مشخصات جامع بزرگترین شرکت پخش دارو آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت توزیع داروپخش بعد احراز کلیه شرایط پذیرش از ۳ شهریور در گروه مواد و محصولات دارویی به عنوان صد و هجدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا پس از معرفی مدیران، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام باشد.

طبق بررسی‌های بورس پرس، "دتوزیع" به عنوان بزرگترین شرکت پخش دارویی از نظر سهم بازار، ۲۸ اسفند سال ۷۵ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت داروپخش و وابسته به سرمایه گذاری تامین اجتماعی است. مرکز اصلی شرکت در تهران و مجموعاً دارای ۲۰ مرکز توزیع سراسری است.

موضوع فعالیت اصلی

موضوع فعالیت اصلی طبق ماده ۲ اساسنامه شامل تهیه و تدارک انواع دارو و مواد دارویی و شیمیایی، تجهیزات پزشکی، فرآورده های بیولوژیک، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم درمانی، مواد غذایی و اقلام مشابه از داخل و خارج و توزیع و فروش سراسری آنها است.

این شرکت با در اختیار داشتن مجموعه ای متشکل از حدود ۲۰۰ دستگاه حمل و نقل، هزار نفر نیروی انسانی مستقر در ستاد و مراکز استان ها، سیستم های پیشرفته و زنجیره سرد و مجهزترین انبارهای نگهداری دارو، زنجیره گسترده‌ای از توزیع دارو و مکمل های دارویی را در اختیار دارد.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۵۰ میلیون تومان بوده که طی چهار مرحله افزایش سرمایه به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. فروش شرکت در سال ۹۷ بالغ بر سه هزار میلیارد تومان و سود خالص آن بیش از ۷۷ میلیارد تومان بوده است.اهداف شرکت از حضور در بازار سرمایه امکان تامین مالی، برند سازی و افزایش هر چه بیشتر از اعتبار است.

ترکیب سهامداران

چرخه خرید و فروش از خرید محصول و تسویه مطالبات

شرکت توزیع داروپخش با استقرار سیستم مدیریت کیفیت و اصول استانداردهای جهانی انبارش و توزیع دارو GDP و GSP اقدام به طراحی فرایندها و امور اجرایی کسب و کار کرده است که نحوه تعامل و ارتباط این فرایندها در نقشه های فرآیندی نظامنامه آمده است. در این چرخه فرآیندهای حوزه بازرگانی( خرید، فروش ،انبار و توزیع) به عنوان فرایندهای اصلی مشخص شدند و سایر فرآیندها نیز بر اساس چرخه PDCA در جایگاه فرآیندهای برنامه ریزی، کنترلی و پشتیبان قرار می گیرند.

برنامه ریزی خرید و توزیع دارو بر اساس برنامه های استراتژیک داخلی با رعایت استراتژی های هلدینگ انجام می شود‌. بر اساس برنامه ریزی سبد دارویی و تیم مذاکره و تامین کنندگان ذیصلاح تعهد یا تمدید قرارداد صورت می گیرد. در قالب این قراردادها سفارش های شرکت توزیع داروپخش بر اساس مطالعات بازار و اطلاعات فروش شرکت تهیه شده و سفارش گذاری های خرید در دو چارچوب امانی و قطعی انجام می شود.

سفارش های شرکت توزیع داروپخش از تامین کنندگان به انبار مرکزی تحویل می شود و بر اساس مولفه های بازار و سیاست های فروش این سفارش از طریق انبار مرکزی به مراکز ارسال می‌شود و در انبار مراکز جهت براورده سازی تقاضای مشتریان انبارش می شود.

سفارش های دریافتی از مشتریان شامل داروخانه ها، بیمارستان و مراکز دولتی و خصوصی از طریق ویزیتورها، سایت و اپلیکیشن موبایل ثبت شده و در مراکز توزیع، پردازش می شود و توسط ناوگان توزیع شرکت به مشتریان ارسال شده و بر اساس فاکتور صادره بصورت نقد یا اسناد دریافتنی در سیستم ثبت می شود و تا زمان وصول پیگیری می شوند.

فهرست تامین کنندگان اصلی

رقبا و شرکت های مشابه

عوامل ریسک

ریسک تضامین شرکت: تضامین بانکی فقط جهت شرکت های گروه تیپیکو صورت گرفته است. علت اینکه حجم تضامین عهده این شرکت بیش از تضامین به نفع شرکت است این است که بانک های طرف قرارداد فقط تضمین شرکت توزیع داروپخش را به علت گردش مالی بالا، حجم نقدینگی، اعتبار بانکی و خوش حسابی در سیستم بانکی می پذیرند و نیز به دلیل الزام تیپیکو در راستای نظارت و مدیریت راهبردی و برنامه ریزی شرکت های تحت پوشش ضمن اینکه شرکت تیپیکو تلویحا به عنوان سهامدار عمده ضامن اصلی این تضامین بوده، بنابراین بدیهی است که با توجه به حد اعتباری این شرکت نزد بانک ها، تضمین متقابل شرکت های گروه کمتر است.

