تحلیل عضو شورای عالی بورس ازرفتار حقوقی ها و آینده بازار/ توصیه به سهامداران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی در خصوص روند حرکتی بازار در روزهای اخیر ، رفتار سهامداران عمده شرکت های بزرگ و علت اقبال به سهام شرکت های کوچکبه سنا گفت: متاسفانه سهامداران عمده شرکت های بزرگ، مدت کوتاهی است که از بازار حمایت نمی کنند و رفتار درستی در این وضعیت ندارند. این عده به محض اینکه بازار با روزهای مثبت همراه می شود شروع به فروش سهام می کنند و بازار را به عنوان منبعی برای تامین مالی خود قلمداد می کنند.

وی افزود: به همین جهت این رفتار سهامداران بزرگ در نمادهای بزرگ موجب کاهش استقبال مردم از این سهم ها شده و ناخودآگاه به دلیل ترتیب سهامداری شرکت های کوچک و تنوع سهامداری در این شرکت ها اقبال به سهام کوچک بیشتر شده است.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به قیمت های کاذب برخی از شرکت های کوچک گفت: برخی از شرکت ها با قیمت های بسیار کاذب معامله می شوند اما عوامل مختلفی مانند سهام شناور پایین، رفتار سهامداران و ... در این میان تأثیرگذار است.عمدتا مردم و سرمایه گذاران از رفتار سهامداران شرکت های بزرگ تجربه خوبی ندارند و به محض اینکه بازار مثبت می شود با عرضه ها وارد می شوند و با منفی شدن بازار، حمایت ها را از بازار دریغ می کنند.

چراغی ادامه داد: با این رفتار سهامداران عمده، سهامداران حقیقی به سمت سهام کوچک تمایل پیدا می کنند و ناخودآگاه تبدیل به معضل می شوند. در بازار پایه هم همین وضع است که این تمایل ناشی از ظرفیت بازار نیست بلکه ناشی از رفتار حقوقی ها است.شاید دلیل دیگر این باشد که سهامداران شرکت های کوچک در جهت منافع، حرفه ای تر عمل می کنند و تمامی تمرکز را به عملکرد سهام در بازار مثبت و منفی معطوف می کنند اما سهامداران شرکت های بزرگ به این نحو، سهامداری نمی کنند.

وی با توصیه ای به سهامداران بازار پایه گفت: قیمت سهام بازار پایه با اجرایی شدن مصوبات جدید با روند نزولی همراه خواهد شد . در این فرصت ۶ ماهه که توسط رییس سازمان بورس ابلاغ شد، سهامداران باید تمامی موارد را رعایت کرده و نسبت به خروج از سهم های غیربنیادی اقدام کنند.به سهامداران توصیه می کنم در خصوص سهام خود مطالعه دقیق داشته باشند تا در صورت اجرایی شدن مصوبات دچار ضرر و زیان هنگفتی نشوند.

انتهای پیام