نقشه راه ورود به ۵G تدوین می شود/پیش بینی افزایش سرعت تا ۱۰ گیگ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فلاح جوشقانی در مورد اقداماتی که ایران برای پیشواز ورود نسل پنجم ارتباطات در نظر گرفته به مهر گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته در حوزه فناوری ۵G و الزامات ورود به آن، ۷ موضوع را در دستور کار قرار دادیم و برای اجرا و پیگیری این موارد کارگروهی با حضور اپراتورهای موبایل و مسئولان ذی‌ربط در رگولاتوری تشکیل شده است.

وی افزود: نخستین موضوع مربوط به طیف فرکانسی مناسب نسل پنجم ارتباطات است که بتواند اینترنت بیش از یک گیگابیت بر ثانیه را پوشش دهد. بر این اساس باید روی باند فرکانسی ۳۵۰۰ گیگاهرتز و طیف فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ گیگاهرتز تمرکز کنیم که در این زمینه در حال بررسی جوانب هستیم.

این مقام مسئول از تدوین نقشه راه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: در همین حال با استفاده از این نقشه راه می‌توانیم جوانب مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی موردنیاز را به دست آوریم. چرا که در فناوری ۵G علاوه بر آنتن‌های BTS ، نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نیز هستیم تا بتوانیم به مشترکان اینترنت با سرعت‌ بیش از یک گیگابیت بر ثانیه ارائه کنیم. این موضوع نیازمند داشتن زیرساخت‌های قوی است.

فلاح جوشقانی تدوین نقشه راه، تعریف مدل تجاری، سیاستگذاری کلان، مقررات گذاری در این حوزه و مقررات گذاری برای تعامل با سایر حوزه‌ها، تدوین راهکارهای مربوط به فرصت‌های کسب‌وکار و نیز تربیت متخصصان در زمینه ۵G را از مهم‌ترین موضوعات این کارگروه عنوان کرد و گفت: با وجودی که پیش بینی جهانی نشان می‌دهد ۵G در سال ۲۰۲۰ بصورت جدی در دنیا آغاز بکار خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این فناوری تا سال ۲۰۲۲ فراگیر شود، تهیه طرح تجاری (بیزینس پلن) برای بهره‌گیری از این فناوری در دستور کار این کارگروه قرار دارد و با همکاری اپراتورها نهایی می‌شود.

وی گفت: در این طرح باید مشخص شود مدل اقتصادی و هزینه‌ای ۵G چگونه خواهد بود و اپراتور چه مزیتی برای مشترکان ارائه می‌دهد و چه مزیتی دریافت می‌کند.در زمینه مقررات گذاری برای این حوزه و تعامل با سایر حوزه‌ها نیز رگولاتوری در حال تنظیم ضوابط مربوطه است تا به موضوعاتی مانند کسب‌وکار، تعامل با رگولاتورهای سایر حوزه‌ها از جمله بورس و انرژی، بازار اپراتورها، مقررات زدایی و رفع موانع کسب‌وکار در چارچوب قوانین مشخصی پرداخته شود.

نیروی متخصص برای ۵G تربیت می‌شود

رئیس رگولاتوری از برنامه‌ریزی برای به اشتراک‌گذاری دانش نسل پنجم ارتباطات سیار خبر داد و گفت: تا ۳ ماه آینده شرایطی مهیا می‌شود که متخصصان این حوزه بتوانند دانش مربوط به ۵G را فرابگیرند. در این زمینه قصد تربیت نیروی متخصص ۵G را داریم.پیش‌بینی می شود تا ۳ ماه آینده نقشه راه این فناوری تکمیل شود و تا یک ماه آینده نیز می‌توانیم سیاست‌های کلان گذار به ۵G را تدوین کنیم. در نهایت تا یک سال آینده برنامه عملیاتی این فناوری را به مرحله اجرا بگذاریم.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه برنامه گذاری از نسل ۴G به سمت ۵G بر مبنای مطالعات تطبیقی که از سوی مرکز تحقیقات مخابرات انجام‌شده در حال پیش روی است، گفت: طبق این مطالعات مشخص‌شده حرکت به سمت فناوری ۵G برخلاف فناوری ۴G که در امتداد ۳G بود، نیازمند تغییر پارادایم و الگو است. چرا که بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزات، متأثر از ۵G خواهند شد.

وی افزود: این فناوری همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است و برای آنکه بخواهیم همراه با دنیا در حیطه این فناوری حرکت کنیم، باید بتوانیم تا پایان سال ۲۰۲۰ به نتیجه نهایی در زمینه این فناوری برسیم.بحث تحریم نیز یکی از مشکلاتی است که برای ارائه خدمات ۵G با آن مواجه خواهیم بود. چرا که بسیاری از تجهیزات نیازمند همکاری وندورهای بین‌المللی و هزینه‌های زیاد است که مشکل تحریم‌ها اجازه این همکاری را نمی‌دهد و باید برای آن تدبیری اندیشید اما از سوی دیگر می‌توان به تحریم‌ها به‌عنوان فرصتی نگاه کرد و از توان تولیدات داخلی نیز بهره گرفت.

