سه عامل منجر به روند نزولی قیمت ها / "کامبک" بازار در نیمه دوم و نظر کارشناس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دومین روز کاری بازار سهام در شهریور هم با ادامه افزایش قیمت اکثر شرکت ها و رشد شاخص بورس و تحقق پیش بینی ها همراه بود اما بعد از حدود نیم ساعت ، نه تنها این روند قطع شد بلکه با شکل گیری جو روانی و هیجانی ، فشار عرضه ها بیشتر و سهام اکثر شرکت ها با کاهش و گاه فشار فروش داد و ستد و یا صف فروش شدند.

در تحقق این وضعیت ناخوشایند که منجر به ریزش بیش از هزار و 700 واحدی شاخص تا ساعت 11 شد، هیچ خبر منفی سیاسی یا اقتصادی مطرح نبود و بلکه سه عامل اصلی نقش داشتند که شامل تکرار قصه دیرینه اختلال سامانه معاملات و عدم امکان مشاهده قیمت‌های واقعی ، رفتار نوسان گیران برای شناسایی سود و تحلیل تکنیکال مبنی بر خط مقاومت سخت شاخص و برگشت از محدوده 270 هزار واحدی بود.

این عوامل موجب شد تا در برابر ترس و نگرانی و رفتار عجولانه سهامداران تازه وارد ، سرمایه گذاران حرفه ایی و ریسک پذیر، فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به خرید سهام با قیمت های منفی 5 درصدی کنند که با رفع اختلال سامانه معاملات ، تعداد این گروه بیشتر و منجر به جمع آوری صف های فروش برخی شرکت ها و کاهش فشار عرضه و بهبود نسبی بازار و توقف سیر نزولی دماسنج بازار و به اصطلاح "کامبک" شد.

به این ترتیب و در پایان داد و ستد امروز ، شاخص حدود هزار واحد از ارقام را پس گرفت و با افت 760 واحدی در عدد 269 هزار و 225 واحدی ثبت شد. که ناشی از اثر منفی 137 تا 104 واحدی شرکت های همراه اول ، چادرملو ، کشتیرانی ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و ایران خودرو بود. در این میان رشد قیمت سهام و اثر مثبت 281 و 93 واحدی تاپیکو و سرمايه گذاري صدر تامين در بهبود نمودار شاخص نقش داشت.

آمار معاملات هم با داد و ستد بیش از 5.4 میلیارد سهم به ارزش 1.7 هزار میلیارد تومان همراه بود و بیشترین تعداد سهام جابجا شده هم به دو بانک تجارت و صادرات با 957.9 و 336 میلیون سهم و همچنین بیمه البرز با 258.3 میلیون سهم تعلق داشت.

با این اوصاف، برخی کارشناسان با تاکید بر لزوم نوسان طبیعی و غیر طبیعی قیمت ها و شاخص ها ، معتقدند با تکیه بر گزارش های فروش ماهانه شرکت ها و احتمال انتشار اخبار سیاسی مثبت ، حمایت حقوقی ها ، وضعیت نامناسب دیگر بازارها و سر ریز شدن نقدینگی به بورس و...، روند صعودی بازار سهام باز هم از سر گرفته خواهد شد و فعلا" دلیلی برای نگرانی نیست .

تحلیل کارشناس :

در این رابطه حافظ عزیزی از کارشناسان بازار سرمایه در تحلیلی اعلام کرد: حرکت بازار سهام به سمت نوعی تحلیل‌ناپذیری را می‌توان از مناظر مختلفی بررسی کرد. واقعیت این است که سهام از یک سو تحت تاثیر فشار فزاینده بازار جهانی و ترس از رکود و افت شدیدتر قیمت مواد خامی چون نفت و فلزات است و از سوی دیگر به تغییر معادلات در حوزه سیاست‌های ارزی و همچنین به‌روزرسانی ارزش دارایی‌ شرکت‌های بورسی امید بسته است.

ترکیب این دو عامل محیطی، موجب تشدید ابهام در خصوص کیفیت درآمد شرکت‌های بورسی طی ماه‌های آتی شده و در نتیجه، پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها را دستخوش نااطمینانی‌های بیشتری کرده و از این حیث، بازار را در موقعیت اصطلاحا گذار قرار داده است.

از طرف دیگر، فقدان جذابیت بازارهای موازی نظیر بازار پول، ارز و سکه نیز سرمایه‌های خرد را به سمت بازار سهام سوق داده و به این ترتیب، یکی از معیارهای اصلی بورس‌ بازان برای تصمیم‌گیری، یعنی سودآوری و  در نتیجه نسبت قیمت به درآمد را متزلزل ساخته است.

با آنکه سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی ( از جمله کامودیتی پایه ها ) در بازار کم نیست ولی چهار متغیر مانع از رشد قیمتی و لمس سطوح ارزندگی اینگونه سهام در بازار شده است.

1- کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و تشدید جنگ تجاری و تعرفه ای چین و امریکا

2- کاهش نرخ ارز. بطوری که قیمت دلار با یک شیب کاهشی از سطوح 13 هزار تومانی چند ماه قبل اینک قیمت های کمتر از 11 هزار و 500 تومانی را تجربه می کند.

3- کمبود اطلاعات و عدم انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت ها که هنوز روانه کدال نشده و بازار در بی خبری بسر می برد.

4- عدم رغبت فعالان حرفه ای و سفته باز بازار در سهام بزرگ و بنیادی به دلیل شناوری و سرمایه بالا و همچنین فور سهام بنیادی در ترکیب حقوقی های بازار و صندوق ها، سفته بازان که قادر به تحریک مصنوعی و دستکاری قیمت ها و نتیجتأ نوسانگیری در این سهام بزرگ نیستند. لذا نقدینگی از این سهام بزرگ خارج و راهی سهام متفرقه شده است.

با این همه به زودی گزارش های ماهانه سهام بزرگ که اکثرا با کارنامه موفق و درخشانی نیز در مرداد همراه هستند، منتشر خواهد شد .

انتهای پیام