علت عصبانیت ترامپ از مکرون و اروپایی ها / رعایت ظرافت در دو اختلاف آمریکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به توئیت ترامپ مبنی بر اینکه فرانسه نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست به خانه ملت گفت: ایران باید ظرافتی را در سیاست خارجی بین موضوع اختلاف با آمریکا و اختلاف آمریکا با اروپا رعایت کند.

وی افزود: هرچه کشورهای اروپایی به ویژه مکرون تلاش می کنند خود را میانجی‌گر اختلاف بین ایران و آمریکا نشان دهند و رایزنی ها را در خدمت راهبردی به اسم نجات برجام تعریف کنند به همان میزان عصبانیت ترامپ و آمریکایی ها را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: ترامپ بارها اعلام کرده برجام حاصل سیاست فشار واشنگتن بود ولی بهره اقتصادی آن به اروپا رسید. اشاره وی به 70 میلیارد دلار موافقتنامه های تجاری است که بعد از برجام و عمدتا بین ایران و کشورهای اتحادیه اروپا بسته شد. البته اکثرا بعد از خروج ترامپ، سرنوشت نامعلومی پیدا کردند.

فلاحت پیشه با تاکید براینکه اروپایی ها تکلیف را عملی کنند، گفت: ایران باید از مکرون و کشورهای اروپایی بخواهد هدف غیر واقعی را در دستور کار قرار ندهند. تکلیف آنها در شرایط کنونی نجات برجام نیست بلکه عمل به تکلیف در قالب برجام است. یکی از دلایلی که برجام پایدار نمانده همین موضوع است. اگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسوی ها که شرکت توتال اولین شرکتی بود که از ایران رفت بر تعهدات پایبند می ماندند، برجام پایدار بود.

وی ادامه داد: راهبرد ترامپ، یک جانبه گرایانه است و هرچه اروپایی ها صاحب نقش شوند، آمریکایی ها بیشتر عصبانی می شوند. همان طور که بوش پسر یکجانبه گرایانه رفتار کرد و نوسان در رابطه بین اروپا و آمریکا ایجاد شد اوباما 8 سال رابطه خوبی با اروپا ایجاد کرد، اکنون در دوران ترامپ چنین نوسانی به واسطه سیاست یکجانبه گرایانه در حوزه اقتصادی شکل گرفته که قطعا باعث قطع رابطه آمریکا با اروپا نمی شود بلکه می خواهند بخشی از هزینه های مدیریت و هژمونی بین المللی را بر دوش اروپا بگذارند و در عین حال سهم آمریکا در حوزه سود آوری تحول روز دنیا لحاظ شود.

انتهای پیام