اختلاف دولت ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد توسط ایران بیشتر شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد ، روزنامه نیویورکر در گزارشی بعد از تشریح نقش پمپئو در اخراج رکس تیلرسون وزیرخارجه سابق آمریکا به گسترش شکاف‌ وی با ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی اشاره و اعلام کرد: ترامپ اسفند ۹۶ در اقدامی غیرمنتظره ، تیلرسون را برکنار و مایک پمپئو را جایگزین وی کرد و اصلی‌ترین دلیل این تصمیم را اختلاف‌نظر درباره ایران و برجام دانست.

در این میان هر چند به گفته سناتور کریس کونز ، پمپئو مهارت ویژه‌ای دارد و می‌داند چطور باید ترامپ را به سمت و سویی که می‌خواهد ببرد اما همزمان با شدت‌ گرفتن تنش‌ها با ایران ، اختلاف علنی با ترامپ شدت گرفته است. ترامپ که خود را یک معامله‌ساز بزرگ در سطح جهان می‌داند گفته هدف خروج از برجام، بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای عقد توافقی بهتر است.

پمپئو از سیاستمداران تندرو در قبال ایران پیش‌برنده راهبرد فشار حداکثری است. احتمال اختلاف واقعی میان وی و ترامپ در ماه ژوئیه بعد از اقدام ایران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی، پدیدار شد.

پمپئو و رقیب داخلی وی، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران است در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. ترامپ هم با آنها موافق بود اما در آستانه حمله نظامی ، تغییر رای داد.

فرد فلیتز رئیس دفتر سابق بولتون هم اعلام کرد تا قبل از سرنگونی پهپاد آمریکا، دیدگاه‌های پمپئو و بولتون در خصوص ایران همسو بود اما در ماه‌های گذشته رو به وخامت رفته تا جایی که با هم صحبت نمی‌کنند و پیام‌ها را معمولا از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند.

پمپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌ با بولتون گفت: همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد فردی که به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پمپئو . ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن همراه پمپئو با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی دیدار کرد درحالی‌ که بولتون روانه مغولستان شد.

انتهای پیام