بازتاب وسیع اخراج جان بولتون و نظر سناتور معتمد ترامپ در دیدار با ظریف و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اخراج جان بولتون از کاخ سفید و کنار گذاشتن از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا ، واکنش های متعددی در داخل و خارج آمریکا و رسانه ها داشت:

پایگاه عبری‌زبان اینتل تایمز از اخراج جان بولتون به عنوان یک تحول دراماتیک نام برده و تاکید کرد: بولتون رهبری جریان اسرائیلی را برای تقابل با ایران در دولت آمریکا بر عهده داشت و این اقدام نشان می‌دهد ترامپ به دنبال تغییر رویه خود در قبال تهران است.

واللا دیگر رسانه عبری با تیتر دیگر به خدمات تو نیاز نداریم به استقبال این خبر رفت و به نقل از ترامپ اعلام کرد با بسیاری از نظرات بولتون توافق نظر نداشته است.

اورین نهاری تحلیلگر واللا هم در توییتر اعلام کرد: جنگ بر سر قدرت در دولت آمریکا با ضربه فنی به پایان رسید. ترامپ، جان بولتون را اخراج کرد زیرا در تغییر دولت در ونزوئلا شکست خورد و همچنین نتوانست کار خاصی علیه ایران انجام دهد. حال باید دید در آینده ممکن است منتظر چه نتایجی در رابطه با کره شمالی، افغانستان و صد البته ایران باشیم.

کارشناسان امور اسرائیل، خروج بولتون از معادله قدرت در کاخ سفید بزرگ‌ترین ضربه به نتانیاهو آن هم در آستانه انتخابات می دانند و نشان می‌دهد خط مشی تل‌آویو برای افزایش فشار بر ایران با شکست مواجه شده است.

استفانی گریشام مدیر رسانه‌ای کاخ سفید روایت ترامپ را از این اخراج تایید کرد و گفت : اختلاف‌نظرهای گسترده‌ای در موضوعات سیاست‌گذاری میان ترامپ و بولتون وجود داشته است.

الیزابت وارن سناتور برجسته دموکرات که این روزها اصلی‌ترین نامزد زن رقابت‌های مقدماتی حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود در توییتر اعلام کرد: برای آمریکایی‌ها خوب شد که جان بولتون دیگر در کاخ‌سفید نیست. برای جهانیان هم بهتر خواهد شد اگر آن کسی که بولتون را سر کار آورد هم بیرون برود.

پیتر بیکر در نیویورک تایمز اعلام کرد: جدایی جان بولتون دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ترامپ برای دیدار و گفتگو با رهبران کشورهایی تمایل نشان می‌دهد که از نظر تندروهای دست راستی چون جان بولتون دشمنان قسم خورده آمریکا هستند و به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند، مشخصا کره‌شمالی و ایران.

رند پال سناتور جمهوری‌خواه که با محمد جواد ظریف دیدار کرده بود به فاکس‌نیوز گفت: با خروج بولتون از کاخ سفید بخش بزرگی از سایه جنگ از سر دنیا کنار رفت. دیدگاه ساده لوحانه وی این بود که باید همه جا با تغییر رژیم‌ها دولت‌هایی که از نظر آمریکا دموکراتیک هستند سر کار بیاوریم.

بی بی سی نیز اعلام کرد: رویکرد به شدت سخت‌گیرانه بولتون نسبت به ایران که لقب تندروی تندروها را برای وی دست و پا کرده بود یکی دیگر از دلایلی بود که بسیاری آن را از علل زمینه‌ساز تصمیم ترامپ دانستند.

جان هودسون در واشنگتن تایمز اعلام کرد: به گفته یک مقام کاخ‌سفید تصمیم ترامپ برای لغو حمله هوایی به ایران بعد از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، بولتون را مجبور کرد. وی همچنین با ایده دیدار ترامپ با حسن روحانی آن هم بدون هیچ پیش شرطی مخالف بود.

نیلو تبریزی خبرنگار نیویورک تایمز در توییتر اعلام کرد: جان بولتون رفت. آن هم تنها چند روز مانده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد. بسیاری اینجا زمزمه می‌کنند که اخراج بولتون پیش شرط دیدار ترامپ و روحانی بوده است.

یکی از مقام‌های ارشد کاخ‌سفید نیز به نیویورک تایمز گفت: جان بولتون در کاخ‌سفید دفتر و دستک خود را داشت و کاملا مجزا کار می‌کرد و حتی رئیس جمهور را بازی نمی‌داد.

آلکس وارد در یادداشتی که برای وکس رسانه چپ لیبرال آمریکایی تهیه کرده اعلام کرد: یک روی دیگر حذف جان بولتون از کاخ‌سفید این است که حالا بعد از سه مشاور امنیت ملی طی سه سال، ترامپ نشان داد که می‌خواهد حرف اول و آخر را در سیاست خارجی بگوید.پ

انتهای پیام