۴ عامل موثر بر حال و آینده بورس / اثر تسویه معاملات اعتباری و سال مالی کارگزاران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاجبر درباره متغیرهای موثر بر شرایط فعلی بازار سهام و اثر ورود نقدینگی و عملکرد شرکت ها در نیمه اول سال و عبور با قدرت امروز شاخص از مرز 300 هزار واحدی به سنا گفت: صنایع صادرات محور مانند فلزات اساسی، نفت و پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت ارز و فروش معقول ، گزارش های ۶ ماهه مناسبی را منتشر خواهند کرد و تمرکز سرمایه معطوف به این گروه خواهد شد.

وی افزود: اثر جنگ تجاری چین و آمریکا بر بازارهای جهانی از جمله بازار سرمایه ایران در ماه های گذشته مشهود بود اما این مساله تا حد زیادی مرتفع شده و روند کاهشی ماه های گذشته کامودیتی ها به روندی افزایشی هفته اخیر تغییر کرده که متغیر موثری بر رشد بورس خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، فرصت دیگر رشد بازار سرمایه و گامی برای اصلاح ترازنامه و بهبود وضعیت دارایی شرکت ها است که سهام را ارزنده تر و تمایل سرمایه گذاران را بیشتر می کند. علاوه براین دولت در کنار سایر حمایت ها از بورس از شرکت های بزرگ دو صنعت فلزات اساسی و معدنی ( 8 شرکت از جمله فولاد مبارکه ، ملی مس، گل گهر ، چادر ملو و... ) خواسته از محل سود انباشته ، افزایش سرمایه دهند .

تاجبر تغییر دستورالعمل معاملات بازار پایه را عاملی برای سوق نقدینگی به شرکت های بنیادی تر دانست و توضیح داد : در بازار پایه اتفاق بدی درحال وقوع بود و سهم هایی که بنیاد قابل قبولی نداشتند با ورود نقدینگی در حال تشکیل حباب قیمتی بودند که با تمهیداتی ، جلوی این حرکت گرفته شد. پیش بینی می شود برخی از شرکت های بازار پایه گزارش های 6 ماهه ضعیفی منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه حجم نقدینگی می تواند اثر پایان معاملات اعتباری و سال مالی 31 شهریور اکثر شرکت های کارگزاری را تا حد زیادی خنثی کند، ادامه داد: تصمیمات حمایتی دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر روند فعلی بازار موثر بوده و باید اولین تصمیم توسعه فرهنگ سرمایه گذاری یعنی استفاده از ابزارها و واسطه های مالی به جای خرید و فروش مستقیم سهام در بین سرمایه گذاران باشد. همچنین توسعه فرهنگ توجه به دانش مالی و تحلیل در فعالیت های بورسی به طور جدی تر از سوی تصمیم گیران اقتصادی کشور دنبال شود.

تاجبر درباره برنامه بورس تهران برای ایجاد زمینه افزایش بازه سهام و افزایش جذابیت سرمایه گذاری هم توضیح داد: مساله این است که وقتی شرکتی متغیرهای بنیادی بهتر و قوی تری دارد باید بازه نوسان سهم آن بیشتر باشد. بورس تهران در حال آماده کردن بازاری به نام بازار برتر است که شرایط آن از نظر سرمایه، گزارش دهی و شفافیت و سهام شناور بسیار سختگیرانه تر از بازارهای دیگر خواهد بود.

وی افزود : بازار برتر حائز شرایط افزایش بازه نوسان بوده و با پذیرش تعداد کمی از شرکت ها می توان دامنه نوسان قیمت سهام را باز گذاشت و عددهای بالاتری تعیین کرد.

انتهای پیام