تغییر سهم ۸۰ درصدی تامین مالی از بازار پول با افزایش پذیرش شرکت‌ها در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی به کالاخبر گفت: امروز در ایران اغلب مجاری تامین مالی در فضای اقتصادی بازار پول و شبکه بانکی است و این موضوع با رسالت آن تضاد دارد و موجب انباشتگی مطالبات و افزایش دارایی‌های بلند مدت و غیر نقد شونده می شود.بررسی ها نشان می دهد در حوزه درآمدها نه تنها درآمدهای نفتی همواره تداوم نخواهند داشت بلکه اتلاق سرمایه و دارایی به جای درآمد لغت مناسب تری در ارزیابی و توصیف این موضوع است.

وی افزود: مادامی که سرمایه به فروش می‌رود، انتظار این است که سرمایه گذاری مناسبی هم از همین محل و با هدف توسعه افزایش بنیه اقتصادی به انجام برسد. تغییرات و رویکردهای اقتصادی جدید دولت می تواند موجب امیدواری شود که سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها و صنایع به ویژه بخش خصوصی و غیر دولتی افزایش یافته و نقش موثرتری را در اقتصاد و توسعه ایفا کند.

این کارگزار بورس ادامه داد: یکی از بهترین تجربه های جهانی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی، الزام به خصوصی سازی و اجرای کامل آن است و هر زمان مسئولیت اداره امور اقتصادی را از عهده دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، کارایی و بهره وری در زمینه اداره و هدایت شرکت‌ها و صنایع در حد رشد مورد انتظار حرکت خواهد کرد.

آقابزرگی با اشاره به ثبات نسبی ارز در ماه های گذشته گفت: ارز تثبیت شده و تک نرخی یکی از راهکارهای افزایش انگیزه صادرات و تولیدکنندگان است که می‌تواند به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار بر توسعه بازار سرمایه و نقش آفرینی بیشتر آن نمایان شود.اعمال سیاست‌های پولی و مالی هماهنگ و همسو می‌تواند موجبات گسیل منابع مالی به امر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی را فراهم کند و همین مساله یکی از عوامل اثر گذار بر توسعه بازار سرمایه در مقایسه با کل اقتصاد محسوب می شود و موجب حرکت منابع سرگردان به سمت فعالیت های تولیدی و اقتصادی خواهد شد.

تنوع ابزارهای بازار سرمایه موجب تحولی بنیادین

وی معتقد است چنانچه ابزارهای مالی بازار سرمایه متنوع و فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه انجام شود و روند ورود و پذیرش شرکت‌ها به بورس افزایش یابد، تحولی بنیادین در توسعه بازار سرمایه و اقتصاد شاهد خواهیم بود. در آن صورت در مقایسه با سهم فعلی ۸۰ درصدی تامین مالی بنگاه‌ها که از طریق بازار پول صورت می‌گیرد، شاهد تغییر اساسی خواهیم بود و بازار سرمایه سهم قابل توجه تری پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: براساس سیاست توسعه سهم بازار سرمایه و ایفای نقش پر رنگ تر در ایفای تقاضای تامین مالی، ابتدا باید زیر ساخت‌ های مناسب برای تحقق این موضوع فراهم شود و یکی از اساسی ترین روش‌ها برای رسیدن به چنین درجه ای از توسعه، انجام مطالعات تطبیقی و الگو گرفتن از کشورهای توسعه یافته است و قدر مسلم این کشورها باید دارای پیشینه و قدمت در حوزه بازارهای بورس باشند که می‌توانند در انتقال دانش و تجربه به اقتصاد نقش مهمی را ایفا کنند.

آقابزرگی گفت: بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی بخش خصوصی  ‌به حساب آید و برای تحقق این امر مهم، همدلی و یکسویی همراه با درک مشترک منافع ملی بسیار موثر و چاره ساز است و کلیه دستگاه‌ها اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی باید در اجرای این برنامه دست در دست هم و هماهنگ درجهت تعالی و توسعه حرکت کنند.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات که یکی از آرزوهای بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی برای تجهیز و تامین منابع مالی با نرخ متناسب با هزینه طرح های توسعه است، تحقق نمی یابد مگر با ایجاد فضای رقابتی بین بازار پول و بازار سرمایه که با اتکا به ساز و کار عرضه و تقاضا نرخ بهره مشخص و معیار و مقیاس، انجام پروژه شرکت ها و صنایع خواهد بود.

بازار سرمایه رقیب بازار پول نیست

به گفته این کارگزار بورس، بازار سرمایه رقیب بازار پول نبوده و هر کدام وظایف و مسئولیت خود را باید ایفا کنند و در این ارتباط لازم است سیاست گذاری اقتصادی به گونه ای باشد که تضادی در هر یک از بازارهای سرمایه و پول ایجاد نشود.کشوری می‌تواند خود را رو به پیشرفت و توسعه ببیند که بازار سرمایه روبه رشد و تعالی داشته باشد و از کلیه ظرفیت‌های موجود برای ارتقای جایگاه اقتصادی بهره مند شود. در این بین بخش عمده ای از سیاست‌های اقتصادی منوط و قائم به بازار پول است و شکاف بین مدت زمان تامین مالی بنگاه‌ها بین بازار سرمایه و پول باعث شده که بخشی از نقدینگی در بازه زمانی بلند از بازار پول تامین شود و بالعکس در بازه زمانی کوتاه از بازار سرمایه فراهم شود که این مقیاس باید تغییر کند.

آقابزرگی افزود: بازار سرمایه مکانی مناسب برای تقویت بنیه مالی و تجهیز منابع لازم برای شکل گیری استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان است و در این مقوله بورس، جایگاه  رشد بسیار خوبی دارد و انتظار این است که قانون گذار نیز در این خصوص تمهیدات لازم و قانونی را پیش بینی نماید و مقررات و معافیت‌های لازم را برای امر سرمایه گذاری در صنایع و شرکت های دانش بنیان فراهم آورد.

گذر از روش سنتی با کمک بورس کالا

وی بورس کالا را به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه معرفی کرد و گفت: بورس کالا دارای ظرفیت زیادی در حوزه ایجاد شفافیت و شکل گیری بازارهای قانونمند برای سرمایه گذاران حوزه کالا است به شرطی که مسئولان تصمیم گیر بر لزوم حرکت از شیوه های سنتی به بازارهای مدرن و ساز و کار عرضه و تقاضا برای کشف قیمت کالاها تاکید کنند که در این شرایط نقش بورس کالا روز به روز در اقتصاد ایران پررنگ تر می شود.

انتهای پیام