همتی از حذف سود و جریمه وام بانکی حمایت کرد/ حل مشکل ۲۹میلیون بدهکار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، عبدالناصر همتی هنگام بررسی امروز مجلس درباره طرح تسهیل بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی گفت: بانک ها محور توسعه هستند. وقتی از مشکلات صحبت می کنیم، خدمات مهم سیستم بانکی را در کشور فراموش نکنیم.

وی افزود: اواخر سال گذشته طرحی در مجلس مطرح شد که اشکالات زیادی داشت. شورای نگهبان رد کرد و مجمع تشخیص هم آن را تایید نکرد. هم اکنون نمایندگان به دنبال طرحی برای حل نوسانات اقتصادی و یافتن و راهی برای آن هایی که نتوانستند بدهی های خود را پرداخت کنند. این افراد بعضاً نسبت به محاسبه سود تسهیلات خود توسط سیستم بانکی ایرادات و اعتراضاتی را مطرح می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: این طرح می خواهد این مشکلات را حل کند. در جلسه کمیسیون اقتصادی نظرات خود را مطرح نمودیم که اگر همین متن مصوب کمیسیون اقتصادی در صحن تصویب شود با آن موافقیم و در اجرا هم دچار مشکل نمی شویم.

همتی با بیان اینکه بانک ها به دلیل فشار های تحریمی، حجم نقدینگی و معوقات مشکلات جدی دارند،افزود: نباید مشکلات آن ها را تکذیب کرد که از خدماتی که بانک ها به اقتصاد می دهند، محروم شویم.

وی ادامه داد: دولت به صورت مشروط با این طرح موافق است. روز گذشته در جلسه هیات دولت درخواست کردم که به این طرح رای مثبت دهند البته مشروط به آنکه همان چیزی که در کمیسیون اقتصادی تصویب شد در مجلس هم مورد تصویب قرار گیرد.

این مقام مسئول در خصوص جزئیات این طرح نیز گفت: برخی می گویند که چرا سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این طرح برای هر فصل حقوقی دو میلیارد تومان است و بیشتر نیست. می خواهیم مشکل خیل عظیمی از مردم و بنگاه داران حل شود. هم اکنون دو میلیارد تومان شامل 210 هزار شخصیت حقوقی و بنگاه داران می شود. اگر مبلغ بالای 2 میلیارد تومان باشد یعنی 40 هزار بنگاه دار را مشمول می شود. البته که شما با این طرح مشکل 210 هزار بنگاه دار را حل می کنید.

همتی با بیان اینکه در این طرح سقف مجاز برای برخورداری از مزایای آن برای شخصیت حقیقی 500 میلیون تومان است، افزود: این طرح شامل 29 میلیون نفر می شود. یعنی 29 میلیون نفر در سیستم بانکی وام گرفته و با این طرح مشکل بدهی آنها حل می شود.

وی گفت: سال جاری سال رونق تولید است. با این طرح موافقیم چون با تعیین تکلیف بدهی بدهکارانی که سال ها بلاتکلیف مانده می توان منابع را به سمت تولید هدایت کرد که به دنبال آن منابع آزاد شده و تولید بیشتر رونق می گیرد.

انتهای پیام