علت استفاده ایران خودرو از انتشار اوراق۳۰۰ میلیارد تومانی و بررسی اثر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفضل اسماعیل زاده با اشاره به تامین مالی ایران خودرو و انتشار اوراق رهنی۳۰۰ میلیارد تومانی که امروز به پایان رسید به سنا گفت: این خودروساز بعد از سال ۹۰ به میزان ۱۰۰۷ میلیارد تومان از طریق دو ابزار تامین مالی بازار سرمایه تامین منابع کرده است.فارغ از بحث تامین مالی، طراحی ابزارهای نوین و تقابل جدی با بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین وجه در تولید در دستور کار شرکت قرار دارد.

وی افزود: اولین ابزار تامین مالی نوین استفاده شده توسط ایران خودرو اوراق مرابحه بوده که به حجم ۷۰۰ میلیارد تومان با نرخ سود ۱۸ درصد سالانه و با سررسید چهار ساله منتشر شد و این بار ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی، حجمی معادل ۳۰۷.۸ میلیارد تومان با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و سررسید ۲ ساله منتشر کرده است.

دلیل استفاده از اوراق رهنی

این مقام مسئول در پاسخ به سوال اوراق رهنی چه سازو کاری دارد و دلیل استفاده از این ابزار تامین مالی چیست، گفت: در انتشار اوراق رهنی، شرکت هایی که دارای مطالبات رهنی از مشتریان هستند می توانند با واگذاری مطالبات رهنی به نهاد واسط، تامین مالی کنند.در این اوراق، ایران خودرو از طریق واگذاری 50 هزار و 457 قرارداد از تسهیلات رهنی اعطایی مشتریان به شرکت واسط مالی مهر یکم، مطالبات را تبدیل به وجه نقد کرده و وجوه حاصل از انتشار در راستای تأمین سرمایه در گردش استفاده خواهد شد. از جمله دلایل استفاده از این روش تامین مالی، اوراق بهادار سازی مطالبات رهنی در راستای تامین مالی است.

اسماعیل زاده در خصوص اثر تامین مالی از این طریق بر ساختار مالی ایران خودرو گفت: این روش تأمین مالی از یک سو اصلاح ساختار و از سوی دیگر متنوع سازی منابع تأمین مالی و کاهش ریسک ناشی از تمرکز بر تسهیلات بانکی و پیش دریافت توسط مشتریان را برای ایران خودرو به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به دلایل انتخاب این ابزار تامین مالی از میان سایر ابزارهای موجود و رایج گفت : ایران خودرو به عنوان شرکتی که در حوزۀ ایجاد اشتغال، نوآوری و تولید ملی مسئولیت دارد، طبیعتا در راستای حفظ و گسترش فعالیت های جاری نیازمند تامین منابع از طرق مختلف است. بنابراین به عنوان یکی از بنگاه های تولیدی پیشرو در استفاده از روش های نوین به توصیۀ شرکت تامین سرمایه نوین و با درنظر داشتن حجم مطالبات رهنی به انتخاب اوراق رهنی جهت تامین مالی اقدام کرد که این موضوع علاوه بر تامین منابع، مزایای دیگری را نیز برای ایران خودرو به همراه داشته است.

مزایای استفاده از این نوع روش تامین مالی

معاون مالی ایران خودرو درباره مزایای استفاده از این نوع روش تامین مالی توضیح داد: ایران خودرو با توجه به دارا بودن الزامات اولیه جهت استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه همچون صکوک اجاره، مرابحه و ....، از امکان استفاده روش های جدید و نو نیز برخوردار بوده است.از آنجا که در حال حاضر تامین سرمایه در گردش از جمله موضوعات مهم شرکت های خودروساز است، لذا استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات می تواند زمینه برای افزایش حجم تامین مالی از طرق مختلف و متنوع و به تبع آن حفظ و گسترش فعالیت های شرکت را به همراه داشته باشد. همچنین از دیگر مزایای این روش تبدیل مطالبات رهنی آینده به وجه نقد مورد استفاده در جریان تولید است که ایران خودرو از این روش بهره می برد.

اسماعیل زاده ادامه داد: بانک سپه به عنوان بانک ضامن، ضمانت اصل و سود اوراق را عهده دار بوده و تضمین نقدشوندگی اوراق نیز توسط تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانان اوراق انجام شده است. همچنین ایران خودرو به عنوان عامل وصول ، مسئولیت وصول کلیۀ اقساط مربوط به تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان را عهده دار است.

انتهای پیام