مشخصات جامع شرکت جدید آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی در فرابورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت دوده فام پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۷ شهریور در نماد معاملاتی "شصدف" و گروه محصولات شیمیایی به عنوان صد و نوزدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا پس از معرفی مدیران، آماده عرضه اولیه 20 درصدی سهام باشد.

مشخصات شرکت

طبق بررسی های بورس پرس، شرکت دوده فام چهارمین تولید کننده دوده صنعتی در ایران با فناوری نوین است که در سال ۹۱ در شهرستان دزفول شهرک صنعتی شماره ۲ به بهره برداری رسیده و با تکیه بر مزایای فناوری، تدابیر مدیریتی و تخصص نیروی انسانی آموزش دیده، زمان تولید محصولات جدید مورد نیاز بازار و بی‌نیاز کردن صنعت تایر و لاستیک از واردات آنها با ورود به بازارهای جهانی، سهم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

این شرکت در ۱۴ اسفند سال ۸۳ بصورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و در حال حاضر جزو واحدهای تجاری تحت مدیریت شرکت گسترش پایا صنعت سینا وابسته به بنیاد مستضعفان است.سرمایه اولیه این شرکت که در حال حاضر دارای ۱۵۸ نیروی انسانی است ۳.۷ میلیارد تومان بوده که طی چهار مرحله افزایش سرمایه به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

ظرفیت فعلی اجرا شده ۴۰ هزار تن شامل دو خط نرم و سخت هر کدام ۲۰ هزار تن در زمینی به مساحت ۱۱۰۷۷۸ مترمربع با سرمایه گذاری بیش از ۴۰.۵ میلیارد تومان است که خط سخت به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال ۹۱ و خط نرم با ظرفیت ۲۰ هزار تن در آبان سال ۹۲ به بهره برداری رسیده است.

موضوع فعالیت

- احداث مجموعه کارخانجات تولید کربن بلک و انجام هرگونه فعالیت تولیدی، بازرگانی که به نوعی با موضوع شرکت در ارتباط بوده و بهره برداری و فروش محصولات آن

- بررسی مطالعه و سایر اقدامات لازم برای توسعه فناوری، انتقال دانش فنی و اطلاع رسانی تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت کربن سیاه

- انجام هرگونه عملیات مالی، معاملاتی، بازرگانی و سرمایه گذاری مرتبط با موضوع شرکت با رعایت مقررات و مواد اساسنامه

- واردات و صادرات کلیه مواد و کالاهای مجازی مورد نیاز برای مصرف در خصوص تولید شرکت

- ارائه خدمات آزمایشگاهی در خصوص آزمون های مربوط به دود صنعتی و مواد اولیه مرتبط با آن

ترکیب سهامداران

وضعیت فناوری و مقایسه با جهان

این کارخانه با استفاده از روغن های پسماند واحدهای پالایشگاهی(سپاهان، نفت شازند ،پالایشگاه آبادان و ...)، پتروشیمی( جم، تبریز، شازند و ...) و همچنین روغن قطران زغال سنگ( فولاد زرند ایرانیان، ذوب آهن و ...) به دلیل دارا بودن فن آوری نوین و بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات به روز این صنعت در مقایسه با واحدهای فعلی دارای بهترین بهره وری تولید و بیشترین قابلیت بازیافت انرژی در مراحل مختلف فرآیند تولید در ایران است.

با توجه به جذب دانش فنی اخذ شده هم اکنون بیشتر تجهیزات اصلی و کارخانه در داخل تولید می شود که دارای دو خط کامل مجزا برای تولید دوده سخت و نرم است که ظرفیت هر خط ۲۰ هزار تن در سال است. کلیات فرایند تولید دوده در کارخانه صنعتی دوده فام شامل ذخیره و آماده سازی خوراک( روغن های پسماند پتروشیمی و پالایشگاهی مورد مصرف در صنعت دوده) در مخازن روغن است که پس از مخلوط شدن و عبور از مبدل های حرارتی روغن آماده ورود به راکتور می شود.

از سوی دیگر هوای مورد نیاز تامین شده در FD Fan نیز با عبور از پیش گرمکن هوا پس از رسیدن به دمای مناسب به راکتور همزمان با روغن جهت احتراق نیمه کامل وارد می شود. بالا بودن دمای روغن و هوای ورودی به راکتور از مزیت های فناوری جدید روش کوره نفتی است که به افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید کمک می کند.

پس از راکتور، دود در بخش فیلتراسیون توسط سیکلون و فیلتر جمع آوری و سپس به آسیاب منتقل می‌شوند. سپس دوده به پلتایزر رفته و پس از خروج از آن در خشک کن رطوبت خود را از دست می دهد. پس از طی مراحل فوق دوده به سیلوهای ذخیره سازی منتقل و آماده بسته بندی به دو نوع جانبو و پاکتی می شوند.

مصرف کنندگان دوده صنعتی عمدتا شرکت های تایر و لاستیک شامل گروه بارز، لاستیک یزد، آرتاویل تایر، لاستیک دنا، کویر تایر، ایران تایر، لاستیک پارس، کیان تایر، ایران یاسا و لاستیک خوزستان هستند که سالانه حدود ۷۰ هزار تن مصرف دوده صنعتی دارند.اضافه بر شرکت های تایر و لاستیک، قطعه سازان نیز مصرف کننده این کالاها بوده که سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار تن مصرف، بخش دیگر بازار داخل هستند و در مجموع مصرف سالانه حدود ۸۰ الی ۸۵ هزار تن است.

