چند آمار از ذخایر نفتی جهان و احتمال سخت تر شدن صادرات نفت ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد : در حالی آخرین بار سال 2011 از ذخایر استراتژیک استفاده شد که ذخایر نفتی جهان می‌تواند پیامدهای حمله به تأسیسات نفتی عربستان را جبران کند اما با افزایش درگیری‌های خاورمیانه ، مواجهه با چنین اختلالاتی چندان آسان نخواهد بود.

براساس ان گزارش، کل ذخایر استراتژیک نفت جهان 1.4 میلیارد بشکه برآورد شده و در صورت افزایش تنش‌های خلیج فارس و توقف صادرات نفت بیش از 17 میلیون بشکه در روز ، ذخایر نفت دنیا تنها قادر به پوشش 82 روزه و 245 روزه برای کسری 5.7 میلیون بشکه عربستان است .

در این میان ، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ، ذخایر اقتصادی سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی برای تأمین نیاز 60 روز این گروه کافی است  ولی این رقم گمراه کننده و شامل نفت داخل خط لوله‌ها و پالایشگاه‌ها هم می‌شود که ممکن است تا دوسوم کل رقم این صنعت را در بر بگیرد ولی شامل مقدار نفت داخل نفتکش‌های روی دریا نمی‌شود.

سال 2011 که از از ذخایر استراتژیک استفاده شد 60 میلیون بشکه و محصولات نفتی برداشت شد. همین مقدار نفت پس از طوفان‌های کاترینا و ریتا در خلیج مکزیک در 2005 برداشت شده بود ولی از همه آن استفاده نشد. بیشترین مقدار آزادسازی ذخایر استراتژیک در زمان حمله عراق به کویت در 1990 بود. در آن زمان آژانس بین‌المللی انرژی 2.5 میلیون بشکه در روز نفت از این ذخایر آزاد کرد.

مقدار نفتی که می‌توان از ذخایر استراتژیک آمریکا برداشت کرد برای پوشش پنج میلیون بشکه در روز ازدست‌رفته صادرات نفت عربستان برای حداقل 3 ماه کافی است. پس از آن اوضاع کمی سخت می‌شود. کل ذخایر استراتژیک آمریکا حدود 600 میلیون بشکه براورد شده است.

ولی تمام بار این شرایط بر دوش ذخایر استراتژیک آمریکا نیست. عربستان هم ذخیره مازاد تولید دارد که می‌تواند برای جبران این نفت ازدست‌رفته استفاده کند. تولید تا حد امکان در میادین نفتی دریایی عربستان در خلیج فارس افزایش می‌یابد. نفت این میادین مانند مانیفا و سفانیه از بقیق رد نمی‌شود ولی آماده کردن بخشی از این نفت هفته‌ها طول می‌کشد. آغاز بهره‌برداری از میادین نفتی وفرا و خفیف در منطقه بی‌طرف مشترک بین عربستان و کویت احتمالاً تسریع می‌شود.

سایر اعضای ائتلاف اوپک و متحدان که تولید را کاهش داده‌اند، شیرهای نفت را باز می‌کنند. کاهش صادرات نفت عراق که دستور آن در روز شنبه قبل از آگاهی از این حمله‌ها اعلام شد، کوتاه‌ترین در تاریخ است. ولی صادرات نفت ایران همچنان تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و ممکن است سخت‌تر هم شود.چون مایک پمپئو را مسئول این حملات می‌داند.

انتهای پیام