ناکارآمدی تلاش های ترامپ و احتمال استفاده از فرصت دیدار با روحانی در سازمان ملل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد: ترامپ بدون هیچ‌گونه دستاورد مشخصی در عرصه سیاست خارجی به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شود. در این میان برخی شکست‌های بزرگ و بحران‌های درحال گسترش در سراسر جهان وجود دارد که می‌تواند تلاش وی را برای انتخاب مجدد به خطر بیندازد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان از ترامپ انتظار دارند با ابتکار عمل‌هایی که نتایجی نامعلوم دارد این وضعیت را برگرداند.  وضعیتی که ممکن است ۱۶ ماه باقی‌مانده را حتی شکننده‌تر از آنچه تاکنون بوده ، کند.

ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و روسیه خارج شد اما توافق‌های بهتری که وی انتظار حصول‌ آنها را دارد بیش از هر زمان دیگری بعید به‌نظر می‌رسند. همچنین به نظر می‌آید بدون وجود این توافقات، اشاعه تسلیحات هسته‌ای تسریع شود.

هدف ترامپ از اعمال فشار حداکثری بر ایران ، تغییر رفتار تهران در منطقه، پایان غنی‌سازی اورانیوم، توقف حمایت از سوریه و ملزم کردن به نشستن پای میز مذاکره با آمریکا برای به دست آوردن توافقی دیگر است که مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد. اما این اقدامات نتیجه معکوس داشت و ایران در حال توسعه برنامه هسته‌ای فراتر از محدودیت‌های توافق ۲۰۱۵ بوده و پیشنهاد چندین باره برای مذاکره را رد کرده است. هرچند، ترامپ مدعی است با کاهش درآمدهای تهران به نتایجی دست یافته اما مشخص نیست  آیا پایین آوردن آستانه موفقیت به‌ویژه با وجود اینکه کره‌شمالی حتی آزمایش‌های موشکی حساس‌تری نیز انجام داده و تهران اجرای تعهدات توافق هسته‌ای را کاهش داده ، می‌تواند به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کند یا خیر؟

وقوع جنگی جدید در شبه‌جزیره کره یا خلیج‌فارس برای ترامپ فاجعه‌بار خواهد بود و تلاش ترامپ برای مذاکره مستقیم با سران ایران تاکنون با مخالفت روبرو شده اما نشست سالانه مجمع سازمان ملل فرصتی دیگر برای دیدار با روحانی فراهم می‌کند. ترامپ تصور می‌کند این کار ارزش ریسک کردن دارد حتی اگر مستلزم جدایی از مشاور امنیت ملی جنگ طلب باشد.

در این میان، تهران به‌طور قطع ترجیح می‌دهد شاهد حضور ترامپ در کاخ سفید نباشد و راغب نیست برای صحنه‌آرایی به منظور گرفتن عکس‌های یادگاری دیپلماتیک کمک کند. ترامپ در مواجهه با چالش‌های خارجی همچون کره‌شمالی، جنگ تجاری با چین و افزایش تنش‌ها با ایران نشان داده که تمایل دارد خطر کند و تا مرز یک جنگ تجاری تمام عیار یا یک جنگ نظامی پیش برود.

انتهای پیام