روحانی: برای مذاکره عادلانه و عزت مندانه آمادگی داریم اما ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اقتصاد آنلاین، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک در ایران، اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود.

وی افزود: مذاکراتی که در طول 8 سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید و بدخواهان ایران هر روز محدودیت و مضیقه جدیدی را ایجاد کرده و قطعنامه‌های جدیدی صادر می‌کردند به نحوی که در آن دوران 6 قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

این مقام مسئول گفت: اولین اقدام دولت یازدهم شکستن بن‌بست سیاسی در عرصه بین‌المللی بود و دولت توانست همانطوری که وعده داده بود در ظرف صد روز، بن‌بست‌ها را کنار بزند و به توافق ژنو، دست پیدا کند. به واسطه این توافق بن‌بست سیاسی شکسته شده و اولین توافق حاصل شد و یکی از برکات این توافق،آزاد شدن ماهانه تا 700 میلیون دلار از پول‌های قفل شده، ملت ایران،کاهش قیمت ارز کاهش و احساس رفاه بیشتر مردم بود.

برجام داغ سنگینی بر دل صهیونیست‌ها و ارتجاء منطقه

روحانی با تأکید بر اینکه می‌توانستیم کمتر از یکسال بعد از توافق ژنو به توافق نهایی برسیم، گفت: عربستان و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش زیادی به خرج دادند تا این کار به نتیجه نرسد به نحوی که در جریان مذاکرات هسته‌ای، وزیر خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر روز به اروپا و بخصوص به وین و ژنو رفت و آمد می‌کردند تا توافق را به تأخیر بیندازند و با چنین اقداماتی علی رغم اینکه در سال 93 آماده توافق نهایی بودیم در شب آخر، آمریکا از آن عقب‌نشینی کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت به رغم همه فشارهای بدخواهان خارجی، خسته نشده و مصمم به راه ادامه می‌دهد، گفت: توانستیم در 23 تیر سال 94 در روزی که به نام گفت و گو و تعامل سازنده نامگذاری شده به توافق برسیم که در دی ماه همان سال اجرایی شد و اولین ثمره و برکت توافق این بود که صادرات نفت از یک میلیون بشکه یا حتی کمتر از آن به 2.8 میلیون بشکه با میعانات افزایش یابد.همچنین بسیاری از پول‌ها آزاد شد و کالاها و ابزاری که در گمرکات خارجی مسدود شده بود، اجازه ورود پیدا کرد.

برجام عامل مؤثری برای مبارزه با قاچاق

رئیس جمهور گفت: براساس گفته رئیس گمرکات در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق و کالا، برجام یک عامل بزرگ و مؤثر در زمینه مبارزه با قاچاق بود و امروز هم اگر مسایلی در این زمینه وجود دارد بخاطر مشکلاتی است که برای برجام بوجود آمده است.برجام عامل مؤثری برای مبارزه با قاچاق بود تا دکان کاسبانه عده‌ای تعطیل شده و از اموال مردم سوء استفاده نشود.

دولت فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد

روحانی با بیان اینکه از دی سال 94 تا سال 97 فرصت طلایی داشتیم که از توافق حاصل شده استفاده کنیم، گفت: آمریکا در اردیبهشت سال 97 بدون دلیل از برجام خارج شد. تصور آنها بر این بود که یک روز پس از خروج، ایران نیز از برجام خارج خواهد شد و متعاقب آن همه تحریم‌های بین‌المللی باز خواهد گشت.

وی اضافه کرد: اخیراً عربستان و ژیم صهیونیستی اعلام کردند در خروج آمریکا از برجام نقش داشتند ضمن اینکه در این زمینه افراطیون داخل آمریکا نیز بسیار تأثیرگذار بودند. البته اقدامات آنها نشان می‌دهد برجام چه داغ سنگینی بر دل صهیونیست‌ها و ارتجاء منطقه نشانده بود، ضمن اینکه به خوبی فهمیدند فعالیت‌های سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم چقدر مؤثر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بعد خروج آمریکا از برجام، فرصتی به دنیا دادیم تا دو طرف بتوانند به تعهدات عمل کرده و طرف مقابل بتواند خلاء خروج آمریکا را پرکند، گفت: بعدخروج آمریکا از برجام یک سال صبر کردیم که بسیار راهبردی و تاریخی بود، البته باید توجه داشت که در این مدت به اندازه‌ای که نیاز داشتیم، می‌توانستیم نفت بفروشیم. اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند صرف یکسال برای نشان دادن واکنش علیه اقدام آمریکا چه لزومی داشت ، ظاهراً حافظه تاریخی ضعیفی دارند.

روحانی گفت: تا زمانی که به رغم خروج آمریکا می‌توانستیم به اندازه نیاز نفت بفروشیم، بصورت کج‌دار و مریض با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم، اما از وقتی که بطور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند، بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد، لذا شرایط اردیبهشت سال 98 با اردیبهشت سال 97، متفاوت شد و با توجه به شرایط جدید تصمیمات قاطعی را در خصوص کاهش تعهدات اتخاذ کرده و فرصت‌های 60 روزه‌ای برای انجام تعهدات به طرفین اعلام کردیم.

کاهش تعهدات موقتی است

وی افزود: همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات بطور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌ را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم،تصریح کرد: تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم.

روحانی گفت: با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان مکاتبه و تماس داریم اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیدیم زیرا پیشنهادهایی که داشتند، متعادل نبوده است، اما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت ۶۰ روزه دوم هم به پایان برسد، حتماً گام سوم را نیز برمی‌داریم.همه مردم بدانند که اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.

وی تصریح کرد: به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.کاهش تعهدات برجامی با کاهش قیمت ارز و کالا در داخل همراه بوده و آن را به فال نیک می‌گیریم،امروز شاهد آرامش بیشتر در بازار، اقتدار روزافزون ایران و روحیه بانشاط‌تر ملت هستیم. البته ملت ایران در همه صحنه‌ها حضور فعال و مؤثری داشته و در یکسال اخیر علی رغم سختی‌ها، همکاری و مقاومت بیشتری نشان دادند که بسیار ارزشمند است.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و بازار گفت: در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از اختیاراتی که در زمینه بازرگانی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود به وزارت صنعت برگردد. در این زمینه در شورای عالی اقتصادی به جمع‌بندی رسیده و مصوبه آن را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم که موافقت شد قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی همه اختیارات را در این زمینه برعهده گیرد.همچنین رهبر معظم انقلاب دستور دادند در خصوص تنظیم بازار هم تلاش مجدانه‌ای صورت بگیرد که قطعاً این کار نیز انجام خواهد شد تا شاهد رفاه بیشتر مردم باشیم.

انتهای پیام