ریسک نوسانات نرخ بهره: افزایش نرخ هزینه تامین مالی می‌تواند باعث کاهش سود خالص شرکت شود. جهت کاهش ریسک مزبور باید کاهش اخذ تسهیلات مالی در ساختار سرمایه مورد توجه قرار گیرد تا از طریق جذب تامین مالی از سایر منابع، ریسک مالی را کاهش داد.

ریسک کیفیت محصولات: معیار کیفیت آنها رضایتمندی پزشک و بیمار نیست بلکه آزمایش هایی است که بصورت علمی بر روی دارو انجام می‌شود. همچنین تبلیغات و بازاریابی نقش اتکا ناپذیری در معرفی و ارائه دارو دارد. نگاه نسبتاً منفی به تولیدات داخلی موجب می شود تا پزشکان به تجویز داروهای خارجی تمایل بیشتری نشان دهند و عوامل مزبور به عنوان عواملی شناخته می شوند که معرفی کیفیت داروی داخلی را با چالش روبرو ساخته است.

ریسک نوسانات نرخ ارز: با توجه به وارداتی بودن بخشی از محصولات هرگونه شرایط محدود کننده از قبیل تحریم های بین المللی و تغییر در قوانین و مقررات بین المللی می تواند کاهش سودآوری را به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه سالانه بطور متوسط ۴۰ درصد از محصولات تحت توزیع شرکت وارداتی بوده این موضوع بطور غیر مستقیم به نوسانات نرخ ارز وابسته خواهد بود.

ریسک افزایش قیمت تامین کنندگان داخلی: شرایط تورمی و افزایش سریع قیمت ها در بازار باعث ایجاد ریسک قابل توجهی شده است. شرکت های تامین کننده همراه با ریسک افزایش نرخ مواد اولیه و تغییرات نرخ ارز باعث افزایش بهای تمام شده محصولات دارویی می‌شود مواجه هستند.

دوره وصول مطالبات

در خصوص مطالبات مشکوک الوصول شرکت، پیگیری‌های متصور حقوقی صورت گرفته است. برخی از این مطالبات به دلیل فوت مسئول پرداخت وجه سند، عدم شناسایی اموال، مجهول المکان بودن یا متواری بودن ایجاد شده است. ابتدای فرایند وصول مطالبات در این شرکت از مراکز است به صورتی که حتی نمایندگان فروش و حسابداران و مدیران مراکز در امر وصول نقش آفرینی دارند.

مطالبات با پیگیری های صورت گرفته و وصول شده و نسبت به آن بخشی که از طریق مذاکره نتیجه حاصل نمی شود با ارجاع به امور حقوقی شرکت پیگیری می‌شود. امور حقوقی شرکت نیز ابتدا از طریق مذاکره سعی در وصول مطالبات کرده و دستورات عدم حصول نتیجه با طرح دادخواست های مربوطه در مراجع قضایی اقدام می کند.

پس از ثبت درخواست با استفاده از ظرفیت های قانونی نسبت به شناسایی اموال از طریق استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک کل، سازمان ثبت اسناد و املاک استان، پلیس راهور، بانک مرکزی، بیمه های اجتماعی و خصوصی، اموال مدیون نزد ثالث و سایر موارد امر اصول را تا احقاق حقوق پیگیری می‌کند.

صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر

وضعیت مالیاتی ۵ سال گذشته

سیاست تقسیم سود

طرح های توسعه و برنامه های آتی

- توسعه در سیستم های اطلاعاتی بصورت آنلاین در سامانه هوش تجاری شرکت و شستا

- توسعه انبار مرکزی به عنوان قلب اصلی عملیات توزیع و فروش

- توسعه و بازسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان اصلی‌ترین تجهیزات موثر در کیفیت عملیات توزیع و فروش

- بازسازی و تعمیرات در کلیه مراکز توزیع برای ارتقاء سطح کیفی خدمات و نزدیک کردن خدمات به الزاماتGSP و GDP

- بازنگری و بکارگیری روش های نوین در ارائه سرویس بهتر و توسعه کسب و کار با استفاده از ایده های نوین

- تکمیل و ارتقاء سبد توزیع

- استقرار نظام یکپارچه کیفیت

انتهای پیام