عامل شکست مذاکرات کره شمالی/ایران مایل به گفت وگو

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ترامپ در نشستی با بیان اینکه بولتون اشتباهات بزرگی را مرتکب شد، گفت: اظهارات وی درباره مدل لیبی و شباهت کیم جونگ اون با قذافی باعث شد تا به عقب بازگردیم. این جمله خوبی نبود که فقط به سرنوشت قذافی نگاه کن. این جمله برای اینکه آمریکا را به عقب بازگرداند، کافی بود.

وی با بیان اینکه بولتون به عنوان یک سرسخت شناخته می شود، اضافه کرد: وی برای بی گناهان عراق سرسخت بود. با بولتون رابطه خوبی داشتم اما با اعضای کابینه همراه نبود که این بسیار اهمیت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه امیدوارم خروج بولتون گام درستی بوده باشد، ادامه داد: می خواهیم دولت را به گونه ای اداره کنیم که همراه با احترام باشد و امیدوارم بار دیگر در جای خوبی قرار گیریم. 

ترامپ گفت: مسائل زیادی در حال وقوع است، ایران مایل است که گفت وگو کند. درباره چین هم اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم.

وی درباره دیدار با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: منتظر هیچ چیزی نیستم. ایران نسبت به دو سال و نیم گذشته بسیار متفاوت شده، آنها پول زیادی را از اوباما دریافت کرده بودند، 150 میلیارد دلار که 1.8 میلیارد دلار آن به صورت نقدی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران به دنبال توافق هست اما اگر توافقی حاصل نشود هم فرقی ندارد، اکنون مشکلات مالی آنها زیاد است، تحریم ها شدیدتر می شود و اجازه نمی دهیم ایران به سلاح اتمی دست یابد. اگر به دنبال ادامه غنی سازی هستند باید این مساله را فراموش کنند. غنی سازی برای آنها بسیار خطرناک است.

ترامپ گفت: به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم، ایرانی ها ظرفیت های فوق العاده ای دارند، مجبور هستند که توافق کنند چرا که تا کنون در چنین شرایطی نبودند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کره شمالی هم فوق العاده است، ادمه داد: این کشور بین روسیه، چین و کره جنوبی قرار گرفته و مردم فوق العاده ای دارد و باید ببینیم چه می شود. این مساله را درباره ایران هم می گویم آنها می توانند به تجارت طبیعی بازگردند.

وی با بیان اینکه در حال شکستن زنجیره تامین چین است، افزود: شرکت های زیادی در حال خروج از چین هستند و به همین دلیل چین می خواهد به توافق برسد.

ترامپ ادامه داد: می بیند چه اتفاقی می افتد باید معامله درست را برای چین انجام دهیم، سالانه صدها میلیارد دلار از آمریکا خارج شده است. چین به معنای واقعی کلمه در سال‌های اخیر ۵۰۰ میلیارد دلار از آمریکا را به بدترین حالت از بین برد.

در این میان وزارت دارایی چین در وب‌سایت اعلام کرد:  16 قلم محصولات آمریکایی را که شامل آب پنیر و محصولات پودر ماهی و برخی مواد روغنی است از اعمال تعرفه اضافی مستثنی می شود. این اقلام در 2 فهرست جداگانه معافیت از تعرفه، شامل تعرفه‌های اضافی اعمالی چین علیه کالاهای آمریکایی نمی شود.

بر این اساس، معافیت که از 17 سپتامبر اجرایی خواهد شد به مدت یک سال تا 16 سپتامبر 2020 اعتبار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ترامپ، بامداد امروز در توئیتر اعلام کرد: به درخواست لیو هی معاون نخست‌وزیر چین و نظر به این واقعیت که چین در تاریخ اول اکتبر هفتادمین سالگرد تاسیس را جشن می‌گیرد، توافق کردیم که برای نشان دادن حسن نیت اعمال تعرفه 25 تا 30 درصدی بر 250 میلیارد دلار کالا را از اول اکتبر به 15 اکتبر موکول کنیم.

انتهای پیام