گام چهارم کاهش تعهدات برجام درحال طراحی است / مذاکره یمن و عربستان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از میزان، عباس موسوی در نشستی خبری درباره مذاکره یمن و عربستان و نقش ایران گفت: آغازگر جنگ یمن مشخص است و ایران همیشه از مظلومان خصوصا مردم یمن که ۵ سال حملات ائتلاف متجاوز را تحمل کرده اند، دفاع کرده است.

وی افزود: طرح ایران همان روز‌های آغاز جنگ یمن از طرف ظریف اعلام شد و ۴ مرحله داشت که شامل آتش بس، گفت و گو و برگزاری انتخابات بود تا به این بحران خاتمه دهند.منظور ظریف از کاربرد عبارت غائله یمن در توئیت اخیر، فتنه‌ای است که متجاوزان علیه این کشور در منطقه شروع کرده‌اند. امیدواریم با اعمال نظر ویژه و ۴ ماده ایران ختم به خیر شود زیرا به نفع همه کشور‌های منطقه است.

طراحی گام چهارم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی

این مقام مسئول درباره اصرار ایران به انجام گام سوم کاهش تعهدات برجامی و امکان اجرای گام چهارم گفت: ایران گام سوم را آغاز کرده و اجرا خواهد کرد و گام چهارم هم در حال طراحی است، هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات اروپا نیفتاده و اگر در رفتار بازنگری نکنند، گام چهارم هم اجرا می‌شود.

موسوی با اشاره به سفرهای اخیر  ظریف به بنگلادش، چین، ژاپن، اندونزی گفت: اگر شرایط مهیا باشد وزیرخارجه در روزهای آینده به همراه رئیس جمهور عازم نیویورک جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

اتهامات آمریکا به ایران در ماجرای حمله پهپادی یمن

وی درباره اتهامات آمریکا به ایران در ماجرای حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان نیز گفت: پنج سال است یمن درگیر جنگی خونین است.ائتلاف متجاوز به پشتوانه غرب خصوصا آمریکا، این جنایات را علیه مردم یمن انجام داده است. این اتهام‌زنی‌ها را کاملا رد می کنیم. ایران صریحا اعلام کرده از گروه های مقاومت مردمی یمن حمایت می کند. این چنین اتهاماتی در راستای فشار حداکثری آمریکا به ایران است که تا کنون هم نتیجه ای برای آنها در بر نداشته است. لذا این موضوعات را از اساس مردود می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بخشی از تعهدات اروپا در قالب برجام راه اندازی خطوط ارتباطی برای ایران بود، گفت: تسهیل شرایط مالی، بانکی و دیگر موارد هم بود که راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی فرانسه هم مقدمه ای برای آن است. اما اینکه برخی از کشورها در دنیای امروز برای انجام تعهدات مجبور و یا مایل هستند از کشوری اجازه بگیرند، تعجب انگیز است. منتظر هستیم طرف های باقیمانده اروپایی در برجام به تعهدات عمل کنند تا ایران هم به انجام تعهدات کامل در برجام برگردد.

دیدار روحانی و ترامپ؛ هرگز

موسوی درباره امکان مذاکره بین روحانی و ترامپ در سفر به نیویورک گفت: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و چنین اتفاقی نخواهد افتاد. روحانی به صراحت گفت دیدار برای عکس گرفتن را نمی‌خواهیم بلکه مذاکره باید منتج به نتیجه قابل قبولی باشد. اعلام کردیم اگر آمریکایی‌ها تروریسم اقتصادی را کاهش و حذف کرده و به برجام برگردند، می توانند در نشست های برجامی پای میز مذاکره بیایند.

اقدامات حقوقی برای بازپس‌گیری اموال در کانادا

وی با اشاره به حکم دادگاه کانادا مبنی بر توقیف اموال ایران نیز گفت: این حکم چند سالی در جریان بود و از همان زمان هشدار دادیم این حکم را اجرا نکنند. اعلام کردیم این حکم برخلاف نص صریح قوانین بین المللی و دولتی است که نقض مالکیت دولت ها محسوب می شود. اقدامات حقوقی ایران برای بازپس‌گیری اموال شروع شده و این حق را برای خود محفوظ می‌شماریم.

حذف دلار از مراوردات مالی

این مقام مسئول درباره حذف دلار و انجام مراودات مالی با ارزهای دیگر نیز عنوان کرد: این یکی از راهکارها در شرایط فعلی است. با اکثر کشورهای دوست که مراودات اقتصادی خوبی هم داریم با ارزهای ملی دو طرف کار می کنیم. این در واقع یک ساز و کار مالی میان کشورهای دوست است که امیدواریم این روند ادامه پیداکند.

تمایل آمریکا به مذاکره با ایران

موسوی در خصوص اظهارات ترامپ جهت تمایل آمریکا به مذاکره با ایران هم گفت: مدت ها است چندگانگی را در سیاست های آمریکا نسبت به ایران شاهد هستیم . نوعی سردرگمی و تشویش در اذهان افراد تصمیم گیرنده در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران وجود دارد، لذا چنین مواضع ضد و نقیض در اظهارات مقامات آمریکایی را شاهد بوده و خواهیم بود.

تغییرات در کابینه آمریکا تعبیر پیام به ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات ایجاد شده در کابینه دولت آمریکا و اینکه آیا این تغییر را می توان به عنوان پیامی به ایران تعبیر کرد یاخیر، گفت: پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم، تغییرات در کابینه دولت آمریکا یک موضوع داخلی برای آنها است. ایران هم نه به افراد و نه به سخنانی که در دولت ترامپ گفته می شود، توجهی ندارد. فعلا سیاست آنها در قبال ایران، ادامه تروریسم اقتصادی است که به حرف ها و اظهارات آنها توجهی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اروپا و اجرای تعهدات در برجام گفت: خیلی به انجام تعهدات اروپا دل نبستیم اما پنجره دیپلماسی را همیشه باز نگه داشتیم که اگر آنها به تعهدات عمل کردند به انجام تعهدات خود در برجام برگردیم.

احتمال محدود کردن ظریف در نیویورک

موسوی درباره سفر ظریف به نیویورک و تحریمی که از طرف آمریکا نسبت به رفت و آمد وی اعمال شده، گفت: شاهد تحریم عجیب و حیرت گونه وزیر خارجه ایران توسط دولت آمریکا بودیم. اما این را هم بدانیم که دست آنها برای منع وزاری خارجه دیگر کشورها جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل باز نیست. شاید حداکثر کاری که انجام دهند محدود کردن ظریف در نیویورک باشد. آنها حق دارند نگران اقدامات روشنگرانه ظریف باشند چراکه وی معمولا در حاشیه نشست های مجمع عمومی در گفت و گو با رسانه ها و اندیشکده‌ها حضور پیدا می‌کند.

انتهای پیام