افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده ۳۶ و ۵۰ درصدی شرکت های یک صنعت بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسکندر ستوده مدیرعامل شرکت یزدتایر درباره وضعیت گذشته و حال صنعت تایر با اشاره به آمارهای متفاوت جهانی از نیازهای ایران به دنیای اقتصاد گفت: نیاز سالانه تایرهای سواری حدود ۲۵ میلیون حلقه بوده که ۱۷ میلیون در داخل تولید و باقی وارداتی است. همچنین نیاز تایرهای کامیونی و اتوبوسی ، دو میلیون حلقه بوده که حدود ۵۰ درصد در داخل تولید و ۵۰ درصد دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: صنعت تایر از صنایع راهبردی بوده که با حضور۱۰ واحد شرکت ، دارای رتبه مناسبی در کشورهای منطقه است و با هدف کاهش واردات ، لازم است برای تشویق و توسعه تولید ، گام هایی برداشته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت تایر سال گذشته با مشکلات فراوانی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه مواجه بود و قادر به تولید ۲۴۷ هزار و ۱۵۱ تن  و حدود ۴۰ میلیون حلقه در اندازه‌های مختلف شد که با کاهش ۴ و ۶ درصدی از نظر وزن و حلقه همراه  است .

ستوده افزود: قیمت دستوری و غیرمعقول تایرهای تولید داخل از یک سو و افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های دستمزد تولید، افزایش قیمت مواد اولیه ، باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به توسعه این صنعت و افزایش قیمت تمام شده تایر تا حدود ۵۰ درصدی شده است. در این میان تلاش شرکت ها برای دریافت مجوز افزایش قیمت ، تنها منجر به افزایش ۲۲ درصدی قیمت شده است.

وی انباشت مطالبات تایرسازان از خودروسازان ، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌ها ، عدم حمایت بانک‌ها ، عدم تامین ارز برای خرید مواد اولیه، نحوه برخورد سازمان‌های مالیاتی و سایر ارگان‌ها و تغییر دستورالعمل‌ها را از دیگر مشکلات صنعت تایر معرفی کرد و گفت: متاسفانه با وجود تلاش فراوان تولیدکنندگان به منظور شناسایی و بازاریابی در کشورهای هدف بعد از قانون منع صادرات تایر، تمام هزینه‌های صرف‌شده بر باد رفت.

انتهای پیام