آخرین وضعیت افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی / انتشار دو ابزار جدید و تسریع پذیرش

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی بیگ زاده درباره روند افزایش سرمایه ها از ابتدای سال تاکنون و برنامه های مدیریت نظارت بر بازار اولیه برای بهبود فرآیند اجرای انواع افزایش سرمایه و انتشار اوراق جدید به سنا گفت: معمولا روند افزایش سرمایه در ماه های اول سال ، متعادل بوده اما مهمترین تفاوت سال جاری ، عدم تمدید معافیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته تا به امروز است.

وی ادامه داد: اما افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ، مهمترین اتفاق سال بوده و طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی ، این امکان برای همه شرکت ها فراهم شده تا طبق تبصره یک ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کنند. مشروط بر اینکه طی یک‌سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و فقط یک‌بار در هر پنج‌سال امکان‌پذیر است. سال گذشته این نوع افزایش سرمایه براساس قانون بودجه و صرفا برای شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت عملی شد.

این مقام مسئول از پیگیری اجرای قانون و درخواست استعلام از سازمان امور مالیاتی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد و گفت : طبق آخرین پیگیری ، اصلاحیه آیین نامه تبصره یک ماده 149 قانون مالیات های مستقیم در حال تهیه بوده تا چارچوب این ماده قانونی مشخص شود. در این میان به دلیل لزوم استفاده شرکت های بیشتر از این امکان ، تفسیر سازمان بورس ، وسیع تر و دربرگیرنده تر است.

بیگ زاده درباره ابعاد مختلف این نوع افزایش سرمایه هم توضیح داد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها هرچند عمل حسابداری در ترازنامه شرکت ها است و در صورت صرف نظر کردن از اثرات افزایش هزینه استهلاک، دارای اثر سود و زیان مستقیم نیست، ولی قطعا بر اصلاح ساختار شرکت ها ی مختلف تاثیر خواهد داشت و دست مدیران را برای اجرای برنامه های اصلاحی بازتر می کند و منجر به بروز شدن ترازنامه و شاید بهترشدن نسبت های مالی می شود.

وی ادامه داد: البته درباره میزان این تاثیر نباید اغراقی در میان باشد اما همه شرکت ها امکان استفاده از این قانون را دارند و فعالان بازار باید در کنار موضوع افزایش سرمایه باید به برنامه های بعدی از جمله افزایش تولید و طرح های توسعه شرکت توجه بیشتری داشته باشند. چون این عوامل در کنار هم زمینه سود آوری را فراهم می آورند.

راه اندازی ابزار جدید و جایگزین بسیاری از اوراق منتشره

وی با اعلام اینکه تسریع اجرای افزایش سرمایه شرکت ها در اولویت کاری مدیریت نظارت بر بازاراولیه سازمان بورس قرار دارد ، پیگیری انتشار اوراق وکالت را دیگر برنامه اعلام کرد و افزود: تلاش می شود مصوبه هیات مدیره سازمان در خصوص انتشار این اوراق دریافت شود تا طی نیمه دوم سال به عنوان ابزاری جدید راه اندازی و جایگزین بسیاری از اوراق منتشره شود.

به گفته بیگ زاده ، این اوراق در کمیته فقهی و هیات مدیره سازمان بورس تصویب و دستورالعمل نیز تهیه شده و هلدینگ ها و شرکت های تامین سرمایه ها برای طرح ها و برنامه های زیرمجموعه یا طرف قرارداد درخواست انتشار می دهند و نقدینگی مورد نیاز را با انتشار این اوراق تامین می کنند.

وی انتشار اوراق بیمه ای را از دیگر برنامه های پیش روی دانست و ادامه داد:بررسی های لازم با بیمه مرکزی انجام و در حوزه سازمان نهایی شده و در صورت ادامه فرایند توسط بیمه مرکزی ، اوراق بیمه ایی قطعا طی سال جاری می تواند منتشر شود و با توجه به تحریم و عدم امکان اسفاده از خدمات اتکایی بیمه های خارجی، ظرفیت اتکا می تواند در بازار سرمایه فراهم شود و شرکت های بیمه ای با تکیه بر اوراق منتشره می توانند ریسک را به خارج از مجموعه شرکت های بیمه ای کشور هدایت کنند. البته این اوراق در مقابل ریسک تقبل شده باید با سود بسیار بالاتری نسبت به اوراق فعلی منتشره در بازار در نظر منتشر شود .

بیگ زاده از تسریع پذیرش شرکت ها در بورس خبر داد و گفت: به دلیل این که ثبت شرکت ها در اداره تمرکز اطلاعات مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود و برای ورود این شرکت ها به بورس تبدیل شخصیت حقوقی از سهامی خاص به عام و ثبت نزد سازمان مطرح است، تلاش شده تا با پیگیری مسائل مربوط به این فرایند ، امکان تسریع در پذیرش شرکت ها در بورس فراهم شود .

انتهای پیام