دلایل گرانی یک ساله خودرو و نقش مافیای واردات قطعات از زبان نماینده مجلس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد حسینی کیا در تشریح دلایل گرانی خودرو در یک سال گذشته به خانه ملت، گفت: نقدینگی جامعه یکی از دلایلی است که در ماه‌های اخیر به نابسامانی بازار خودرو دامن زده و موجب تلاطم‌های بسیار در این حوزه شده است. چون درحال حاضر نقدینگی زیادی در اختیار مردم است.

وی افزود: مردم برای حفظ ارزش پول به دنبال خرید مسکن، سکه، خودرو، ارز و.. هستند در نتیجه زمینه افزایش قیمت‌ها و سوداگری‌ها در این بازارها فراهم می‌‌شود . باید از ظرفیت شورای رقابت برای کنترل قیمت‌ها استفاده کرد. چرا که با حذف این شورا بهای خودروها بی قاعده افزایش یافت.

این نماینده مجلس ادامه داد: انحصار صنعت خودروسازی یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو طی یک سال اخیر است. زمانی که مردم ناچار هستند تنها از دو شرکت، خودرو خریداری کنند فساد در این صنعت جاری می‌شود. واردات قطعات هم در اختیار افراد محدودی است که فساد و انحصار ایجاد می‌کند. علاوه بر فعالیت مافیا ، سوداگرانی در بازار قیمت را سلیقه‌ای افزایش می دهند.

حسینی کیا افزود: افزایش نرخ ارز در طول یک سال گذشته یکی دیگر از عواملی است که موجب افزایش قیمت خودروها شده است. چراکه برخی از مواد اولیه تولید خودرو وارداتی است در نتیجه قیمت تمام شده افزایش پیدا می کند. بومی سازی قطعات خودرو می تواند تا حدودی به تولید خودروی ارزان قیمت باکیفیت و صادرات محور کمک کند که در حال حاضر گام هایی در این زمینه برداشته شده است.

انتهای پیام