پیش بینی این هفته بورس و ۱۴ گروه بزرگ و متوسط + یک ابهام تحلیل گران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی بازار سهام منتظر اولین عبور شاخص از مرز 300 هزار واحدی و ثبت رکوردی جدید مانده که کارگزاری آبان درباره شرایط هفته گذشته و روزهای آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته به روند صعودی ادامه داد و در آستانه ثبت رکوردی تاریخی قرار گرفت و بهبود فضای سیاسی و رشد قیمت های جهانی تا حدود زیادی بازار را در ادامه روند صعودی یاری کردند.

این هفته هم درحالی آغاز می شود که پایان هفته ای نسبتا آرام پشت سر گذاشته شده و به نظر می رسد در رابطه با متغیرهای بیرونی ، فعلا نگرانی خاصی وجود ندارد. اما در بازارهای جهانی، افت شاخص دلار و عقب نشینی محدود قدرت های جهانی از مواضع خود در جنگ تجاری تا حدودی به بهبود فضا در بازارهای جهانی کمک کرد.

هرچند برکناری بولتن احتمال مذاکره ایران و آمریکا را حداقل در رسانه ها افزایش داده و حدودی بازار نفت را متاثر کرده اما افت مجدد قیمت تا سطح 60 دلاری رخ داد . همچنان فضای مذاکرات تجاری مبهم است و  اظهار نظر دقیق تر نیازمند گذر زمان خواهد بود.

در فضای سیاسی هم فضا با خوش بینی زیادی پس از برکناری بولتن همراه شده و از طرفی اخباری مبنی بر انعطاف ترامپ در رابطه با کاهش تحریم ها علیه ایران به عنوان پیش شرط تهران به منظور مذاکره منتشر شده که همچنان بر خوش بینی ها دامن می زند. البته هیچ یک از طرفین هنوز پیام مشخصی در رابطه با این وقایع صادر نکرده اند.

بازار ارز که هفته گذشته را با رشد همراه شد نیز از این اخبار متاثر شد و افت نسبی در این بازار را شاهد بودیم. به نظر می رسد وضعیت کنونی این متغیر حساس نیز تا حدود زیادی پیچیده شده و نمی توان پیش بینی دقیقی از وقایع پیش رو داشت.

اما در بازار سهام، هفته نیمه تعطیل گذشته ، شاخص را به نزدیکی سطحی تاریخی رساند. با رشد اخیر بازار توانسته از محدوده مقاومتی سرسختی بگذرد و البته اختلافات در رابطه با ارزندگی بازار بالا گرفته است. نقدینگی به ورود به بازار سهام تشویق می شود و علیرغم ثابت بودن بسیاری از متغیرها ، شاهد رشد ادامه دار سهام هستیم.

همین موضوع، بسیاری از تحلیلگران را با ابهام مواجه ساخته که آیا ارزندگی سهام رشد قیمت ها را در پی داشته و یا صرف ورود نقدینگی در حال رشد بازار است؟ همچنین به نظر می رسد در خرید و فروش ها باید دقت زیادی را به خرج داد و به وضعیت بنیادی شرکت ها توجه ویژه داشت. از طرفی گزارش های عملکردی 6 ماهه می تواند به غربالگری مجدد شرکت ها کمک کند.

در گروه های مختلف و خصوصا گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، معدنی ها و محصولات شیمیایی، همچنان نشانه افت جدی دیده نمی شود و در صورت عدم تغییرات عمده در متغیرها می توان به ثبات در این گروه ها امیدوار بود.

در دیگر گروه ها ، بانکی ها همچنان در کانون توجه اند و به نظر می رسد این هفته نمادهای " وبصادر و وتجارت " نیز به جمع مثبت های گروه بپیوندند . اما وضعیت "وبملت" همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اما خودرویی ها که آغاز و پایان مساعدی در هفته قبل داشتند با تاکید مجدد به ضرورت تجدید ارزیابی دارایی ها  مورد اقبال بازار قرار گرفته اند ند و به نظر می رسد روند صعودی این گروه با پیشتازی "خودرو " ادامه داشته باشد و البته قطعه سازها نیز وضعیت مطلوبی دارند.

سرمایه گذاری ها، انبوه سازها، ماشین آلات و تجهیزات برقی، بیمه ای ها، محصولات دارویی و غذایی و البته تک نمادها در گروه های کانه های غیرفلزی، قند و شکر و دیگر گروه ها، همچنان روندی مساعد خواهند داشت. هرچند در انتخاب نمادها از این گروه ها باید دقت لازم را داشت.

به صورت کلی شاخص کل با پشتوانه نقدینگی سنگین در حال پشت سر گذاشتن سطوح مقاومتی است و هر چند برخی نمادها توجیه بنیادی برای قیمت های ندارند اما بسیاری از نمادهای بزرگ همچنان ارزنده هستند. باید توجه داشت متغیرهایی مانند حواشی و اخبار مذاکرات، نزدیکی به گزارش های عملکردی 6 ماهه، نوسانات بازار ارز و قیمت های جهانی همچنان می توانند در روند بازار نقش پررنگی داشته باشند.

انتهای پیام