توضیح رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، علی اکبرصالحی در مراسم آغاز عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار درباره اینکه آیا برای اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای تصمیمی گرفته شده، گفت:‌ هیات نظارت بر برجام در این خصوص تشکیل جلسه داده و مشورت می کند و نظر رهبری هم اخذ می شود.

وی افزود: اکنون در شرایطی نیستم که درباره گام سوم صحبت کنم و اظهار نظرم در حد حدس و گمان خواهد بود اما به عنوان مجری دستورات، سناریو های مختلفی را ارائه کردیم. اینکه تا به حال دستوری در این خصوص صادر شده یا خیر ترجیح می دهم صحبت نکنم. هر موقع مسئولین تصمیم لازم را اتخاذ کنند سازمان آمادگی دارد آن تصمیمات را در اسرع وقت عملیاتی کند.

این مقام مسئول درباره تمدید معافیت های هسته ای ایران از سوی آمریکا و اینکه آیا بازه زمانی این تمدیدها مشکلی در همکاری هسته ای ایجاد نمی‌کند، گفت: همکاری‌ها در چارچوب برجام با اروپا، روسیه و چین ادامه دارد.ساخت واحدهای ۲ و ۳ بوشهر به خوبی پیش می‌رود و حتی از برنامه هم جلوتر هستیم، ضمن اینکه نباید فراموش کرد بحث تامین مالی این پروژه هم بحث مهمی است اما در مجموع از زمان بندی پیش بینی شده جلوتر است.

صالحی ادامه داد: در پروژه اراک قدم های بلندی برداشته شده که ضرورت اعلام آن اکنون وجود ندارد اما به بخش ساخت تجهیزات رسیدیم و مراحل طراحی را پشت سر گذاشته ایم و در مجموع مسائل به خوبی پیش می رود.بحث همکاری با اروپا در مرکز نظام ایمنی هم به پیش می‌رود و آزمایشگاهی برای آزمایش فشار با همکاری اروپا در دست اجرا است که اتحادیه اروپا در این پروژه ۲۰ میلیون یورو متعهد شده است.

وی گفت: اگر برجام را به ۳ بخش فنی، اقتصادی و حقوقی تقسیم کنیم در بخش فنی هیچ مشکلی نداریم و بخش های مختلف آن اعم از غنی سازی اکتشاف، استخراج ساخت نیروگاه ها و سایت های جدید به خوبی پیش می رود و سرعت هم متناسب با امکانات و الزامات است.در بعد حقوقی، سیاسی و اقتصادی طرف مقابل بدقولی می کند که می توانیم در بخش فنی واکنش متناسب را بدهیم. فقط در یک مورد پروژه ایتر اعتراض داشتیم که قرار شد اروپایی ها آن را به گونه دیگری جبران کنند.

صالحی با بیان اینکه صنعت هسته ای بعد از برجام با قدرت کامل به پیش می رود، گفت: از پروژه های بزرگ این صنعت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر است که در دست اقدام است و قرار بود مرداد ماه بتن ریزی شود که مقرر شد این عملیات یکی دو ماه به تعویق بیفتد با این حال کار عقب نیفتاده و تنها اعلام بتن ریزی یکی دو ماه عقب افتاده است.

انتهای پیام