گام مهم عربستان درباره یمن و سوریه برای مذاکره با ایران / پیام محرمانه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از انتخاب، کمال خلف در رای الیوم اعلام کرد: منابع متعددی که اغلب به ایران نزدیکتر هستند از تحول در موضع عربستان نسبت به ایران صحبت می‌کنند و ریاض به دنبال شروع مذاکره جدی با تهران در مورد امنیت دریانوردی و استقرار در منطقه خلیج فارس است.

اما این عنوان تنها دروازه‌ای برای ورود به دیگر پرونده‌هایی است که اهمیت آن‌ها کمتر از پرونده امنیت آبی و سلامت دریانوردی نیست. پرونده یمن در مقدمه موضوعاتی جای می‌گیرد که در جریان مذاکره بین ایران و عربستان، مطرح خواهد شد.

عربستان در حال آماده سازی زمینه مناسب برای توقف جنگ یمن است و توانسته از طریق کانال سرّی این پیام را به تهران منتقل کند که پایان این جنگ باید به شکلی باشد که ریاض یک شکست خورده محسوب نشود. این شرط محکم ریاض است و آن را یک مساله اساسی و مهم برای مذاکره با همسایه ایرانی خود می‌داند.

آنچه باعث تقویت این دیدگاه می‌شود، نبرد‌های نابود کننده در عدن بین شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات و نیرو‌های حامی منصور هادی، مورد حمایت عربستان است. علاوه بر اینکه مسئولان اماراتی در مورد مشروعیت و صلاحیت منصور هادی تردید دارند.

در این میان باید به عمق رابطه و ائتلاف بین ریاض و ابوظبی و همچنین رابطه شخصی نزدیک بین بن زاید و بن سلمان هم نظری داشته باشیم تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم ابوظبی بیش از هر چیز یک کانال ارتباطی غیر مستقیم بین ریاض و ایران است و تمام تحرکات آن با هماهنگی ریاض انجام می‌شود.

اما یک نفر می‌تواند نقش بهتری در این زمینه ایفا کند و آن کسی نیست جز پوتین که رابطه نزدیکی با بن سلمان و سیاستمداران ایرانی دارد. به همین دلیل اگر قرار است کانال مناسبی برای انتقال پیام‌ها بین ریاض و تهران انتخاب شود، روسیه بهترین گزینه است.

ریاض همواره در تغییر سیاست‌ها و تعامل با بحران‌ها و پرونده ها، یک گام از ابوظبی عقب‌تر است و این مساله به وضوح در اقدام امارات در مورد از سر گیری روابط دیپلماتیک با دمشق دیده شد. در حالی که عربستان ابتدا در این خصوص تردید نشان داد.

بر این اساس، تردید ریاض بزودی پایان می‌یابد و سعودی‌ها گام مهمی در رابطه با دمشق و مذاکره با ایران بر می‌دارند.

انتهای پیام