۵G تلفیقی از توانمندی داخلی و بین المللی

معاون وزیر ارتباطات گفت: در بخش زیرساخت شبکه، تجهیزاتی مانند سیستم انتقال و فیبر را می‌توان از توان داخلی تهیه کرد و ظرفیت خوبی برای تولید این تجهیزات وجود دارد اما مشکل در حوزه تجهیزات رادیویی و شبکه دسترسی است که باید این تجهیزات را بصورت ارزی وارد کنیم. البته بخش‌هایی را می‌توان با تغییر نرم‌افزاری شبکه به سمت نسل ۵ برد اما در مجموع برای تجهیز شبکه ارتباطی به نسل ۵ ارتباطات، نیازمند تلفیق توانمندی داخلی و بین‌المللی هستیم.

فلاح جوشقانی در مورد اینکه ممکن است مجوز فعالیت جدید مبنی بر اپراتور نسل پنجم صادر شود، گفت: با توجه به‌ اندازه بازار و فضای رقابتی موجود، استدلال این است که ۳ اپراتور موبایل برای ارائه خدمات در این بازار کافی است و اگر اپراتور دیگری بخواهد وارد این فضا شود نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد شبکه از نقطه اول است که به نظر می‌رسد منطق اقتصادی نداشته باشد. از سوی دیگر برای ارائه این خدمات، می‌توان از ظرفیت اپراتورهای موبایل مجازی (MVNO) نیز استفاده کرد.

وی چالش دیگر ورود ۵G را کمبود طیف فرکانسی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون نیز برای بهبود کیفیت خدمات‌دهی اپراتورها، با کمبود فضای فرکانسی مواجه هستیم و در صورت ورود ۵G نیز به‌مراتب این مشکل بیشتر می‌شود. بر این اساس نیازمند آن هستیم که باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ گیگاهرتز که هم‌اکنون در اختیار سازمان صداوسیما است، آزاد شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات گفت: برنامه‌ این است که از سال آینده، ۵G را بصورت محدود و هات اسپات از برخی نقاط اقتصادی آغاز کنیم و به‌ مراتب با سرمایه‌گذاری اپراتورها و به‌روزرسانی شبکه، بتوانیم سرویس‌های مرتبط با این فناوری را به مردم ارائه دهیم.نحوه اجرا، میزان سرمایه‌گذاری و حرکت از نسل ۴ به ۵ ارتباطات سیار همچنان یکی از موضوعات اصلی کنفرانس بین‌المللی GSM است و کشورها هنوز به راهکار واحد، مشترک و مشخصی دراین‌باره نرسیده‌اند.فرآیند کلی مواجه‌شدن با این فناوری مشخص است اما اینکه با توجه به امکانات و سرمایه‌گذاری چگونه پیش برویم، سناریوهای مختلفی دارد.

فلاح جوشقانی در مورد ویژگی‌های متفاوت فناوری ۵G که می‌تواند انقلابی در دسترسی به خدمات اینترنتی ایجاد کند، گفت: مهم‌ترین ویژگی این فناوری کاهش تأخیر در زمان دسترسی به ارتباط است. به نحوی‌که دریافت اینترنت بطور متوسط با تأخیر ۳۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه در ۴G همراه است با ۵G می‌توان این میزان تأخیر را به زیر یک میلی‌ثانیه رساند. به همین دلیل و با توجه به‌سرعت بسیار زیاد دسترسی به اینترنت در این فناوری، ۵G می‌تواند برای سرویس‌های M۲M (ماشین به ماشین)، کنترل ترافیک و امثال این‌ها بسیار مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بطور متوسط اینترنت نسل ۵ با افزایش سرعتی که دارد به یک تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برسد و امیدواریم بتوانیم به میانگین سرعت یک گیگابیت بر ثانیه برسیم، اضافه کرد: این در حالی است که میانگین سرعت اینترنت ۴G در دنیا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است که در ایران بطور متوسط ۲۷ تا ۲۸ مگابیت بر ثانیه است و تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه نیز تجربه شده است.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه همگرایی ترافیک ثابت و سیار اینترنت ازجمله ویژگی‌های ۵G است، گفت: این سرویس در بخشی از شبکه رادیویی آغاز می‌شود و به سمت شبکه فیکس (فیبر) حرکت می‌کند که به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی این فناوری، همگرایی ترافیک ثابت و سیار است. به همین دلیل پای هر آنتن BTS نیازمند تجهیزات فیبر هستیم. از سوی دیگر این میزان سرعت اینترنت، نیازمند پهنای باند زیاد و ایجاد ظرفیت زیرساختی و طیف فرکانسی است.

انتهای پیام