بررسی روند قیمت سهم"افق"، پیش بینی بازار، اثر تحریم ها و افزایش سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرخسرو فخریان طی نشستی خبری با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش درحال حاضر دارای 1555 شعبه است، گفت: از ابتدای سال تاکنون 200 شعبه افتتاح شده که بخش زیادی از آنها در حوزه فرانچایز بوده است. این در شرایطی است که سال 96 این مجموعه جزء 40 شرکت برتر ایران قرار داشته است.

وی افزود: با توسعه فعالیت ها در بخش نرم افزار و سخت افزار، امید می رود بتوان روند توسعه ای را سرعت داد. در بخش فناوری اطلاعات نیز اقدامات ویژه ای انجام و سرمایه گذاری صورت گرفته اما بخش عمده ای از توسعه از طریق فرانچایز خواهد بود. همچنین به برخی از صاحبان کسب و کار کمک خواهیم کرد تا اگر فروشگاهی در اختیار دارند با وام های پرداختی بتوانند فعالیت را تحت این برند توسعه دهند. همانطور که هم اکنون افق کوروش دارای 500 فروشگاه فرانچایز است.

توسعه سبد کالاها در دستور کار

این مقام مسئول از در دستور کار قرار گرفتن توسعه سبد کالاها خبر داد و گفت: سال گذشته دغدغه تامین کالا از طریق تولیدکنندگان وجود داشت اما این معضل سال جاری برطرف شده و در هیچ کالایی کسری وجود ندارد.برخی کالاها به خصوص در حوزه محصولات کشاورزی با کاهش قیمت مواجه شده که از جمله آن رب گوجه فرنگی است که نرخ آن تا 23 هزار تومان هم افزایش یافته بود اما اکنون در سطح فروشگاه ها با نرخ 13 هزار تومان فروخته می شود.

فخریان با بیان اینکه در کالاهای سوپرمارکتی هیچ گونه کسری در فروشگاه ها وجود نداشته و تولیدکنندگان بصورت کامل مشغول به تامین نیاز بازار هستند، ادامه داد: آرامش هم اکنون در تامین کالاها و سطح عرضه مشاهده می شود و در سال جدید نیز تلاش داریم هر دو ماه یک بار کمپین ویژه ای برای مردم داشته باشیم تا بتوانند کالاهای اساسی و مورد نیاز را با تخفیف مناسبی خریداری کنند.

وی گفت: ورودی کالاها به انبارها افزایش یافته و تماماً به لحاظ کمی و کیفی کنترل می شود ضمن اینکه بازرسان از کارخانه ها بازدید کرده و ورود کالاها در لحظه واردشدن به انبار نیز کنترل می شوند تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

رشد 246 درصدی هر سهم "افق"

مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در خصوص روند قیمت هر سهم از زمان ورود به بورس گفت: روزی که "افق" را در بورس عرضه اولیه کردیم، قیمت هر سهم آن 1695 تومان بود و امروز به 5870 تومان رسیده و معادل 246 درصد رشد داشته است.این درحالی است که نه تنها نقدینگی از بورس خارج نشده بلکه به سهامداران نیز سود مناسبی ارائه شده پس نگاه بازار سهام به افق کوروش مطلوب بوده که در این صورت انتظار می رود طی سال جاری شرایط بهتری را تجربه کنیم.

سهم 10 درصدی فروشگاه های زنجیره ای در ایران

فخریان گفت: سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای توسعه یافته بیش از 65 درصد بازار خرده‌فروشی است این در حالی است که طبق برنامه ششم باید سهم این صنف از بازار ایران به 20 درصد می‌رسید که اکنون فقط 10 بازار را در اختیار دارد. در این حوزه ظرفیت‌های زیادی داریم و با توجه به اینکه با اعمال تحریم‌ها رقیب خارجی نداریم، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در این حوزه از ظرفیت خالی آن در بازار استفاده و به میزان زیادی اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

