26 شرکت دارای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی و توضیح مدیر سازمان بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اهداف مختلفی برای افزایش سرمایه مانند اصلاح ساختار مالی و اجرای طرح های توسعه و... دارند و از روش هایی چون آورده نقدی و مطالبات سهامداران، سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی و صرف سهام استفاده می کنند. 

براساس این گزارش ، در حالی اعلام و سپس اجرای چنین برنامه ایی در قیمت سهام شرکت ها موثر است که طی دو سه سال اخیر به دلیل جذابیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و برنامه دولت و مجلس برای کمک به بنگاه ها ، بسیاری از فعالان بازار خواهان کسب اطلاعات از شرکت ها بوده و برخی هم با شایعه سازی به آن دامن می زنند و  عده ایی هم با بررسی صورت های مالی و گزارش های تفسیری در جستجوی چند و چون موضوع هستند.

در این میان آخرین رویداد مهم این نوع افزایش سرمایه با انتشار فهرست 26 شرکتی و دارای امکان استفاده از تجدید ارزیابی دارایی ها برای خروج از ماده 141 قانون تجارت همراه شده که در آن سه بانک فرابورسی، ایران خودرو ، سایپا ،ایران خودرو دیزل و صدرا جالب توجه بوده و برخی هم دارای زیان انباشته 4 میلیارد تومانی تا 18.5 هزار میلیارد تومانی هستند .

در این جدول بیشترین درصد افزایش سرمایه به لوله و تجهیزات سدید ( حاضر در بازار پایه ج فرابورس) با 10241 درصد تعلق دارد و پس از آن، بانک سرمایه و جوش و اکسیژن ایران با 9198 و 5170 درصد در رتبه دوم و سوم ایستاده اند. درصد افزایش ایران خودرو و ساپیا هم 913 و 208 درصد اعلام شده است.

توضیحات مدیر سازمان بورس درباره فهرست

در این رابطه علی بیک زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در گفت و گو با بورس پرس اعلام کرد: در جریان چنین جدولی نیستم و تاکنون آن را مشاهده نکرده ام و نمی توانم نسبت به تایید یا تکذیب آن اقدام کنم اما نکته مهم این است که همه شرکت ها برای تامین مالی و افزایش سرمایه از طریق بازار سرمایه در اولین گام باید نسبت به انتشار مصوبه هیات مدیره در کدال اقدام کنند. در قدم بعدی هم باید گزارش توجیهی و اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی ، تهیه و در کدال منتشر شود تا سازمان بورس و سهامداران مطلع شوند.

وی ادامه داد: بنابراین به سهامداران توصیه می شود در خصوص همه اطلاعات مهم ناشرین از جمله افزایش سرمایه از هر محل به کدال مراجعه کنند و اطلاعات این سایت را مبنای تصمیم گیری قرار دهند.

انتهای پیام