افزایش ۲۵ درصدی بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به دلیل ساختار بودجه و کسری های مکرر شرکت های دولتی همواره روندی افزایشی بود است. بر اساس بررسی‌های آماری بانک مرکزی، میزان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در دوره زمانی یکساله حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در خرداد سال گذشته حدود ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و در اسفند همان سال معادل ۳۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

بدهی بخش دولتی به نظام بانکی در اسفند سال ۹۶ معادل ۲۲۹ هزار میلیارد تومان شده بود.

بر اساس آمار بانک مرکزی از مجموع بدهی ۳۴۷ هزار میلیارد تومان بخش دولتی به نظام بانکی، حدود ۳۱۸ هزار میلیارد تومان به دولت و ۲۹ هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و موسسات دولتی اختصاص داشته است.

بدهی دولت به شبکه بانکی در خرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹.۹ درصد و نسبت به اسفند حدود ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

دولت در خرداد سال گذشته حدود ۲۴۵ هزار میلیارد تومان و در اسفند معادل ۳۰۴ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی داشت.

حجم بدهی شرکت ها و موسسه های دولتی نیز در خرداد سال جاری به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسید در حالی که میزان بدهی این شرکت ها در خرداد سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که نشان دهنده کاهش ۷.۴ درصدی است.

اما میزان بدهی شرکت های دولتی به بانک ها در مقایسه با اسفند سال گذشته حدود ۲.۳ درصد بالا رفته است. بدهی این شرکت ها در اسفند به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

بدهی بخش غیردولتی به شبکه بانکی در خرداد سال جاری به یک هزار و ۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۹ درصد و نسبت به  اسفند حدود ۲.۷ درصد بالا رفته است.

حجم بدهی بخش غیردولتی به نظام بانکی در خرداد سال گذشته حدود یک هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان، اسفند سال گذشته معادل یک هزار و ۳۱۲ هزار میلیارد تومان و اسفند ۹۶ حدود یک هزار و ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام