شروط بخشودگی 100 درصدی جرائم مالیاتی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد مسیحی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: سازمان امور مالیاتی در راستای اقداماتی موثر در سال تولید و حمایت از کالای ایرانی، تصمیماتی را برای حمایت از عمده مودیان مالیاتی و به طور ویژه برای بخش تولید اتخاذ کرده که در قالب بخشنامه ای ابلاغ شده است.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه ، کلیه مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی غیر دولتی که تا پایان مهر نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی کنند 100 درصد جرایم مالیاتی آنها بخشیده می شود و به تناسب تاخیر تا پایان سال به ازی هر یکماه برای بخش های تولیدی 2 درصد و برای سایر بخش ها 4 درصد از مالیات کم خواهد شد و این بخشنامه تا پایان سال 98 ادامه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: قاعده بازی بر اساس بخشش مالیاتی در راستای عفو و فراهم کردن شرایط برای واحدهای تولیدی و نظام مند شدن قانون مالیات تعریف شده است. مودیانی که از قانون پیروی می کنند، منفعت خواهند برد و آنهایی که اظهارات خلاف قانون دارند بر اساس این بخشنامه ضرر خواهند کرد و قاعده بازی بر اساس صداقت خوداظهاری خواهد بود. به طور مثال اگر مودیی مالیاتی برای سال 95 داشته باشد اگر اصل بدهی مالیات اعم از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم را پرداخت کند کلیه جرایم مالیاتی قابلیت بخشودگی صد در صد دارد.

مسیحی با بیان اینکه این بخشنامه در سالهای بعد تکرار نخواهد شد، تاکید کرد: در سال بعد واگذاری اختیار استان ها کاهش خواهد یافت و درصدهای بخشودگی تغییر و نظام مند برخورد خواهد شد بنابراین بهتر است که فعالان اقتصادی از این فرصت حاضر استفاده کنند.

وی افزود: در سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستیم که با تقویت ضمانت های اجرایی با بازتعریف رابطه بین سازمان امور مالیاتی و فعالان اقتصادی با مبارزه قاطعانه به فرار مالیاتی درکنار حمایت همه جانبه از تولید بتوانیم تمکین مالیاتی را با خود اظهاری افزایش دهیم. با توجه به اینکه مالیات بهترین ابزار تامین مالی دولت ها و قدرت ذاتی دولت ها است، راهبرد سازمان مالیاتی بر این است که باید محدود،مشروط و کاهنده باشد.

مسیحی ادامه داد: مالیات بر ازش افزوده در 160 کشور اجرا می شود. در کشورهای حوزه خلیج فارس از ابتدای 2018 مالیات بر ارزش افزوده را عملیاتی کردند. در نظام مطلوب اجرایی نباید فعال اقتصادی از محل سرمایه در گردش مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند بلکه باید در حلقه به صورتی پرداخت کند که در نهایت به مصرف کننده برسد.

انتهای پیام