عراقچی: مرحله سوم کاهش تعهدات برجام از شنبه آغاز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از مهر ، عباس عراقچی که پس از اتمام مامویت در پاریس ، راهی اسلوونی شده به خبرنگاران گفت: محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تأمین مطالبه ایران در خصوص فروش نفت و نحوه تأمین درآمدهای حاصله است.

وی افزود: ایران همانطورکه بارها اعلام کرده تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بر می‌گردد که قادر به فروش نفت و دسترسی و منافع ناشی از آن به صورت کاملاً قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد و ابتکار فرانسه دقیقاً در همین راستا است.

این مقام مسئول ادامه داد: به دنبال تماس‌های تلفنی مکرون تاکید شد یا اروپا باید از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و به نوعی به معنای پیش فروش نفت است در اختیار قرار دهد. میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان آخر سال میلادی است. بدین ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل 100 در صد نفت را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می‌کند.

عراقچی افزود: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار، ایران آمادگی گفتگو با کشورهای ۱+۴ را دارد اما واقعیت آن است که هنوز در خصوص دستور کار این گفتگوها اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد. مذاکرات  در خصوص تعیین دستورکار هنوز ادامه داشته و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده و ایران هم به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز مذاکره نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم کشورهای اروپایی تا قبل از ۱۶ شهریور بتوانند گام مؤثری بردارند بنابراین مرحله سوم کاهش تعهدات ایران از شنبه آینده آغاز خواهد شد. این مرحله شامل بخش مهمی از تعهدات ایران خواهد بود که در زمان مشخص اعلام خواهد شد.

عراقچی در خصوص شایعات مطرح مبنی بر امکان ملاقات رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی آتی سازمان ملل متحد تصریح کرد: چنین ملاقاتی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد و همانطور که روحانی هم تاکید کرد نه تنها امکان ملاقات دوجانبه وجود ندارد بلکه قبل از بازگشت آمریکا به برجام و رفع مجدد تمامی تحریم‌های هسته‌ای اصولاً زمینه‌ای برای حضور آمریکا در جلسات مذاکراتی ایران با کشورهای باقی مانده در برجام هم وجود ندارد.

انتهای پیام