سه دلیل اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید به روایت ترامپ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، دونالد ترامپ طی نشست خبری در کاخ سفید اظهار داشت: بولتون را به خاطر فجایع درباره سیاست کره شمالی، افراط درباره ونزوئلا و کنار نیامدن با مسئولان دولت اخراج کرده است.

وی افزود: بولتون را برکنار کردم چون وی باهوش نبود به خصوص از بابت اظهاراتی که تهدیدی برای رهبر کره شمالی تلقی شد. اختلاف با بولتون به ابتدای سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد، زمانی که خواستار تکرار سناریوی برچیده شدن سلاح هسته‌ای لیبی درباره کره شمالی شده بود.

ترامپ گفت: جان بولتون مرتکب اشتباهات بزرگی شده بود به خصوص با تهمت زدن به کیم جونگ اون و درخواست از وی برای انجام دادن مدل لیبی و تحویل دادن تمامی سلاح‌های هسته‌ای. وقتی بولتون درباره مدل لیبی سخن گفت خیلی از برنامه عقب افتادیم... عجب فاجعه‌ای.

وی ادامه داد: بولتون می‌خواهد مدل لیبی را برای توافق با کره شمالی استفاده کند؟ کیم جونگ اون را به خاطر حرف‌هایی که پس از این درخواست زده بود، سرزنش نمی‌کنم چراکه می‌خواست دیگر با جان بولتون کار نکند. این به معنای باهوش نبودن است که چنین سخنانی را اظهار کنیم. بولتون را یک روز پس از اینکه کره شمالی اعلام کرد اراده جدیدی برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای دارد، اخراج کردم.

ترامپ گفت: با بولتون درباره تشویق به جنگ عراق اختلاف داشتم. جنگ عراق اشتباه فاحشی بود. درباره مساله ونزوئلا با بولتون موافق نبودم و فکر می‌کردم خارج از موضوع بود و تصور می‌کنم توانستم این را اثبات کنم که حق داشته است.بولتون با من روابط خوبی داشت اما با اعضای دولت کسانی که بسیار مهم بودند روابط خوبی نداشت و همانطور که می‌دانید وی با آنچه آنها انجام می‌دهند، مخالف بود.

وی افزود: بولتون با رویکردهای ساینده و سازش ناپذیر با افراد در دولت کنار نمی‌آمد که این مساله برای من بسیار حائز اهمیت است.پنج نامزد برای جانشینی بولتون در نظر دارم و پیش‌بینی می‌کنم ظرف روزهای آینده جانشین تعیین شود.

انتهای پیام