اثر مثبت حذف دلار دولتی بر بورس و یک صنعت / پیش بینی اقبال بازار به یک گروه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن رحمتی با اعلام اثر مثبت و قطعی حذف ارز دولتی و دلار 4200 تومانی بر بازار سرمایه به ایرنا گفت: پیش از این ارز دولتی از بیشتر صنایع بورسی حذف شده بود و فقط گروه دارویی‌ مشمول استفاده از این نوع ارز بودند و اعلام حذف ارز دولتی تاثیری چشمگیر بر سهام شرکت های دارویی‌ به جا گذاشت و تا پایان هفته گذشته منجر به بازدهی ۲۵ درصدی این گروه شد .

وی  افزود: درحالی دولت به واسطه ارز دولتی، بر قیمت کالاها کنترل داشت و باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده بود که با حذف ارز دولتی علاوه بر افزایش قیمت فروش، میزان سودآوری هم افزایش می‌یابد.

کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: به علت شیب ملایم رشد شاخص ، روند چند وقت اخیر شاخص به علت شیب ملایم رشد، متعادل و رو به صعود است و رشد اکثر شرکت ها و صنایع به رغم ورود منابع مالی جدید ، چندان پرشتاب نیست.  این روند از دو هفته گذشته بر بازار حاکم شده و به احتمال زیاد در میان مدت منجر به رشد با سرعت ملایم خواهد شد.

رحمتی با اشاره به وضعیت مناسب گزارش‌های پنج ماهه فروش و سود صنایع بزرگ مانند فلزات، معدنی‌، پتروپالایشی‌ افزود: مساله مهم اثر افزایش نرخ ارز و تورم بر روی سهام‌ این گروه ها است که منجر به رشد  ۲۵ درصدی برخی صنایع  و موجب شد از توجه سهامداران خارج شوند و فعالان به سمت سهام‌ کوچک حرکت کنند.

وی ادامه داد: نکته مهمتر، اثر افزایش سرمایه از محل تجدید بر ارزیابی دارایی شرکت ها است که اخیرا به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داده و بر روی سهام‌ بزرگ دارنده دارایی فیزیکی زیاد پررنگ شده و تا چند هفته آینده این گونه سهم‌ مورد اقبال بازار واقع خواهند شد.

وی درباره تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه هم گفت: هر چه از جدابیت بازار طلا و ارز که از رقیبان بازار سرمایه هستند، کاسته شود ، نقدینگی  به بازار سرمایه متمایل‌تر می‌شود و اجرای چنین تصمیمی اثر مثبتی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام