سازمان بورس و بانک مرکزی ضوابط شرعی بیت کوین را بررسی می کنند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به خلأهای قانونی و آئین نامه ای در حوزه بیت کوین به برنامه صبح و گفت و گو در رادیو گفت: مجلس برای ارائه تعریف دقیقی از این فعالیت ورود کرده تا افراد طبق چارچوب و مقررات عمل کنند.به فعالان اقتصادی توصیه می شود منابع خود را برای ارز دیجیتالی که دیگران در پیام رسان ها تولید می کنند، صرف نکنند چراکه علاوه بر ریسک زیاد، امکان پاسخگویی نیز وجود ندارد.

وی نرخ برق مصرفی ماینرها را اصلی ترین عامل ورود دولت به این حوزه دانست و افزود: نرخ برق مصرفی برای واحدهای تولید در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا به شدت پایین است و این باعث شده ظرفیتی تحت عنوان بهشت ماینرها در ایران ایجاد شود و سرمایه گذاران به این فعالیت تشویق شوند.البته به دلیل اهمیت موضوع، امکان سرمایه گذاری، ایجاد ارزآوری و لزوم دور زدن تحریم ها بر اساس ظرفیت های دیجیتال، تاکید بر انجام این فعالیت است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید نرخ برق مصرفی را برای این مجموعه ها متناسب با قیمت های صادراتی حاصل از محل تولید ارز تنظیم کند،گفت: این کار ضمن ایجاد حاشیه سود مناسب برای فعالان این عرصه از مصرف برق با هزینه پایین نیز جلوگیری خواهد کرد.قرار است ضوابط فقهی و شرعی این موضوعات در کمیته فقهی سازمان بورس و بانک مرکزی بررسی شود.

پور ابراهیمی از تدوین و تصویب آئین نامه دولت در ارتباط با این موضوع خبرداد و گفت: قرار است دولت آئین نامه ای را به زودی تدوین و ابلاغ کند. البته مجلس نیز در این خصوص اظهار نظر خواهد کرد تا مغایرتی با سایر قوانین نداشته باشد.عملیات ماینینگ می تواند در هر جایی اجرایی شود لذا اگر این ساماندهی و قانونمند سازی صورت نگیرد، شاهد بروز پدیده قاچاق و فعالیت های زیرزمینی این بخش خواهیم بود.

انتهای پیام