام بدهم. سلامت بازار بسیار مهمتر از منافع من نوعی است.با گذشت 10 سال عدم خرید و فروش عادت می شود.

بورس پرس : اواخر سال گذشته  و هنگام جدی شدن تغییر رئیس سازمان بورس ، نام شما هم برای جانشینی مطرح شد. این موضوع چقدر جدی بود ؟

قالیباف اصل: کسی به من پیشنهاد نداد و اصلا به این موضوع فکر نمی کردم و از تجربه جدید حضور در دانشگاه الزهرا راضی هستم و به آن تعهد دارم. دراین دانشگاه هنوز در رشته مالی مقطع دکترا نداریم و قصد دارم این موضوع را عملی کنم. همچنین انجام تعاملات مشترک با بازار سرمایه در برنامه است که در این راستا درخواست هایی برای شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس فرستادیم تا دوره های MBA و DBA بازار سرمایه را در این دانشگاه برگزار کنیم در واقع دغدغه بورس از جنس آموزش را دنبال می کنم.

بورس پرس : به دوره مدیریت 10 ساله خود در بورس تهران چه نمره ای می دهید؟

قالیباف اصل: دیگران باید در این خصوص نظر بدهند. اما در دوره خودم سعی کردم حدکثر استفاده را از ظرفیتی که قوانین و مقررات می داد در جهت رشد و توسعه بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار بکار بگیرم.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره

بورس پرس : آیا از این دوره راضی بودید؟

قالیباف اصل: دوره بسیار خوبی بود. اعتقا داررم افراد با سازمان ها بزرگ می شوند. از این فرصتی که در بورس به من داده شده همیشه خداوند را سپاسگزارم. با اینکه ابتدای فعالیت علاقه ای نداشتم اما اکنون با فعالیت جدید قابل مقایسه نیست . کما اینکه بورس تهران هم با گذشته قابل قیاس نیست. بورس تهران نماد ملی است و قدیمی تر از تمام نهادهای بازار سرمایه و در دنیا شناخته شده است. کلیه نهادها باید کمک کنند این بورس بیشتر در اقتصاد ملی بدرخشد و جایگاه بالاتری داشته باشد.

بورس پرس : تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ای در این مدت به خاطر دارید؟

قالیباف اصل: تلخ ترین خاطره بحث بیمه دانا بود و شیرین ترین هم هلدینگ خلیج فارس به علت وسعت کار فعالین بازار در کشف قیمت این سهام بود.

گفت وگو از علی رضایی زاده - مریم بهبودی

انتهای پیام