روایت وزیر صنعت از بدهی ایران خودرو و سایپا و علت دخالت در تعیین مدیرعامل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا رحمانی با اعلام آخرین وضعیت مالی صنعت خودرو در برنامه دست خط شبکه پنجم سیما گفت: ایران خودرو و سایپا آبان سال گذشته و هنگام تحویل وزارت صنعت ، ۱۷ و ۱۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۲۰ و ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان و سایر موارد داشتندو در حالی که درآمد ناشی از پیش فروش خودرو ۲۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: با این شرایط ، برخی خواهان رفتار چکشی و تعطیلی خودروسازان بودند که با توجه به اشتغال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفری و نقش صنعت در جلوگیری از خروج ۱۴ میلیارد دلار ، امکان پذیر نبود اما با اصلاحاتی در تولید و فروش و تاکید بر واگذاری‌ دارایی های مازاد ، وضعیت صنعت بهتر شد.

این مقام مسئول با اشاره به وعده مدیران ایران خودرو و سایپا مبنی بر صفر شدن تعهدات معوق تا پایان سال، درباره وضعیت سال گذشته قیمت محصولات و بازار خودرو هم گفت: از پاییز سال گذشته تا تیرسال جاری و در برابر تولید یک میلیون دستگاه ، ۶ میلیون نفر متقاضی خرید بودند.

رحمانی ادامه داد: در آن مقطع تا اسفند ، میانگین قیمت‌ها با کاهش حدود ۱۰ درصدی روبرو شد اما به دلایلی چون سررسید سپرده‌های بانکی ، کاهش سود و ورود بخشی از منابع بانکی به بازار خودرو، بار دیگر قیمت ها افزایش یافت.

وی در مورد برکناری یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو و انتخاب مدیرعامل جدید آن هم بدون نقش هیات مدیره هم توضیح داد: در انتخاب مدیرعامل ، تحمیلی رخ نداده اما طبق استعلامات امنیتی یا مشورت از دولت و به علت حساسیت‌های ویژه شخصی ، هماهنگی‌هایی انجام شد.

انتهای پیام