تحلیلی از صنعت خرده فروشی در ایران و پیش بینی بازار

وی درپاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر تحلیلی از صنعت خرده فروشی در ایران، عملکرد شرکت در این صنعت و پیش بینی از وضعیت بازار گفت: ظرفیت این بازار بسیار خالی است و به نظر می رسد می تواند حداقل تا 7 برابر توسعه پیدا کند.اگر بخواهیم به کشورهای نزدیک نگاه کنیم تحلیل بر این است که سهم بیش از 60 تا 70 درصدی فروشگاه های زنجیره ای در کشورهای منطقه این بازار با سهم 10 درصدی بازار بسیار خوبی است و ظرفیت زیادی دارد. هر شرکتی با استفاده از این ظرفیت می تواند سهم خوبی دریافت کند. به آینده این صنعت در ایران خوشبین هستم چراکه رقبای خارجی هم در این بازار جذاب حضور ندارند.

اثر تحریم ها بر ورود رقبای خارجی و تولید

فخریان درباره اینکه آیا اثر تحریم ها بر عدم ورود رقبای خارجی را می توان مثبت قلمداد کرد به بورس پرس پاسخ داد: علاوه بر اثر مثبت بر عدم ورود رقبای خارجی بر تولید نیز تاثیر مطلوبی داشته البته این فروشگاه توانایی داشت در صورت ورود رقبا به ایران با آنها رقابت کند. فعالیت فروشگاه های زنجیره ای سخت افزاری است و گرفتن ملک و تجهیز آن زمانبر است. همچنین جذب نیرو و توسعه آن کار بزرگی است.

برنامه افزایش سرمایه

وی از عملیاتی کردن برنامه افزایش سرمایه ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: این افزایش سرمایه در صورت طرح در هیات مدیره و موافقت سازمان بورس از محل آورده نقدی اعمال خواهد شد.

مزایای فروشگاه اینترنتی اُکالا

کاظم کلب‌خانی مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اُکالا نیز با بیان اینکه این فروشگاه بازوی اینترنتی افق کوروش است، گفت: با تغییر ذائقه مشتریان برای خرید اینترنتی و سرویس دهی به آنها این فروشگاه با سرمایه گذاری مستقیم "افق" ایجاد شد و با ورود خود طی دوره ای کوتاه مدت توانسته موفقیت چشمگیری را کسب کند.

وی افزود: این فروشگاه در زمان مشخص شده توسط مشتری و پایین ترین هزینه حمل (درحد یک تا دو درصد) جنس درخواستی حتی کالاهای اساسی تنظیم بازار را به بهترین طریق ممکن تحویل می دهد البته برای خریدهای بیش از 100 هزار تومان هزینه حمل رایگان در نظر گرفته شده است.این فروشگاه آخرین رویکردهای پرداخت شامل کیف پول ، پرداخت در محل یا آنلاین را دراختیار مشتریان قرار داده به طوری که حتی سفارش گذاری صوتی در اپلیکیشن فراهم شده  تا بدین طریق نیز سفارش خرید، انجام و به راحتی هزینه آن پرداخت شود.

تنوع کالا به هشت هزار قلم می رسد

کلب خانی با بیان اینکه این مزایا در حال حاضر برای شهروندان تهران و کرج فراهم است، گفت: راه اندازی برنامه حرکت سریع کالاهای مصرفی کمتر از یک ماه دیگر در شهرهای مشهد، قزوین و کرمان در دستور کار است.این برنامه تاکنون با فعالیت توانسته صرفه جویی 150 هزار ساعته در وقت مشتریان، صرفه جویی 53 هزار لیتری در مصرف بنزین، حذف 700 هزار رانندگی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست با استفاده از کیسه های تجدید پذیر را به همراه داشته باشد و در پی آن در دو ماه آینده تنوع کالایی این بخش را به هشت هزار قلم خواهیم رساند.

انتهای پیام