کوچ سرمایه گذاران مسکن به بورس و خودرو شدت گرفت/ کاهش قیمت دو تا ۴ میلیونی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرنا رسانه وابسته به دولت در گزارشی از شرایط کلی رقبل سنتی بورس یعنی بازار مسکن اعلام کرد : چند هفته بعد از گزارش بانک مرکزی از کاهش تعداد معاملات مسکن به کمتر از ۴ هزار و ۸۰۰ فقره در تیر، بازار مسکن شاهد خروج تقاضای سفته بازی و متقاضیان سرمایه‌ای است.

انتظار کاهش قیمت‌های مسکن، جذابیت این بازار برای سوداگران و سفته بازان را کاهش داده است. گروهی که در یکسال گذشته در افزایش چشمگیر قیمت به خصوص در مناطق یک و ۲۲ تهران تاثیر زیادی گذاشته بودند.

بر اساس مشاهدات از معاملات مسکن در چند بنگاه املاک در مناطق مختلف شهر، نرخ هر متربع خانه با کاهش قیمت ۲تا ۴ میلیون تومانی روبرو شده و سرمایه گذاران را به تب وتاب فروش کمتر از قیمت برای انتقال سرمایه به سایر بازارهای سرمایه‌ای سوق داده است.

شیپور خروج از بازار مسکن حتی با سود حداقلی

یک واسطه ملکی در منطقه ۵ تهران گفت: بازار مسکن در شرایط فعلی به لحاظ میزان رفت و آمد خریداران و فروشندگان، نسبت به سال گذشته به شدت کاهش داشته و در مقایسه با ماه‌های ابتدایی هم افت کرده و تا جایی که قیمت پیشنهادی برخی از فایل‌های فروش با کاهش و انعطاف زیادی از سوی مالکان مواجه شده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه افرادی که با هدف سرمایه‌گذاری سال گذشته به خرید چند واحد مسکونی اقدام کرده‌اند ، دست از مقاومت برداشته و به سود جزیی‌تر هم راضی شده‌اند و ترجیح می‌دهند با سود جزئی تری سرمایه را از بازار مسکن خارج کنند. بنابراین بازار مسکن در سه هفته اخیر با ریزش حباب قیمت‌ها مواجه بوده و به ثبات نسبی رسیده است. در حالی شرایط تا اواسط خرداد گونه دیگری بود. بر اساس تجربیات دوران رکود و رونق مسکن و در صورت ادامه خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن شاهد کاهش قطعی قیمت ملک خواهیم بود.

کوچ سرمایه گذاران مسکن به بورس و خودرو

یک واسطه ملکی در منطقه یک شهر تهران نیز گفت: جهش قیمت مسکن در یکسال گذشته تقاضای مصرفی را در منطقه یک تهران کاهش داد و خریداران ملک در این منطقه بیشتر از اینکه خانوارها باشند سرمایه‌گذاران در بخش مسکن هستند که تا مدتی قبل در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کردند. از ابتدای مرداد تلاش بیشتر سرمایه‌گذاران، فروش با قیمت ماه های گذشته و نه بیشتر است که البته موفقیت آمیز هم نبود. ورود بخش مسکن به رکود قطعی انتظار فروش با قیمت های اردیبهشت و فروردین را کاهش داده است.

وی ادامه داد: بازار مسکن در سال گذشته ماهانه تا ۱۴ درصد رشد را هم تجربه کرد و بازار داغی شد تا جایی که یک واحد مسکونی طی دوره کوتاه چندین بار فروش می‌رفت و هربار هم به قیمت بیشتر از ماه گذشته اما اکنون شرایط کاملا برعکس است و اگر هم خریداری باشد به دلیل کاهش قدرت خرید از عهده خرید نقدی بر نمی آید و  با چک‌های بلند مدت که جذابیتی برای مالکان ندارد اقدام به خرید می‌کند.

وی افزود: مشاهدات فعلی نشان می‌دهد نگاه بازار مسکن به خصوص از سمت فروشندگان به سایر بازارهای سرمایه مثل خودرو ارز و بورس است و جو روانی بازار مسکن آرام تر از ماه‌های ابتدایی سال است.

انتهای پیام