از طرفی شرکت‌های تامین کننده دود صنعتی شامل ۴ شرکت کربن ایران ،دوده صنعتی پارس، دوده کربن سیمرغ و شرکت صنعتی دوده فام با ظرفیت عملیاتی بیش از ۱۴۰ هزار تن ضمن پوشش کامل نیازهای داخلی امکان صادرات مازاد بر نیاز داخل را نیز دارا است.

گزیده اطلاعات ۳ ساله

نحوه قیمت گذاری محصول

بیشترین وابستگی قیمت دوده صنعتی به مواد اولیه( روغن های سنگین) است که در واقع به عنوان تنها ماده اولیه در این صنعت به کار می رود. با توجه به اینکه مواد اولیه مزبور از پسماندهای روغن پتروشیمی و پالایشگاهی است متاثر از قیمت جهانی نفت است‌.

ارائه قیمت با توجه به تغییرات قیمت مواد اولیه در هر ماه، درجه اعتبار مشتری بر پایه سوابق خوش حسابی و میزان حجم مورد درخواست با توجه به نوع مشتریان که تقسیم بندی به دو گروه تایری و غیر تایری می شوند، متفاوت بوده و ممکن است در موارد خریدهای عمده که از سوی شرکت‌های تایری درخواست می‌شود بصورت مدت‌دار ارائه شود.

به تبع نرخ ارائه شده در گروه تایری که حجم بیشتری را در بر می‌گیرد پایین تر از نرخ ارائه شده به مشتریان غیر تایری است لذا تعیین نرخ بصورت توافق بین فروشنده و خریدار با ارائه پیش فاکتور فروش و اخذ تاییدیه از خریدار صورت می‌گیرد.فروش های صادراتی نیز به تبع با توجه به افزایش و کاهش قیمت جهانی نفت و رشد قیمت در بازار هدف بر پایه قیمت های جهانی که از نشریات معتبر CMA قابل افشا است، محاسبه و بصورت نقدی از مشتری دریافت می شود.

پس از گردآوری اطلاعات اولیه توسط واحدهای فروش داخلی و صادراتی و ارائه آن در کمیته نرخ گذاری، شرکت طبق آیین‌نامه فروش حداقل ماهانه دو بار تشکیل جلسه می‌دهد و حداقل حق فروش با رعایت صرفه و صلاح شرکت تعیین می‌شود. نرخ های فروش داخلی و صادراتی بصورت ماهانه به اطلاع سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می رسد.

عمده اهداف برای سال ۹۸

- تولید و فروش ۳۸ هزار تن

- سهم صادراتی بیش از ۷۰ درصد از کل فروش

تجزیه و تحلیل ریسک ها

عملکرد صادراتی طی سال ۹۷

کل مبلغ حاصل از صادرات برابر با ۱۴۲.۲ یک میلیون تومان برابر با ۲۱.۲ هزار دلار بوده که میانگین نرخ تصویر آن ۶۶۷۶ تومان است.

حساب فی مابین شرکت دوده فام و بنیاد مستضعفان

در خصوص افشای بند ۵-۱-۴ صورت های مالی منتهی به اسفند ۹۷ از کل مبلغ اسناد دریافتنی از اشخاص وابسته ۳۷.۴ میلیارد تومان، مبلغ ۳۵ میلیارد تومان پیرو درخواست معاونت امور هماهنگی مجامع و مالکیت سهام بنیاد مستضعفان به عنوان سهامدار عمده بصورت وام قرض الحسنه با نرخ بهره ۱۸ درصد پرداخت شد که در این خصوص دو فقره چک به مبالغ ۳۵ میلیارد تومان بابت اصل و مبلغ ۱.۵۷ میلیارد تومان بابت سود از بنیاد مستضعفان دریافت شده است. مبلغ ۱.۵۷ یک میلیارد تومان به عنوان سود در سررسید وصول شده و مابقی به عنوان تنها در سهم سود حسابهای فی مابین ثبت شده است.

صورت سود و زیان

عمده سود غیر قابل تکرار در سال ۹۷ به دلیل تغییرات ناگهانی نرخ ارز رخ داده که مقدار آن ۵.۵ میلیارد تومان بوده و ناشی از نرخ تسعیر ارز است. تغییرات قیمتی قابل توجه ناشی از انبارش مواد اولیه منتقل شده در سال گذشته به سال بعد در سود و زیان سال جاری تاثیرگذار نبوده که علت آن تعهدات قبلی به مشتریان با قیمت های از پیش تعیین شده بوده است.

مانده پیش پرداخت مواد اولیه در پایان سال ۹۶ عمدتاً مربوط به خرید روغن بوده که به دلیل پرداخت نقدی در بورس و تحویل آن بنا بر زمان ارائه شده توسط تامین کنندگان( شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی) است. میانگین نرخ خرید پیش خرید ها در سال ۹۶ حدود ۱۸۰۰ تومان میانگین نرخ کل خرید روغن در سال ۹۷ حدود ۲۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است.

پیش بینی سود و زیان سه ساله

انتهای پیام